این 2 ستاره مرده در عرض چند دقیقه دور همدیگر می‌چرخند

ستاره‌شناسان یک جفت کوتوله سفید به نام ZTF J1539 + 5027  کشف‌کرده اند – هر 7 دقیقه یک بار در مدار یکدیگر قرار می‌گیرند که دومین جفت ستاره درخشان مرده می‌باشد که تاکنون مشاهده شده‌اند.

کوتوله‌های سفید دوتایی پویایی – به نام ZTF J1539 + 5027 – هر 7 دقیقه یک بار در مدار یکدیگر قرار می‌گیرند.

دو ستاره مرده هر هفت دقیقه یکبار به دور هم می‌چرخند. دوتایی پویای تازه کشف شده، که به طور رسمی با عنوان ZTF J1539 + 5027 شناخته می‌شود ، دومین جفت ستاره سریع در حال چرخش مرده کوتوله سفیدی است که کشف شده است.

این جفت که نزدیک به 8000 سال نوری صورت فلکی گاوران یا عوا قرار دارد، همچنین سریعترین سیستم دوتایی گرفتگی است، بدین معنی که یک کوتوله سفید بارها و بارها از جلوی کوتوله دیگر عبور می‌کند.

ستاره‌شناسان در رصدخانه پالومار، در نزدیکی سن‌دیگو، کالیفرنیا، این جفت ستاره را با استفاده از Caltech’s Zwicky Transitive Facility (ZTF)، مشاهده کردند که به سرعت آسمان شب را اسکن می‌کند و به دنبال اجسام متحرک، چشمک‌زن، یا با روشنایی متفاوت است (https://www.ztf.caltech.edu/).

این جفت ستاره تازه کشف شده تقریبا هر هفت دقیقه یک بار به دور یکدیگر می‌چرخند. وقتی ستاره بزرگتر و خنک‌تر از جلوی ستاره کوچکتر و داغ‌تر عبور می‌کند، جلوی نور ستاره کوچکتر  گرفته می‌شود.

مفهوم هنری از جفت کوتوله سفید به نام ZTF J1530 + 5027 ، تصویر Caltech/IPAC/R. Hurt

طبق مشاهدات اخترشناسان، هر یک از کوتوله‌های سفید تازه تشکیل شده به اندازه کره زمین است که یکی از آنها کمی کوچکتر و درخشان‌تر از دیگری است و در کنار هم  هم‌وزن خورشید ما هستند. این دو جسم بسیار نزدیک به یکدیگر (فاصله یک پنجم فاصله بین زمین و ماه) می‌چرخند. در حقیقت‌، مدار این ستاره داخل سیاره زحل را پر می‌کند و آنها هر هفت دقیقه با سرعت صدها کیلومتر در ثانیه به دور هم می‌چرخند.

کوین بورج ، دانشجوی فارغ‌التحصیل Caltech که نویسنده اصلی تحقیق  است، در مجله بررسی شده توسط نیچر که در تاریخ 25 ژوئیه 2019 منتشر شد، در بیانیه‌ای گفت:

در حالی که ستاره کم‌نور از جلوی ستاره درخشان عبور می‌کند، بیشتر نور را مسدود می‌کند، در نتیجه الگوی چشمک‌زدن هفت دقیقه‌ای را در داده‌های ZTF می‌بینیم. نمونه‌های بسیاری از انواع این سیستم را مشاهده کرده‌ایم که در آن یک کوتوله سفید عمدتاً توسط همدم خودش  خورده شده است، اما به ندرت این سیستم‌ها را می‌بینیم زیرا آنها هنوز در حال ادغام هستند.

These 2 dead stars whip around each other in minutes