وقتی مشتری و کیوان با هم ملاقات می‌کنند!!

وقت آن رسیده است که در آسمان شب به دنبال مشتری و زحل باشید. در حال حاضر آنها را به خوبی عصرهنگام می‌توانید مشاهده کنید. مشتری از هر ستاره‌ای در آسمان روشن‌تر است. در ماه‌های آینده، این دو سیاره روشن به همدیگر نزدیکتر خواهند شد. مقارنه آنها در 21 دسامبر سال 2020 پس از غروب خورشید در سمت غرب خواهد بود. در این مقاله نحوه مشاهده آنها آورده شده است.

مفهوم هنری از مشتری و زحل در دسامبر سال 2020 از نظر ناظر فضایی. توجه کنید که – در 16 دسامبر سال 2020 – ماه نیز بخشی از منظره خواهد بود. نمودار از Jay Ryan at ClassicalAstronomy.com.

 

ستاره‌شناسان برای توصیف ملاقات سیارات و اشیاء دیگر در گنبد آسمان ما از کلمه مقارنه استفاده می‌کنند. هنگامی که دو جسم در آسمان ما در مقارنه هستند، از دید ناظر زمینی، در یک خط دید در فضا قرار گرفته‌اند. مشتری و زحل تقریباً هر 20 سال یکبار با هم مقارنه دارند. مورد بعدی 21 دسامبر سال 2020 خواهد بود. از این زمان و پس از آن … تماشای مشتری و کیوان در آسمان ما به هم نزدیک می شوند!

 

مشتری تمام تابستان بر آسمان شامگاهی تسلط خواهد داشت. اگر قبلاً هرگز مشتری را ندیده‌اید، ممکن است از درخشش چشمگیر و درخشان این شیء تعجب کنید. سیارات جزء درخشان‌ترین “ستاره‌ها” در آسمان شب هستند و مشتری چهارمین جسم درخشان از زمین، پس از خورشید، ماه و زهره است. اگر در نیمکره شمالی هستید، در اوایل شب به دنبال مشتری در بالای افق جنوبی باشید. اگر در نیمکره جنوبی هستید، به سرسو باید نزدیکتر باشد. شما نمی‌توانید رصد مشتری را از دست بدهید. از هر ستاره‌ای روشن‌تر است. در حال حاضر مشتری در حال عبور از صورت فلکی عقرب است و در سمت چپ بالای ستاره روشن قلب‌العقرب قرار دارد.

 

همچنین جسمی که آسمان شامگاهی را با مشتری در فصل جاری سهیم می‌شود، سیاره زحل است که در حال حاضر از صورت فلکی قوس، صورت فلکی سمت شرق عقرب می‌گذرد. زحل به اندازه مشتری روشن نیست، اما از نظر روشنایی هنوز هم با درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان قابل مقایسه است.

زحل یک سیاره شگفت‌انگیز است که حتی در تلسکوپ‌های کوچک آماتور نیز دیده می‌شود، زیرا حلقه‌های معروف آن به راحتی قابل مشاهده است. خود مشتری نیز بسیار جالب است و چهار قمر گالیله‌ای آن حتی در کوچکترین چشمی‌ها نیز به راحتی قابل مشاهده است.

 

یکی از ویژگی‌های سیارات این است که همه آنها در امتداد دایره‌البروج قرار دارند، دایره‌البروج مسیر حرکت ظاهری سالانه خورشید در آسمان است که تقریباً بر روی کره سماوی منظومه شمسی قرار دارد. بنابراین هر ماه، ماه از کنار هر یک از سیارات می‌گذرد. از آنجا که مشتری و کیوان در حال حاضر بسیار نزدیک به هم هستند‌، به دنبال این باشید که ماه بین این سیارات بگذرد. نحوه این رویداد در ماه گذشته یعنی در جولای 2019 در شکل زیر آورده شده است.

 

در این تصویر مشتری و کیوان در ماه گذشته (جولای 2019) وقتی که ماه نزدیک خواهد شد، مشاهده می‌کنید. نمودار از Jay Ryan at ClassicalAstronomy.com.

 

صحنه مشابه این هر ماه تکرار خواهد شد، هنگامی که ماه در غروب جمعه 9 اوت به نزدیکی مشتری می‌رسد. ​​روز بعد، شنبه، ماه بین مشتری و کیوان پدیدار خواهد شد. تا غروب یکشنبه، 11 اوت، ماه به سمت شرق حرکت خواهد کرد و ظاهراً به زحل نزدیک می‌شود. مقارنه ماه با کیوان ساعتها بعد اتفاق می‌افتد، در هنگام روز بیشتر ناظران ایالات متحده، اقیانوس آرام، از جمله استرالیا و نیوزیلند، شاهد اختفای زحل توسط ماه خواهند بود.

 

مشتری و کیوان در اواخر این ماه – 9 تا 11 آگوست 2019،هنگامی که ماه دوباره به نزدیکی آنها می‌رسد. نمودار از  Jay Ryan at ClassicalAstronomy.com

 

ماه در حالت تربیع اول تقریباً شامگاه پنجشنبه 5 سپتامبر به مشتری نزدیک می‌شود و مرحله بدر یا ماه کامل در روزهای شنبه و یکشنبه 7 و 8 سپتامبر در هر دو طرف کیوان دیده می‌شود.

و در اینجا دوباره این سیارات – مشتری و زحل – از 5 تا 8 سپتامبر 2019 ، زمانی که ماه دوباره دوباره به نزدیکی آنها می‌رسد. نمودار  Jay Ryan at ClassicalAstronomy.com

 

اگر طی چند سال گذشته مشتری را دنبال کرده باشید، اکنون ممکن است متوجه شوید که این سیارات در زمان‌های اخیر چندان به هم نزدیک نبودند. با توجه به حرکت سیارات در مدار خود، مشتری و کیوان به آرامی در خطی کنار قرار می‌گیرند. این به دلیل سرعت نسبی مدارشان است.

 

طبق قوانین مربوط به حرکت سیارات کپلر، سیارات اگر نزدیک‌تر به خورشید باشند در مدارهای خود سریعتر حرکت می‌کنند. در مقابل ، هرچه سیاره بیشتر از خورشید دور شود، کندتر حرکت می‌کند.

 

مشتری پنج واحد نجومی کاملاً از خورشید فاصله دارد و یک سال مشتری برابر با 12 سال زمینی است. بنابراین، مشتری با عبور از دایر‌ه‌البروج از کنار یک صور فلکی به سمت شرق در هر سال راه خودش را ادامه می‌دهد. به همین دلیل مشتری سال گذشته در حال عبور از لیبرا بود و اکنون در سال 2019 درصورت فلکی عقرب قرار دارد.

 

زحل تقریباً دو برابر خورشید با مشتری فاصله دارد ، 9.5 واحد نجومی و بنابراین “سال” زحل به 29.5 سال طول می‌کشد. بنابراین، کیوان بیش از دو سال برای حرکت در هر صورت فلکی دایره‌البروجی زمان نیاز دارد.

 

با این سرعت، مشتری پس از گذشت سالها با کیوان “هماهنگ” می‌شود. تقریباً در هر 20 سال، مقارنه مشتری و زحل اتفاق می‌افتد.

 

مقارنه مشتری و زحل در 21 دسامبر سال 2020 اتفاق می‌افتد. در آن زمان، این سیارات از دید ناظر زمینی، بسیار نزدیک به خورشید دیده می‌شوند.

 

منظره مشتری و زحل در دسامبر سال 2020 ، از سطح زمین. توجه کنید که – در 16 دسامبر سال 2020 – ماه نیز بخشی از منظره خواهد بود. با این حال ، مشتری و کیوان در آسمان ما نزدیک به خورشید خواهند بود. نمودار از  Jay Ryan at ClassicalAstronomy.com

 

طی سال آینده، مشتری و کیوان به طور پیوسته نزدیکتر و نزدیکتر می‌شوند. در تابستان سال 2020، تماشای این دو سیاره در یک خط باید بسیار جالب باشد. تا دسامبر سال 2020، این جفت سیاره‌ای کم‌کم از آسمان  شامگاهی رخت می‌بندد و به زودی بعد از غروب خورشید ناپدید می‌شوند. شامگاه شانزدهم دسامبر سال 2020، ماه با این سیارات در یک ردیف قرار می‌گیرد و منظره‌ای شگفت انگیز در آسمان گرگ و میش در آستانه زمستان ایجاد می‌کند.

 

مقارنه مشتری و زحل آخرین بار در تاریخ 21 می 2000 بوده است. مشتری پس از تاریخ مقارنه در سال 2020، به شرق می‌رود و در طول 20 دهه از زحل دور و دورتر می‌شود. پس از آن، این دو سیاره در سال 2030 به یکدیگر نزدیک می‌شوند و در 5 نوامبر 2040 دوباره به هم می‌رسند.

 

بعد از آن، مقارنه مشتری و زحل در 10 آوریل 2060 ، 15 مارس 2080 و 24 سپتامبر 2100 اتفاق می‌افتد. این موضوعی است که باید با نوه‌های خود به بحث در مورد آن بپردازید! اما برای ما که “در یک سن خاص” هستیم، مقارنه 2020 ممکن است آخرین فرصت برای دیدن مشتری و کیوان باشد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

When Jupiter and Saturn meet

Posted by Jay Ryan in ASTRONOMY ESSENTIALS | August 6, 2019

https://earthsky.org/astronomy-essentials/jupiter-saturn-conjunction-dec-2020

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *