ناسا برنامه‌ای برای از بین بردن سیارکها دارد!!

 

طی ماموریتی که به عنوان اولین آزمایش دفاع دنیای بشری نامیده می‌شود، دانشمندان فضایی قصد دارند یک فضاپیما را به یک سیارک دوتایی – Didymos و قمر کوچکش – بفرستند تا مدارش را تغییر دهند.

 

DART مخفف تست هدایت دو سیارک است. ماموریت DART در سال 2021 راه‌اندازی خواهد شد. مقصد این ماموریت یک سیارک دوتایی – Didymos و قمر کوچکش – و برخورد به قمر آن و تلاش برای تغییر مدارش می‌باشد.

فضاپیمای برخورد ژرف ناسا در 4 ژوئیه 2005 به یک دنباله‌دار 6 کیلومتری به نام “Tempel 1” برخورد کرد. این عکس 67 ثانیه پس از ضربه به دست آمد. تصویر از ESA

 

در چند دهه گذشته، اخترشناسان به این واقعیت پی برده‌اند که سیارکهایی که در مدار خورشید در حال چرخش هستند، گاهی به زمین خیلی نزدیک می‌شوند. در حال حاضر می‌دانیم که تعداد نسبتا کوچکی از سیارکها به طور معمول احتمال برخورد با زمین را دارند، عمدتا توسط اتمسفر محافظ زمین نابود شده و / یا در اقیانوس سقوط می‌کنند. اما سیارک‌های بزرگتر نیز مانند آنهایی که در سال 2013 در چلیابینسک، روسیه وارد جو زمین شده‌اند که باعث ایجاد موج ضربه‌ای شده‌اند که پنجره‌ها را در چندین شهر روسیه شکسته است. در حال حاضر، ستاره‌شناسان باور دارند که در آینده‌ای نزدیک که قابل انتظار نیست ممکن است سیارک بزرگ و نابود کننده جهان ما با زمین برخوردی داشته باشد. اما سیارک‌های کوچکتر – که قادر به ایجاد ویرانی در سطح منطقه یا شهر هستند. و اگر ما راهی یاد گرفتیم که مسیرشان را هدایت کنیم، هنوز هم دلیلی برایی برخورد وجود دارد؟ می‌توانیم آن را منحرف کنیم؟ چطور؟

 

ستاره‌شناسان به طور جدی در مورد آنچه که ممکن است برای حداقل سی و چند دهه برای انحراف سیارک مورد نیاز باشد، صحبت می‌کنند. این مذاکرات در حال اجرایی شدن است تبدیل شده است؛ ماموریت ناسا DART در سال 2021 با هدف قرار دادن سیارک در سال 2022 و آزمایش واکنش سیارک‌ها برنامه‌ریزی شده است. پس از آن، اگر همه چیز به همان صورت برنامه‌ریزی شده پیشرفته باشد، مأموریت ESA به نام هرا – که در حال حاضر در حال مطالعه است – نیز بازدیدی از سیارک، برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر خواهد داشت. در 4 فوریه 2019 ESA در بیانیه‌ای توضیح داد:

هدف [هر دو DART و Hera] یک سیستم سیارکی دوتایی است که Didymos نامیده می‌شود که به 11 میلیون کیلومتری (حدود 7 میلیون مایلی) نزدیک زمین در سال 2022 می‌رسد. بدنه اصلی 800 متری (حدود 2600 فوت) با قمر 160 متری (حدود 525 پا)، با نام غیررسمی “Didymoon” نامگذاری شده است.

 

ایان کارنلی، مدیر Hera در ایمیلی به EarthSky گفت که هر دو DART و Hera در چارچوب آنچه می‌باشد که دانشمندان از آن به نام ارزیابی ضربه و انحراف سیارک و یا AIDA می‌نامند. کارنلی نوشت:

تیم مأموریت هرا و دارت ما کاملا عملی و هماهنگ کننده این آزمایش مشترک هستند. یک کارگاه آموزشی AIDA در سپتامبر 2019 در رم طراحی شده است. بخش اصلی ماموریتESA، به نام AIM، بودجه کامل را دریافت نکرد. ESA به این ترتیب مأموریت (در حال حاضر به نام هرا) را دوباره برنامه‌ریزی کرد و برای دستیابی به Didymos پس از DART برای تکمیل آزمایش تا سال 2026 کار خواهد کرد.

 

در حال حاضر DART برای پرتاب در سال 2021، برنامه‌ریزی شده است. Hera چند سال پس از برخورد DART دنباله‌رو آن خواهد بود. ESA توضیح داد:

 

 

Hera با نظارت دقیق پس از ضربه پیگیر خواهد شد که این آزمایش بزرگ را به یک تکنیک دفاع از سیاره و قابل تکرار تبدیل کند.

 

اطلاعات بیشتر در مورد اینکه ESA قصد دارد تا سیارک دوتایی را بررسی کند:

https://earthsky.org/space/hera-double-asteroid-brian-may-video

مشخصات مأموریت DART تصویر از ESA

 

ESA همچنین گفت که مأموریت هرا اولین فضاپیمای هسته‌ای خواهد بود که سیستم سیارکی دوتایی را بررسی می‌کند –  Didymos و همچنین قمرش کوچکترین سیارکی است که تاکنون توسط یک فضاپیما بازدید شده است که به اندازه بزرگ هرم جیزه است. کارنلی اظهار داشت:

چنین سیستم سیارکی دوتایی، آزمایشی کامل برای آزمایش دفاعی سیاره است، همچنین یک محیط کاملا جدید برای تحقیقات سیارکی است. اگرچه 15 درصد همه سیارک‌های شناخته شده را سیارکهای دوتایی تشکیل می‌دهند، هرگز پیش از این مورد کاوش قرار نگرفته‌اند و شگفتی‌های بسیاری را در مورد آنهاپیش‌بینی می‌کنیم.

 

نمودار مقایسه‌ای تمام سیارک‌ها و دنباله‌دارهایی که تا کنون توسط فضاپیما دیده شده است. در این نمودار، سیارک Didymos بزرگتر، به صورت یک نقطه کوچک، و قمرش به صورت نقطه کوچکتری از  آن، یک پیکسل واحد را اشغال کرده‌اند. تصویر از Planetary Society/ESA

 

ESA گفت اندازه کوچک قمر این سیارک یکی از دلایلی بود که برای آزمایش پیشگامانه دفاع سیاره‌ای انتخاب شد. این سیارک کوچک به خاطر اندازه آن در کلاس خطرناک سیارک‌های نزدیک زمین قرار دارد: بدنه‌های بزرگتر می‌توانند به راحتی ردیابی شوند، بدنه‌های کوچکتر در اثر اصطکاک در جو زمین از بین می‌روند یا آسیب‌های کمتری وارد می‌کنند، در حالی که یک ضربه  بزرگ می‌تواند کل سیاره ما را نابود کند.

 

در مورد مأموریت هرا از ESA و مأموریت DART از ناسا بیشتر بخوانید:

http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Safety/Hera/ESA_plans_mission_to_smallest_asteroid_ever_visited

 

یا ویدیو زیر را مشاهده کنید:

http://www.esa.int/spaceinvideos/Videos/2018/06/Hera_mission2

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA has a plan to knock an asteroid off course

Posted by Deborah Byrd in SPACE | June 30, 2019

https://earthsky.org/space/aida-didymoon-plan-to-deflect-asteroid

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *