عامل عصر یخبندان زمین، برخورد سیار‌ک‌ها بوده است!!

اگرچه این برخورد در فضا رخ داده است اما چنان گرد و غبار وارد اتمسفر زمین شده که باعث کاهش تدریجی دمای کلی زمین شده است.
سیارکی با قطر 150 کیلومتر در کمربند سیارکی منفجر شده و گرد و غبار حاصل از آن وارد بخش داخلی سامانه خورشیدی شده است. این توده ذرات در بازه دو میلیون ساله از حرکت زمین در میان آن، وارد اتمسفر سطح زمین شده و باعث تغییر اقلیم سیاره ما شده است. زمان تخمین زده شده این اتفاق و کاهش دما با به وجود آمدن گونه‌های جانوری جدید همزمان می‌باشد. زمین در طول زمان توسط ذرات فضایی بمباران شده اما مقدار گرد و غبار آن اتفاق به اندازه‌ای زیاد بوده که مقدار گرد و غبار امروز کره زمین در مقابلش بسیار اندک است.
معمولا هرساله 40000 تن ذرات فرازمینی وارد اتمسفر زمین می‌شود؛ در آن زمان 400 میلیون تن ذره غباری وارد زمین شده است.
پژوهشگران برای انجام تحقیقات خود سنگ‌های 466 میلیون ساله را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها با استفاده از اسیدهای سنگ‌خور به گرد و غبار فضایی می‌رسند. به گفته آنان سنگ‌های کف اقیانوس‌ها نیز نمونه خوبی برای استخراج این ذرات می‌باشند. بیشترین نمونه استخراج شده ذرات سیارک LCPB می‌باشد؛ LCPB بزرگترین بخش جدا شده از یک سیارک در 3 میلیارد سال گذشته می‌باشد.
این ذرات پس از ورود به اتمسفر مانع از رسیدن نور خورشید به سطح زمین شده‌اند؛ دماس سطح زمین رو به کاهش رفته، سطح آب دریاها کاهش یافته و یخ زده. این کاهش دما تدریجی بوده و برخی از گونه‌های جانوری توانایی تطبیق با شرایط را داشته‌اند.
این تغییرات در بازه زمانی میلیون‌ها ساله رخ داده و با برخوردی که 65 میلیون سال پیش دایناسورها را منقرض کرد و یا گرمای جهانی امروزه بسیار متفاوت است.
ممکن است برخی تصور کنند می‌توان مشکل گرمای جهانی را از طریق ورود ذرات سیارکی به اتنسفر زمین حل کرد اما این راهکار به هیچ‌وجه نمی‌تواند مناسب باشد و احتمالا نه تنها دمای زمین کاهش نمی‌یابد بلکه شرایط وخیم‌تر شود.

ترجمه: مریم هادیزاده

منبع:

http://www.astronomy.com/news/2019/09/colliding-asteroids-may-have-caused-an-ancient-ice-age

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *