سیاره بیگانه تازه پیدا شده، سه خورشید دارد!

 

 

 یک تصویر هنری از  دید ناظر روی سطح قمر یک غول گازی با سه خورشیدش گرفته شده است. تصویر NASA / JPL-Caltech

 

 

این سیاره جدیدLTT 1445Ab  نامگذاری شده است، در داده‌های جمع آوری شده توسط ماموریت ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران،  LTT 1445Ab تنها یکی از سه ستاره‌ای است که در نیمه دوم زندگی کوتوله قرمز است و سیستم در حدود 22.5 سال نوری زمین است.

 

“فکر کنید شما روی این سطح سیاره ایستاده‌اید، سه خورشید در آسمان آن وجود دارد، اما دو تا از آنها بسیار دور و کوچک هستند”، همکار نویسنده جنیفر وینترز، یک اخترشناس در مرکز هاروارد-اسمیتسونیان گفت: “آنها مانند دو چشم قرمز و شوم در آسمان هستند.”

 https://www.space.com/exoplanet-has-three-red-dwarf-suns.html?jwsource=cl

 با استفاده از اطلاعاتTESS، دانشمندان بر این باورند که سیاره سنگی، حدود یک سوم بزرگتر از زمین و بیشتر از 8 برابر پرجرمتر از خانه ما است. این سیاره دارای دمای سطح حدود 320 درجه فارنهایت (160 درجه سانتیگراد) – و سیاره یک بار به دور ستاره سه‌گانه در هر 5 روز می‌گردد.

 

اما چیزی که در مورد این سیاره خاص است که دانشمندان هنوز در مورد آن اطلاعاتی ندارند، اما ممکن است به زودی بتوانند ماهیت آن را مشخص کنند: جو. از آنجا که ستارگان کوتوله‌های قرمزی هستند که به اندازه کافی نزدیک به زمین قرار دارند و سیاره از بین ستارگان و زمین عبور میکنند، دانشمندان در واقع می‌توانند یک نگاه اجمالی از گازهای موجود در اطراف این سیاره با استفاده از تلسکوپهای روی زمین داشته باشند.

 

ستاره‌شناسان هنوز نمیتوانند از این فرصت استفاده کنند، اما این دقیقا نوعی چشم‌انداز مبهمی است که TESS برای یافتن آن طراحی شده است. این وسیله که تا نیمی از بررسی اولیه دو ساله‌اش در آسمان را طی کرده است، به دنبال سیاره‌هایی است که در کنار ستارگان درخشان قرار دارند (هدفی کامل برای ابزارهای بعدی برای تماشای جو زمین).

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

This Newfound Alien Planet Has 3 Suns

By Meghan Bartels 19 hours ago Science & Astronomy 

https://www.space.com/exoplanet-has-three-red-dwarf-suns.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *