چرا نیاز داریم به سیاره ناهید بازگردیم؟!

همسایه داغ و اسیدی ما که سطح آن زیر پوشش ضخیم ابری پنهان شده نتواسته مانند سیاره بهرام و ماه توجه مسافران فضایی را به خود جلب کند اما می‌توان در شناخت آینده زمین نقش داشته باشد

در همسایگی ما سیاره‌ای تقریبا شبیه به سیاره ما وجود دارد؛ اندازه و ترکیبات سیاره ناهید مانند زمین بوده و هر دو از یک ستاره شکل گرفته اند.
اگر یک ستاره‌شناس بیگانه با تلسکوپ سامانه خورشیدی ما را بررسی کند متوجه این شباهت خواهد شد اما شرایط سطح آن مانند دمای بسیار زیاد، اتمسفر مملو از کربن دی اکسید و ابرهای ضخیم سولفوریک اسیدی نمی‌تواند شبیه به سیاره ما باشد.
اما چگونه این دو سیاره از لحاظ موقعیت، شکل‌گیری و ترکیبات شبیه به یکدیگرند؟! اگر دانشمندان سیاره‌شناس به پاسخ این سوال دست بیابند می‌توانند به آگاهی در مورد سیاره‌ای ممکن است شبیه به زمین بوده برسند.
پژوهشها نشان دادند که احتمالا مقدار آب موجود در سیاره ناهید در گذشته نسبت به آنچه امروز در اتمسفرش وجود دارد، بیشتر بوده است؛ با گذشت زمان و افزایش سن خورشید دریاها و اقیانوس‌های احتمالی سطح ناهید تبخیر شده‌اند.
با وجود بخار آب در اتمسفر، سیاره در شرایط گازگلخانه‌ای فرار قرار میگیرد که نمیتواند جایگزین شود. نحوه عملکرد صفحات تکنوتیکی زمین‌سان در ناهید نامشخص می‌باشد. وجود آب برای عملکرد این صفحات بسیار ضروری است و اثر گاز‌های گلخانه‌ای این فرآیند را متوقف می‌سازد. اما اتمام عملکرد این صفحات به معنای اتمام فعالیت‌های جغرافیایی سیاره نیست؛ در اثر گرمای داخلی این سیاره ماگما تولید می‌شود که به صورت جریان‌های مواد مذاب بر سطح سیاره جاری می‌شوند. بیشتر نواحی سطح سیاره ناهید 700 میلیون سال سن دارند.
اگرچه زمین و سیاره دوقلویش با شرایط یکسان زندگی خود را آغاز کرده‌اند اما هم‌اکنون تفاوت‌های بسیاری دارند و نه تنها مردم عادی بلکه دانشمندان نیز از دلایل آن و شرایط این سیاره نسبت به سایر سیارات داخلی سامانه خورشیدی درک درستی ندارند. کاوش در این سیاره با چالش‌های گوناگونی رو به رو خواهد بود؛ برای مثال رادار‌ها برای بررسی سطح ناهید باید از میان‌ ابرهای ضخیم سولفوریک اسید عبور کنند و قادر به تحمل گرمای 470 درجه سلسیوسی سطح آن باشند.

The surface of Venus as seen in these reprocessed perspective image panoramas from the Soviet Venera 13 lander.
Don P. Mitchell, CC BY-SA

تاکنون در قرن 21 دو ماموریت فضایی ناهید را بررسی کرده‌اند: فضاپیمای Venus Express ساخت آژانس فضایی اروپا که بین سال‌های 2006 تا 2014 به رصد ناهید پرداخت و دیگر فضاپیمای Akatsuki سازمان فضایی چین که همچنان در مدارش باقی است. بین دهه‌های 1960 تا 1980 سی و پنج ماموریت به سمت ناهید بوده که اولین آن فضاپیمای مارینر2 در سال 1962 بوده است.
ناسا، سازمان فضایی اروپا و سایر سازمان‌های فضایی در خصوص مطالعه و کاوش در سیاره ناهید برنامه‌ها و ماموریت‌های گوناگونی دارند که امیدوارند به کمک آن‌ها بتوانند به درک بهتری از خواهر زمین دست یابند.

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

http://www.astronomy.com/news/2019/09/why-we-need-to-get-back-to-venus

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *