قوری را پیدا کنید و به سمت مرکز کهکشان بروید!!

 اکنون زمان آن است تا شاهد شکوه راه شیری باشیم. آیا می‌خواهید مسیری به مرکز کهکشان پیدا کنید؟ این پست راه را نشان می دهد.

قوری چای در صورت فلکی قوس در یک آسمان تاریک، به راحتی قابل مشاهده است. وقتی به آن جهت نگاه می‌کنید، به دنبال مرکز کهکشان راه شیری خود هستید.

 

Ruslan Merzlyakov از RMS Photography این تصویر را شکارچی ستاره می‌نامد. وی نوشت: “یكی از بزرگترین عکسهای آسمان شب من كه شامل 50 تصویر است و وضوح كلی 258 مگاپیكسل دارد. عکسبرداری در طول 2 شب بین 7-10 آگوست 2018 صورت گرفته است.

 

در صورت فلکی قوس، به سختی یک سنتور با کمان و پیکان را مشاهده می‌کنید. اما پیدا کردن قوری – در نیمه غربی قوس – بسیار آسان است. قوری یک صورتواره است، نه یک صورت فلکی بلکه یک الگوی قابل تشخیص از ستارگان است. بهترین ساعات برای مشاهده قوری در عصر از حدود جولای تا سپتامبر است. قوری را پیدا کنید، و به دنبال مرکز کهکشان راه شیری خود باشید. سنتور موجودی نیمی انسان، نیمی بز که بالاتنه انسان و پایین تنه اسب معرفی شده است. پیدا کردن شکل نیم انسان، نیم اسب، در آسمان کار ساده‌ای نیست ولی از آنجا که در نجوم جدید، آن را «قوری چای» نامیده‌اند، لذا پیدا کردنش آسان شده است. قوس در مرکز کهکشان ما قرار گرفته و در نتیجه، راه شیری در این بخش درخشنده ترین حالت را دارد. زمان رسیدن به نصف النهار ۲۹ مرداد و مساحت آن ۸۶۷ درجه مربع می باشد.

 

چگونه می‌توانید آن را پیدا کنید؟

نکته قابل ذکر این است که – برخلاف برخی از الگوهای ستاره‌ای – قوری در واقع شبیه نام خود است. واقعاً شبیه یک قوری است. همانطور که تقریباً در مورد همه اشیاء موجود در آسمان شب صادق است، آن را براحتی می‌توانید در یک مکان نسبتا تاریک در حومه شهر پیدا کنید. در هنگام شب در نیم‌کره‌شمالی کره زمین برای یافتن آن به سمت جنوب نگاه کنید. اگر در نیمکره جنوبی کره زمین هستید، به سمت شمال نگاه کنید نزدیک به سرسو – و نمودار را به پایین وارونه بچرخانید.

مرکز کهکشان بین دم عقرب و قوری چای قوس واقع شده است. از نیمکره شمالی، در شبهای ژوئیه و آگوست به سمت جنوب نگاه کنید تا این ستاره‌ها را ببینید. از نیمکره جنوبی، به طور کلی به سمت شمال، بالای آسمان نگاه کنید، و این نمودار را به سمت پایین بچرخانید. نمودار از Astro Bob.

 

از آنجا که خورشید از حدود 18 دسامبر تا 20 ژانویه از مقابل نظر ساکنینش عبور می‌کند، قوری چای قابل مشاهده نیست. با این حال، حدود نیم سال بعد – در تاریخ 1 ژوئیه قوری چای در حدود نیمه شب به سرسو می‌رسد‌.

از نیمکره شمالی، در ماه ژوئیه و آگوست به سمت جنوب نگاه کنید تا قوری را در عقاب پیدا کنید. از نیمکره جنوبی، این نمودار را به سمت پایین بچرخانید و عموماً به سمت شمال و به سرسوی آسمان نگاه کنید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Find the Teapot, and look toward the galaxy’s center

Posted by Bruce McClure in FAVORITE STAR PATTERNS | August 18, 2019

https://earthsky.org/favorite-star-patterns/teapot-of-sagittarius-points-to-galactic-center

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *