سحابی امگا

 با تاریکی شب و آسمانی بدون ماه، سحابی امگا (مسیه 17) به ندرت با چشم غیرمسلح دیده می‌شود، ولی بهتر است که بوسیله دوربینهای دوچشمی و یا یک تلسکوپ کوچک دیده شود.  این سحابی یکی از مناطق تشکیل ستاره‌ای کهکشان ماست. چگونه می‌توانیم آن را پیدا کنیم.

 

تصویری از منطقه ستاره‌سازی در مسیه 17  با تلسکوپ 2.2 متری در رصدخانه La Silla ESO در شیلی، تصویر Messier-objects.com

 

با چشم غیرمسلح در یک شب تاریک و بدون ماه، مسیه 17 – سحابی امگا را ببینید ولی بهتر است با دوربین دوچشمی یا یک تلسکوپ کوچک رصد شود. این سحابی بسیار نزدیک به یک سحابی مشهور دیگر به نام مسیه 16، سحابی عقاب، که خانه عکس معروف ستون‌های آفرینش است. این دو سحابی بصورت جزیی به راحتی در همان میدان دید دوچشمی قرار می‌گیرند.

مایک دورکین، کاربر فلیکر، این تصویر را از M16 و M17 را گرفت.

 

با روش پرش ستاره‌ای از صورتواره قوری می‌توانیم به مسیه 16 و مسیه 17 برسیم.

 

چگونه می‌توانیم M17 را ببینیم؟

اگر می‌خواهید اجرام عمق آسمان را مانند این جرم ببینید، یاد بگیرید که صورت فلکی قوس را در آسمان تشخیص دهید. این صورت فلکی در جهت مرکز کهکشان راه شیری ما قرار دارد؛ بسیاری از خوشه‌های ستاره‌ای زیبا و سحابی‌ها در این قسمت از آسمان یافت می‌شود. خوشبختانه، این صورت فلکی شامل یک الگوی ستاره‌ای آسان یا صورتواره‌ای به شکل یک قوری است. با روش پرش ستاره‌ای به راحتی می‌توانید به سحابی امگا و سحابی همدم آن، M16 برسید.

 

از قوری، یک خط فرضی را از ستاره اپسیلون قوس یا Kaus Austrinus  به سمت شرق (سمت چپ) ستاره اپسیلون رسم کنید تا M16 و M17 را پیدا کنید. این دو سحابی نزدیک به هم هستند و در حدود یک مشتی عرض بالای قوری قرار دارد.

 

از نیمکره شمالی قوری، M16 و M17 اجرام تابستانی هستند. در اوایل اواخر اوت، آنها به بالاترین حد خود می‌رسند. در عین حال، این اجرام، اجرام زمستانی نیمکره جنوبی هستند، جایی که آنها نزدیک به سرسو هستند.

 

تصویر تلسکوپ VLT از منطقه تشکیل ستاره‌ای مسیه 17. تصویر از رصدخانه جنوبی اروپا. درباره این تصویر بیشتر بخوانید: https://www.eso.org/public/images/eso1119a/

 

مانند M16، M17، سحابی امگا، ابرهای بین‌ستاره‌ای وسیع گرد و غبار و گاز تولید کننده خورشیدهای جوان می‌باشد. این سحابی قطری حدود 15 سال نوری است. ابری ماده میان ستاره‌ای که از آن بخشی از این سحابی است تقریبا 40 سال نوری قطر دارد و جرم آن 30 هزار عدد خورشید است. مجموع جرم سحابی امگا حدود 800 برابر خورشید است.

 

سحابی امگا M17 همچنین با نام‌های سحابی قو یا سحابی نعل‌اسبی شناخته می‌شود.

اجرام مسیه در جهت صورت فلکی قوس و صورتواره قوری آن، از  Backyard-astro.com.

 

رقابت سحابیها:

 بسیاری از اجرام عمق باشکوه در این منطقه از آسمان وجود دارد. دو مورد از معروف‌ترین سحابی‌ها – M8 و M20 – نیز در  این قسمت قرار دارد و با هم در میدان دید دوچشمی  قرار می‌گیرند.

 

مانند M16 و M17، این جفت در بازوی قوس قرار دارد و توسط روش پرش ستاره‌ای در صورتواره قوری به راحتی پیدا می‌شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

M17 is the Omega Nebula

Posted by Bruce McClure in ASTRONOMY ESSENTIALS | CLUSTERS NEBULAE GALAXIES | July 21, 2019

https://earthsky.org/clusters-nebulae-galaxies/m17-is-the-omega-nebula

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *