جستجو برای دنیاهای بیگانه در حیاط خلوت زمین!!

 

 ابزار NEAR کار خود را برای شکار سیارات در سیستم آلفاسنتوری، شروع کرده است.

 

 ابزار جدید شکار سیاره‌ای شروع به مطالعه سیستم ستاره‌ای همسایه ما یعنی آلفا سنتاوری کرده است. (تصویر:  © ESO/Digitized Sky Survey 2 Acknowledgement: Davide De Martin

بحث شکار برای جستجوی سیارات فرازمینی مجاور،  به میزان قابل توجهی گرم شده است.

اعضای تیم پروژه امروز (10 ژوئن) اعلام کردند که ابزاری جدیدی برای کشف دنیاهای قابل سکونت بیگانه در آلفا سنتوری، نزدیک‌ترین سیستم ستاره به خورشید خود ما، عملا در 23 ماه می آغاز شده است.

این وسیله به نام NEAR (نزدیک زمین در منطقه آلفاسنتوری) یک کروناگراف حرارتی است که بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ (ESO)  اروپای جنوبی (VLT) در شیلی نصب شده است.

کروناگرافها نور ستاره‌ها را مسدود می‌کنند و به طور بالقوه اجازه می‌دهد که سیارات فراتر از منظومه شمسی دیده شوند. از آنجا که NEAR یک سنسور حرارتی است، اعضای تیم به دنبال گرمای تابش شده توسط توسط ستاره‌های آلفا سنتوری هستند که از سطح آنها منعکس شده است.

آلفاسنتوری، یک سیستم سه ستاره‌ای است که در حدود 4.37 سال نوری خورشید قرار دارد. دو عدد از سه ستاره، همسایگان خورشید هستند که با هم یک سیستم دوتایی آلفاسنتوریAB را تشکیل می‌دهند. ستاره سوم، پروکسیما سنتاوری، کوتوله قرمز کوچک، کم‌نور و دورتر است. (پروکسیما سنتاوری نزدیک‌ترین ستارۀ تکی به خورشید است که حدود 4.2 سال نوری فاصله دارد.)

در سال 2016، ستاره‌شناسان سیاره‌ای به اندازه سیاره زمین را کشف کردند که به دور پروکسیما سنتوری می‌چرخید. به نظر می‌رسد که این سیاره، به نام Proxima b، در منطقه قابل سکونت قرار دارد، دامنه درست و دقیقی از مسافتی که آب مایع در سطح سیاره می‌تواند پایدار باشد.

در آوریل گذشته، ستاره‌شناسان اعلام کردند که یک سیاره دیگر ممکن است دورتر از پروکسیما سنتاوری وجود داشته باشد. با این حال، این جهان، که به نام پروکسیما c شناخته می‌شود هنوز تأیید نشده است. این سیاره هنوز به صورت نامزد سیاره‌ای باقی مانده است.

هیچ سیاره شناخته‌ شده‌ای در نزدیکی ستاره دوتایی آلفاسنتوری AB وجود ندارد، اما NEAR ممکن است این واقعیت را تغییر دهد. کرونوگراف – یک پروژه مشترک از ESO و Breakthrough Watch، برنامه‌ای است که به شناسایی و شکار سیارات زمین‌مانند در اطراف ستاره‌ها می‌پردازد – ارتقاء ابزار VLT موجود به نام VISIR (VLT Spectrometer و Imager برای مادون قرمز).

NEAR (نزدیک زمین در منطقه آلفاسنتوری) در تلسکوپ بسیار بزرگ اروپای جنوبی در شیلی نصب شده است.

(تصویر: © ESO / NEAR Collaboration)

این ارتقاء، موجب فیلتر نور خیره کننده ستارگان می‌شود و حساسیت دستگاه را در طول‌موج‌های مادون قرمز بهینه‌سازی می‌کند که ممکن است منجر به کشف یک سیاره قابل سکونت شود. نماینده Breakthrough Watch گفتند: “NEAR همچنین” اپتیکهای انطباقی “را برای جبران تار شدن ناشی از جو زمین مورد استفاده قرار می‌دهد.

اولیویر گویان، از Breakthrough Watch  گفت: “NEAR اولین و تنها‌ترین (در حال حاضر) پروژه‌ای است که می‌تواند به طور مستقیم یک سیاره فراخورشیدی قابل سکونت را تصویر کند.” “این نقطه عطف مهمی است.  ما امیدواریم که یک سیاره قابل سکونت بزرگ در حال چرخش به دور Alpha Cen A یا B باشد.”

اعضای تیم پروژه می‌گویند که NEAR قادر است سیارات را در حدود دو برابر اندازه زمین یا بزرگتر در سیستم آلفاسنتوری شناسایی کند.

عملیات “first light” که در 23 می استارت زده شد، از فردا (11 ژوئن) آغاز می‌شود و 100 ساعت زمان مشاهده خواهد داشت.

Breakthrough Watch بخشی از پروژه ابتکارات خط‌شکن یا اهداف رخنه است، مجموعه‌ای از برنامه‌هایی که عمدتا برای جستجوی زندگی فرازمینی طراحی شده‌اند. این بزرگترین پروژه در حمایت از جستجو برای یافتن موجودات هوشمند فضایی است. در این برنامه ده ساله یک میلیون ستاره نزدیک به زمین برای ردیابی امواج هوشمند زیرنظر گرفته خواهند شد. وسعت منطقه جستجو ده برابر برنامه‌های قبلی خواهد بود و طیف رادیویی اسکن شده پنج برابر وسیع‌تر خواهد بود و ۱۰۰ بار سریعتر هم انجام خواهد شد. این پروژه ۱۰۰ میلیون دلاری را گروه بی آی در انجمن رویال در لندن کلید زد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The Search for Habitable Alien Worlds in Earth’s Backyard Heats Up

By Mike Wall 5 hours ago Science & Astronomy

https://www.space.com/alien-planets-alpha-centauri-breakthrough-watch.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *