تاج شمالی را چگونه می‌توانید پیدا کنید؟!

 چکیده: در اواخر ماه ژوئیه، تاج شمالی را بین دو ستاره روشن سماک رامح و وگا می‌توانید مشاهده کنید.

 

صورت فلکی کاسه یتیمان همچنین به عنوان تاج شمالی شناخته شده است. برای مشاهده آن نیاز به یک آسمان بسیار تاریک خواهید داشت، اما اگر شما چنین آسمانی در اختیار داشته باشید، صورت فلکی را که به شکل C می‌باشد، مشاهده خواهید کرد.

 

برای دیدن این مجموعه معروف C شکل ستاره‌ها از نیمکره شمالی، در شب به سرسوی خود  نگاه کنید. از آسمان نیمکره جنوبی، صورت فلکی در شمال کم‌‌ارتفاع‌تر است. صور فلکی تاج شمالی متمایز است. یک نیمه دایره که در وسط آن یک جواهر سفید ستاره‌ای به نام Alphecca یا جما واقع شده است، مشاهده می‌کنید.

 

 

R و T  صورت فلکی تاج شمالی ستارگان معروف متغیر در این صورت فلکی هستند. تصویر از skyandtelescope.com.

 

تاج شمالی تقریبا نزدیک به یک خط بین دو ستاره روشن است: سماک رامح یا ژوبین‌دار در صورت فلکی گاوران و وگا در صورت فلکی لیرا می‌باشد.

 

سماک رامح در حال حاضر بالاترین نقطه در این زمان از سال گذشته است و به آرامی به سمت غرب نزول می‌کند. وگا در اواخر ماه ژوئیه هنوز هم در شرق قرار دارد. با وجود یک آسمان تاریک، رنگ نارنجی سماک رامح و رنگ آبی روشن وگا را مشاهده خواهید کرد.

 

تاج شمالی را می‌توان بین این دو ستاره پیدا کرد، اگرچه نزدیکتر به وگا قرار دارد. به خاطر داشته باشید که یک آسمان تاریک بهترین گزینه برای دیدن ستاره‌های ضعیف این صورت فلکی می‌باشد.

به دنبال تاج شمالی بین ستاره‌های وگا و سماک رامح باشید.

 

به هر حال، معنی نام ستاره لاتین گاما باید واضح باشد. این ستاره جواهر طلایی تاج شمالی است.

 

جما (Gemma)، همچنین با نام Alphecca، یک سیستم دوتایی متغیر گرفتی است. این ستاره یک ستاره کوچکتر خورشیدمانند است که یکی از ستاره‌هایش در هر روز 17.4 بار از مقابل ستاره روشنتر عبور می‌کند.

 

مفهوم هنری از یک سیستم ستاره دوتایی گرفتی، از طریق Jay Devvy.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

See Corona Borealis, the Northern Crown

Posted by Deborah Byrd in TONIGHT | July 6, 2019

https://earthsky.org/tonight/corona-borealis-the-northern-crown-2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *