دومین دور نامگذاری عوارض سطحی پلوتو

اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی، به گفته تیم فضاپیمای “نیوهورایزنز” (افق‌های نو)، لیست اسامی جدید عوارض این سیاره کوتوله را تایید کرده است؛ این اسامی نواحی، کوه‌ها، دشت‌ها، دره‌ها و دهانه‌های پلوتو که برای اولین بار به دید بشر رسیده‌اند را توصیف می‌کنند.

دور نخست نام‌گذاری، 14 مورد از عوارض سطحی پلوتو در سال 2017 به تایید اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی (IAU) رسید که در سال 2015 طی کمپین آنلاینی از ایده‌های افراد گوناگون جمع‌آوری شده بود.

اسامی جدید به اساطیر، ماموریت‌های فضایی پیشگام، پیشگامان کاوش زمین، متخصصان، مهندسان و کاوشگرانِ کمربند کویپر و سیاره کوتوله پلوتو مرتبط می‌باشند. متاسفانه در میان اسامی جدید نام هیج بانویی به چشم نمی‌خورد! اسامی به شرح زیر می‌باشند:

– الکانو مانتس (Elcano Montes): رشته کوهی که قرار است به افتخار “یوهان سباستین الکانو” اولین کاوشگری که در سال 1522 موفق به دور زدن کره زمین شد، نام‌گذاری شود.

 

هاناپو والز (Hunahpu Valles):

دره‌هایی که قرار است به افتخار برداران دوقلوی افسانه‌ی مایان که با پادشاه مردگان در گوی شیشه‌ای جنگیدند، نام‌گذاری شود.

 

دهانه خاره (khare crater):

بیشان خاره دانشمندی معاصر که مطالعات گسترده‌ای در زمینه ترکیبات شیمیایی اتمسفر سیارات انجام داد و نتیجه پژوهشاتش، یافتن مولکول‌های ارگانیک تولین بود که احتمالا منشا ناحیه‌های قرمزرنگ و تیره سطح پلوتو می‌باشد.

 

دهانه کیلداز (Kildaze crater):

رولان کیلدازِ گرجستانی در زمینه بررسی دینامیک، آسترومتری و فوتومتری پلوتو پیشگام بود.

 

ناحیه لوول (Lowell Regio):

پرسیوال لوول دانشمندی آمریکایی بود که رصدخانه لوول را پایه‌گذاری نمود و پژوهشات سیستماتیکی را برای جستجوی سیارات فراتر از نپتون برنامه‌ریزی کرد؛ یک ناحیه بزرگ از سطح سیاره کوتوله پلوتو به افتخار او نام‌گذاری خواهد شد.

 

ویندو فاسه (Mwindo Fossae):

شبکه‌ای از گودال‌های باریک و طولانی پلوتو به افتخار قهرمان حماسی نیانگا که پس از سفر به دنیای مردگان بسیار باهوش و قدرتمند شده بود، نام‌گذاری می‌شود.

 

پیکارد مانز (Piccard Mons):

کوهی که احتمالا آتش‌فشانی می‌باشد به افتخار مخترع و فیزیکدان قرن بیستمی آگوست پیکارد که شهرت اصلی او به دلیل فرستادن بالن به اتمسفر بالایی زمین است، نام‌گذاری می‌شود.

 

پیگافتا مانز (Pigafetta Mons):

دانشمند و کاوشگر ایتالیایی آنتونیو پیگافتا که  اکتشافاتی که در طول دور زدن کره زمین اتفاق افتاده بود را به ترتیب یادداشت نمود و کوهی در پلوتو به افتخارش نام‌گذاری خواهد شد.

 

پیری روپز (Piri rupes):

احمد محدین پیری نقشه‌بردار عثمانی که بدلیل نقشه کره زمینش و طراحی نقشه‌ای از آمریکای شمالی و مرکزی شهرت یافت، قله‌هایی از سطح پلوتو به افتخار او نام‌گذاری می‌شود.

 

دهانه سایمونلی (Simonelli crater):

دهانه‌ای از سطح پلوتو به افتخار دامون سایمونلی، دانشمندی که مطالعات گسترده‌اش در زمینه نحوه شکل‌گیری پلوتو بوده، نام‌گذاری می‌شود.

 

رایت مانز (Wright Mons):

نامگذاری یکی از کوه‌های پلوتو به افتخار برادران رایت که موفق به ساخت اولین هواپیمای جهان شدند.

 

وِگا تِرا (Vega Terra):

دشتی وسیع از سطح پلوتو که قرار است به افتخار دو ماموریت شوروی سابق با نام‌های وگا 1 و 2 نام‌گذاری شوند. این دو فضاپیما برای اولین بار بالنی در سیاره‌ای دیگری به جز زمین (سیاره ناهید) به پرواز در آورده و از هسته دنباله‌دار هالی تصویربرداری نمودند.

 

وِنرا تِرا (Venera terra):

فضاپیماهای ونرا طی سال‌های 1961 تا 1984 توسط شوروی سابق به سیاره ناهید فرستاده شدند تا اولین دست‌سازه بشر باشند که به اتمسفر سیاره‌ای دیگر وارد می‌شوند، بر سطح آن فرود می‌آیند و تصاویری از سطح آن به زمین مخابره می‌کنند. دشتی از پلوتو به یاد آنان نام‌گذاری خواهد شد.

ترجمه: مریم هادیزاده

منبع:

IAU approves 2nd round of names for Pluto features

Hadizademaryam:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *