اخترشناسان درباره یک کهکشان پرجرم غنی از گاز و غیرمعمول تحقیق می کنند

ستاره‌شناسان روسی، کهکشان UGC 1378 را مورد مطالعه قرار دادند؛ این کهکشان پرجرم و پر از گاز بوده و دیسک‌های عظیم گازی و کم‌نوری (LSB) دارد. کهکشان‌های عظیم با درخشش سطحی کم (gLSB) بسیار کمیاب هستند. به همین دلیل نحوه شکل‌گیری و تکامل آن‌ها کاملا مشخص نشده است. UGC 1378 یک کهکشان مارپیچی میله‌ای است که در فاصله 126 سال نوری از ما قرار دارد.

مسئله دیگری که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده این است که مقدار هیدروژن خنثی (HI) این کهکشان نسبت به جرم ستاره‌ای آن بسیار زیاد است. احتمال دارد این کهکشان نتیجه ادغام کهکشانی باشد و دیسک‌های عظیم آن از گاز‌های سرد در مراحل آخر ادغام به وجود آمده باشد.
ستاره‌شناسان روسی برای مطالعه طیف‌سنجی این کهکشان از تلسکوپ‌ 6 متری جنوب روسیه و تلسکوپ 6.5 متری آریزونا استفاده کردند. این بررسی‌ها ساختار پیچیده این کهکشان که شامل درخشش بسیار زیاد سطح (HSB)، حلقه‌ها و بازوهای مارپیچی آن می‌شود را نشان دادند؛ شعاع آن نیز 163000 سال نوری می‌باشد.
سرعت تشکیل ستاره نیز 1.2 تا 2.3 جرم خورشید در سال می‌باشد که بسیار نزدیک به سرعت تشکیل ستاره در راه شیری است. تراکم تشکیل ستاره در سطح آن در دیسک LSB بسیار کمتر از مقدار پیش بینی شده می‌باشد. هاله‌ای از ماده تاریک نیز جرم درون دیسک LSB را احاطه کرده است. نکته مهم این است که سرعت جدایی ستارگان نزدیک به مقدار پیش بینی شده است.
احتمال دارد شکل گیری UGC 1378 دو مرحله داشته باشد؛ مرحله اول مانند ادغام کهکشان‌ها بوده و شمال چندین مرحله برخورد و تشکیل بخش HSB باشد و در مرحله بعد دیسک‌های ستاره‌ای و گازی gLSB شکل گرفته باشد.

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده

https://phys.org/news/2019-09-astronomers-unusual-massive-gas-rich-galaxy.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *