کیستون را می‌توانید در صورت فلکی هرکول مشاهده کنید!!

اجازه دهید ستاره روشن وگا شما را به یک الگوی ستاره معروف در هرکول – به نام کیستون – و سپس به خوشه بزرگی در هرکول، به نام M13، خوشه ستاره‌ای مشهور رهنمون شود.

شما می‌توانید به راحتی ستاره درخشان وگا را در آسمان در سمت  شرق آسمان و شب هنگام پیدا کنید. وگا به عنوان ستاره راهنما به شما برای یافتن کیستون کمک می‌کند – (کیستون یک الگوی چهار ستاره‌ای در صورت فلکی هرکول است).

برای یافتن کیستون – الگوی ستاره‌ای – به سمت راست بالای ستاره آبی و سفید درخشان وگا نگاه کنید. بین وگا و کیستون به اندازه کافی برای مشت شما جا وجود دارد.

 

شما همچنین می‌توانید کیستون را با استفاده از وگا همراه با ستاره درخشان زرد و نارنجی سماک‌رامح یا ژوبین‌دار (نگهبان شمال) پیدا کنید. اواخر شب سماک رامح به سمت جنوب حرکت می‌کند. کیستون  در حدود یک سوم راه  وگا به سماک رامح قرار دارد، دو ستارگان درخشان نوید بخش بهار و تابستان در آسمان شمالی هستند. تنها ستاره مانندی که شبیه این ستاره‌ها در آسمان به نظر می‌رسد، سیاره مشتری است.

قبل از اینکه بتوانید M13 را پیدا کنید، باید کیستون را در هرکول که یک الگوی چهار ستاره‌ای می‌باشد، پیدا کنید. با فرارسیدن شب، برای پیدا کردن کیستون به سمت راست بالای ستاره درخشان وگا نگاه کنید. تصویر از  Wikimedia Commons.

 

کیستون، به نوبه خود، بلیط شما برای پیدا کردن یک خوشه ستاره مشهور کروی در هرکول است،  این خوشه بزرگ در هرکول، با نام Messier 13 یا M13 شناخته می‌شود.

 

به احتمال زیاد، برای تماشای خوشه هرکول، باید از دوربین دو چشمی استفاده کنید، هرچند که افراد تیز چشم می‌توانند با چشم غیرمسلح در آسمان تاریک و شفاف آن را مشاهده کنند. با استفاده از  دوربین دوچشمی، این خوشه مثل یک ستاره کم نور و تا حدودی مبهم به نظر می‌رسد. اما با تلسکوپ می‌توانید یک خوشه بزرگ کروی‌شکل ر ا به صورت شهر بزرگ ستاره‌ای با جمعیت صدها هزار ستاره مشاهده کنید!

آیا می‌توانید کیستون را در این نمودار پیدا کنید؟ گروه جمع و جور چهار ستاره در مرکز هرکول را ببینید؟ در حال مشاهده کیستون هستید. به محل مسیه 13 را در الگوی کیستون توجه داشته باشید.

خوشه بزرگ در هرکول – معروف به M13 – توسط اسکات مک نیل به تصویر کشیده شده است. این عکس در 19 آوریل 2013 در رصدخانه Frosty Drew در چارلزاندون، رود آیلند گرفته شده است.

خوشه بزرگ در هرکول – معروف به M13 – همانطور که توسط اسکات مک نیل دوست ما در رصدخانه Frosty Drew در Charlestown، رود آیلند گرفته شده است. با تشکر اسکات!

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Find the Keystone in Hercules

Posted by Bruce McClure in TONIGHT | May 26, 2019

https://earthsky.org/tonight/vega-guide-star-to-the-keystone-and-hercules-star-cluster

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *