وضعیت دنباله‌دارها در سال 2019

 

ما به دنبال این هستیم که ببینیم کدام دنباله‌دارها را در سال 2019 مشاهده خواهیم کرد.

در تاریخ 6 ژانویه، دنباله‌دار  46P / Wirtanenبا کمایی در سمت جنوب غربیش نمایان شد. شمال در قسمت بالا قرار گرفته است. خوزه چامبو

 

کسانی که یک تلسکوپ 8 اینچ داشته و در آسمانی با آلودگی نوری کم قرار دارند – در حال حاضر 5 دنباله‌دار برای آنها به راحتی قابل دسترسی هست. بیایید با روشن‌ترین آنها کار را شروع کنیم.

 

این نقشه مسیر دنباله‌دارهای 46P/Wirtanen و  38P/Stephan-Oterma را از اواسط ژانویه تا فوریه نشان می‌دهد. هر دوی اینها در نزدیکی پنجه خرس بزرگ می‌باشند. ستاره‌ها با قدر 9 نشان داده شده است. شمال در تمام نقشه‌ها در سمت بالا قرار گرفته است.

 Chris Marriott’s SkyMap with additions by the author

 

بسیاری از ما در ماه گذشته از منظره دیدنی دنباله‌دار ویرتانن لذت برده‌ایم. با چشم غیرمسلح در آسمان تاریک قابل مشاهده است، طوری که به قدر 4 رسید ، همانطور پیش‌بینی شده بود. در حال حاضر در حدود قدر 7 می‌درخشد. حرکت ظاهری دنباله‌دار ویرتانن از چند هفته پیش به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در حال حاضر در دب‌اکبر می‌توانید آن را دنبال کنید تا جایی که تا اواسط ماه مارس، به محدوده  قدر 7 تا 12 می‌رسد.

 

38P/Stephan-Oterma

 دنباله‌دار 38P / Stephan-Oterma کمای کوچک و ضخیمی را نشان می‌دهد و در 3 ژانویه به سمت غرب حرکت می‌کند. مایکل جاگر

 

در این ناحیه دنباله‌دار در صورت فلکی سیاهگوش‌ قرار گرفته است، فاصله ناچیزی با دنباله‌دار ویرتانن دارد. در تاریخ 16 ژانویه، دو دنباله‌دار جدایی زاویه‌ای 14 درجه و نزدیک به 11.3 درجه در تاریخ 12 فوریه از هم فاصله دارند.

 

64P/Swift-Gehrels

این نقشه مسیر حرکت دنباله‌دار 64P/Swift-Gehrels را از اواسط ژانویه تا فوریه در نزدیکی صورت فلکی ثور یا گاو را نشان می‌دهد. ستاره‌ها با قدر نه و نیم نشان داده شده است.  در نقشه‌ شمال در سمت بالا قرار گرفته است.

 Chris Marriott’s SkyMap with additions by the autho

 

سومین دنباله‌دار همچنان در حدود قدر 10.5 و در صورت فلکی ثور قرار دارد. بعضی از ناظران قدر دنباله‌دار را به اندازه 9.5 فرض می‌کنند.

 

PanSTARRS (C/2016 M1)

 

ناظران در نیمکره جنوبی می‌توانند PanSTARRS (C/2016 M1) ببینند که در هفته‌های آینده از ابر ماژلانی بزرگ عبور می‌کند. ستاره‌ها با قدر 9.5 نشان داده شده است. SkyMap کریس ماریوت

 

دنباله‌دار PanSTARRS در ژوئن گذشته به قدر 8 رسیده بود و هنوز هم یک شی آسان در حدود قدر 10.5 است که تنها از نیمکره جنوبی قابل مشاهده است.. این دنباله‌دار در هفته‌های آینده به طور مداوم به سمت شمال شرقی صورت فلکی آبمار حرکت می‌کند.

 

Iwamoto (C/2018 Y1)

ستاره‌شناس آماتور ژاپنی ماسایوکی ایواموتو این دنباله‌دار را در تصاویری که در  اوت  2018 گرفته شده، پیدا کرد. به دنبال دنباله‌دار  C/2018 V1 (Machholz-Fujikawa-Iwamoto) (که توسط دونالد ماچهولز و شیگیزا فوجیکاوا کشف شد) و دنباله‌دار Iwamoto (C/2013 E2، این سومین کشف او بود. در ماه دسامبر، دنباله‌دار کم نور در حدود قدر 11.5 خواهد درخشید، اما در حال حاضر (در اواسط ماه ژانویه) روشنتر از قدر 10 خواهد بود.

 

در تاریخ 12 ژانویه Iwamoto (C/2018 Y1)  بوسیله انتشار کربن سبزرنگ دیده شد. این  دنباله‌دار باید در اواخر فوریه به خوبی قابل مشاهده باشد.

رولاندو لیگوستری

 

ایواموتو در حال حاضر در جنوب صورت فلکی دوپیکر قرار دارد.

 

 

این نقشه مسیر حرکت دنباله‌دار Iwamoto (C/2018 Y1) در نزدیکی صورت فلکی دوشیزه یا دوپیکر را نشان می‌دهد.  ستاره‌ها با قدر هفت و نیم نشان داده شده است.  در نقشه‌ شمال در سمت بالا قرار گرفته است.

 Chris Marriott’s SkyMap with additions by the author

 

29P/Schwassmann-Wachmann

 

این نقشه مسیر حرکت دنباله‌دار 29P/Schwassmann-Wachmann در نزدیکی #صورت_فلکی_حوت را نشان می‌دهد.  ستاره‌ها با قدر 11 نشان داده شده است.  در نقشه‌ شمال در سمت بالا قرار گرفته است.

 Chris Marriott’s SkyMap with additions by the author

 

 دنباله دار P/Schwassmann-Wachmann در جنوب صورت فلکی حوت قرار گرفته است که در اواسط فوریه قابل مشاهده است. پس از نزدیک شدن به خورشید در اواسط ماه مارس، در اواخر ماه مه، به آسمان صبحگاهی می‌پیوندد، هنوز در شرق در حوت حرکت می‌کند. دنباله‌دار مشهور از قدر 14 تا 15 می‌تواند به قدر 10.5 برسد. این امر ممکن است به علت جابجایی فشار مونوکسید کربن و متان در زیر پوسته باشد که به دلیل گرمای خورشید به صورت انفجاری به عنوان یخ‌فشان فوران می‌کند. اگر شما در اوایل انفجار این دنباله‌دار را رصد کنید،  اغلب به شکل یک سحابی سیاره‌ای روشن و جمع و جور قابل مشاهده است.

 

Africano (C/2018 W2)

دنباله‌دار Africano (C/2018 W2) پاییز امسال در آسمان شب قرار می‌گیرد و ممکن است به اندازه کافی روشن به نظر برسد که به قدر 4برسد. ستاره‌ها با قدر  6.5 نشان داده شده است.

Chris Marriott’s SkyMap with additions by the author

 

این دنباله‌دار در تاریخ 27 نوامبر 2018 توسط B. M. Africano (Mount Lemmon Survey) با قدر احتمالی 20 کشف شده است و در 6 سپتامبر، انتظار می‌رود به قدر حدود 9 برسد. در اوایل ماه سپتامبر در شرق آندرومدا با قدر 10.5خواهد رسید، جایی که به راحتی قابل مشاهده است. در اواخر ماه سپتامبر، C / 2018 W2 از صورت فلکی پگاسوس، حوت و دلو عبور می‌کند و در اواسط ماه اکتبر به صورت فلکی ماهی‌جنوبی می‌رسد. در آن زمان ممکن است به قدر 9.5 برسد، اما به زودی در ماه بعد به قدر 10.5 کاهش می‌یابد.  مشاهده این دنباله‌دار از 17 سپتامبر تا 7 اکتبر، زمانی که ماه در آسمان وجود ندارد، بهتر است.

 

PanSTARRS (C/2017 T2)

اگر چه این دنباله‌دار تا سال 2020 به حضیض نخواهد رسید ولی انتظار می‌رود که تا اواخر ماه نوامبر به قدر 10.5 نزدیک شود، در حالی که در نزدیکی ستاره روشن عیوق در ارابه‌ران قرار دارد. با سفر به غرب  پگاسوس و سپس ذات‌الکرسی، ممکن است تا پایان سال به قدر 9.5 برسد. دقیقا مثل دنباله‌دار کریسمس ویرتانن نیست، اما هر دنباله‌داری که در یک تلسکوپ 6 اینچی قابل مشاهده است هدیه‌ای به شمار می‌رود.

 

ما سال را با یک دنباله‌دار روشن  PanSTARRS (C/2017 T2)به پایان رساندیم. ستارگان نشان داده شده با قدر 7.5 و موقعیت‌های 5 روزه مشخص شده‌اند.

Chris Marriott’s SkyMap with additions by the author

 

شما می‌توانید برای دست‌یابی به اطلاعات دنباله‌دارها به لینک زیر مراجعه کنید:

http://www.aerith.net/comet/future-n.html

و برای مشاهدات و مقادیر دنباله‌دارها، لطفا به پایگاه داده زیر مراجعه کنید:

https://cobs.si/

اگر شما نمی‌توانید نقشه‌های متعلق به موقعیت رصدی مکان خود را پیدا کنید، می‌توانید نقشه‌های فعلی را برای بسیاری از دنباله‌دارها از اینجا دریافت کنید:

https://in-the-sky.org/data/comets.php

 

 

دنباله‌دارهای ضعیف

123P/West-Hartley – زمستان – واقع در جنوب دب‌اکبر قرار گرفته است. دنباله‌دار با قدر 13.5  می‌باشد.

دنباله‌دار 78P/Gehrels –زمستان – با قدر 13و به آرامی در حال حرکت به شرق حوت می‌باشد.

60P/Tsuchinshan– زمستان – با قدر 13.5و به آرامی به سمت غرب صورت فلکی اسد حرکت می‌کند.

68P/Klemola– تابستان – در مرکز صورت فلکی مارافسای یا حوا با قدر حدود 13.5 خواهد بود.

168P/Hergenrother– تابستان – قدر تخمینی 11 را از ژوئیه تا سپتامبر  خواهد داشت.

PanSTARRS (C/2016 R2)– اواخر تابستان، اوایل پاییز – با قدر 14 از اوت تا اکتبر در حال حرکت به شمال از صورت فلکی حمل به پگاسوس خواهد بود.

ASASSN (C/2018 N2)– اواخر تابستان، اوایل پاییز – در اوج در حدود قدر 13.5 در اواسط ماه اوت قرار دارد و سپس به قدر حدود 12.5 می‌رسد که در اوایل ماه اکتبر در شمال غربی صورت فلکی مثلث و آندرومدا خواهد رفت.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Comets to Catch in 2019

By: Bob King | January 16, 2019

https://www.skyandtelescope.com/observing/comets-in-2019/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *