تصاویر طوفان گرد و غباری در قطب شمال مریخ!!

در ماه گذشته، مارس اکسپرس به تماشای طوفان‌های گرد و غباری در قطب شمال سیاره مریخ پرداخت و مشاهده کرد که طوفانها به سمت استوای مریخ در حال حرکت هستند.

در اواخر ماه می سال 2019، یک طوفان گرد و غبار به شکل مارپیچی در ناحیه قطب شمال مریخ با چندین ابزار مارس اکسپرس مشاهده شد.

دوربین مارس اکسپرس این تصویر را در 26 می گرفته است. رنگ قهوه‌ای طوفان گرد و غبار در قطب شمال یخی دیده می‌شود. این تصویر مساحتی حدود 1200 در 3000 مایل (2000 در 5000 کیلومتر) را پوشش می‌دهد. تصویر بزرگتر را از طریق لینک زیر در ESA مشاهده کنید:
http://www.esa.int/spaceinimages/Images/2019/07/Spiral_dust_storm_on_Mars

فضاپیمای مارس‌اکسپرس آژانس فضایی اروپایی (ESA)، طی ماه گذشته، طوفانهای گرد و غباری را در قطب شمال مریخ نظاره‌گر بوده و مشاهده کرده است که طوفان‌ها به سمت استوا حرکت می‌کنند. این فضاپیما حداقل هشت طوفان مختلف در لبه یخی را بین 22 می و 10 ژوئن 2019 مشاهده کرد، که بین یک تا سه روز خیلی سریع تشکیل و رفع شد.

در حال حاضر بهار در نیمکره شمالی مریخ حکمفرماست، و ابرهای آب یخی و گرد و غبار در اغلب موارد در امتداد یخ پوشیده فصلی مشاهده می‌شود. طوفان‌های محلی و منطقه‌ای که چند روز یا چند هفته طول می‌کشد و محدود به یک منطقه کوچک هستند، در مریخ رایج هستند، اما در شدیدترین آنها می‌توانند کل سیاره را درنوردد، همانطور که در سال گذشته طوفان جهانی ماه‌ها بر روی این سیاره حاکم بود.

گرد و غبار بر روی مریخ در حال حرکت است. این تصویر متحرک از تصاویر طوفان مختلف گرفته شده توسط VMC در طی 70 دقیقه در 29 می 2019 ساخته شده است. این طوفان ویژه در 28 می آغاز شد و تا حدود 1 ژوئن ادامه یافت و در آن زمان به سمت استوا حرکت کرد. تصویر از ESA/GCP/UPV/EHU Bilbao

تصاویر 3 طوفان مختلف را در 22 می 2019، 26 می و 6 تا 10 ژوئن را نشان می‌دهد. در مورد دوم، دوربین‌ها طوفان را چندین روز پس از گذر از مسیر استوا به تصویر کشیدند. در همان زمان، تکه‌هایی از ابرهای روشن رنگی را می‌توان در حاشیه بیرونی کلاهک قطبی و همچنین چندین هزار کیلومتری (چند هزار مایلی)، نزدیک به آتشفشانهای الیسیوم و المپوس مشاهده کرد. تصویر از ESA/DLR/FU Berlin

هر دو مارس اکسپرس و مدارگرد شناسایی مریخ ناسا مشاهده کردند که زمانی که طوفان‌های گرد و غبار به آتشفشان‌های بزرگ الیسیوم و المپیوس رسیدند، ابرهای یخ‌آب که تحت تأثیر شیب آتشفشان قرار گرفته بودند، تحت تاثیر جرم و توده هوای گرد و غبار گرم و تبخیر می‌شود.
به پدیده صعود هوا بر اثر ناهمواری‌هاین بالابری کوهساری یا صعود اوروگرافیک می‌‌گویند. هنگامی که هوا به مانعی برخورد می‌کند در نزدیکی سطح زمین و سطوح فوقانی وادار به صعود می‌شود.

این طوفان‌های گرد و غبار منطقه‌ای تنها چند روز طول می‌کشد. گرد و غبار روی سیاره را افزایش می‌دهد و در اتمسفر نازک پایینی گسترش می‌یابد. گرد و غبار و ابر در اواسط ژوئن در بعضی مناطق آتشفشانی باقی می‌مانند.

طوفان گرد و غبار در لبه یخی قطب شمال مریخ. تصویر توسط دوربین نظارت تصویری مارس اکسپرس در تاریخ 29 می 2019 گرفته شد. تصویر از ESA/GCP/UPV/EHU Bilbao

ترجمه: سارا سیدحاتمی
منبع:

Dust storms swirl at Mars’ north pole
Posted by Eleanor Imster in SPACE | July 10, 2019

Dust storms swirl at Mars’ north pole

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *