اوج بارش شهابی دلتا دلوی

بارش شهابی دلتا دلوی ساعات پیش از سپیده دم 28 جولای (ششم اَمرداد) به اوج فعالیت خود می‌رسد. دوره فعالیت این بارش نسبتا طولانی می‌باشد و حتی ممکن است اول ماه آگوست همزمان با ماه نو شرایط برای رصد شهاب‌های کوچک نیز مناسب‌تر باشد.


سپیده دم‌ 27ام و 28ام جولای می‌توانید علاوه بر شهاب‌های دلتا دلوی، شاهد هلال کاهنده ماه در میان ستارگان پیکر آسمانی گاونر باشید.
ساکنین هر دو نیمکره زمین می‌توانند شاهد این بارش شهابی باشند اما آن را تقریبا جز بارش‌های شهابی جنوبی می‌دانند. دوره فعالیت این بارش شهابی با دوره بارش شهابی پرساوشی تا حدودی تداخل دارد.
اگرچه شرایط برای رصد شهاب‌های پرساوشی در شب اوج آن با حضور ماه در آسمان مناسب نمی‌باشد اما هفته‌های آتی را می‌توان فرصت مناسبی برای تماشای آن در نظر گرفت.
هرساله در اواخر ماه جولای زمین در مسیر حرکت خود به دور خورشید از میان ذرات به جای‌مانده از دنباله دار 96P/Machholez عبور میکند؛ این ذرات کوچک در اتمسفر زمین می‌سوزند و نمایی زیبا را برای زمینیان به وجود می‌ آورد.


اگر مسیر حرکت شهاب‌ها را به سمت عقب در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که تقریبا تمام آن‌ها به سمت ستاره دلتای پیکر آسمانی دلو (آبریز) برمیگردند؛ به این نقطه کانون بارش گفته می‌شود اما برای تماشای آن‌ها نیازی نیست که حتما به کانون بارش نگاه کنید. این تیر شهاب‌ها را در هر ناحیه از آسمان قابل رویت می‌باشند.

Kelly Dreller in Lake Havasu City, Arizona caught this meteor in late July of 2016.

انتظار می‌رود که در شب اوج بارش شاهد 10 تا 15 شهاب در یک ساعت باشید.

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

Delta Aquariid meteors peak around now

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *