فضاپیمای گایا نقشه 14000 سیارک را به تصویر کشید!!

ESA / Gaia / DPAC

گایا یک تلسکوپ فضاییاست که در سال ۲۰۱۳ توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) راه‌اندازی شده و انتظار می‌رود مأموریت آن تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد. این تلسکوپ فضایی برای اخترسنجیبا دقت بی‌سابقه‌ای از موقعیت‌ها، فاصله‌ها و حرکت‌ها طراحی شده‌است.
هدف از مأموریت این رصدخانه فضایی، ایجاد یک فهرست سه بعدی از حدود ۱ میلیارد اجرام سماوی، عمدتاً ستارگان، با روشنایی بیش‌از ۲۰ قدر است. اهداف گایا نزدیک به ۱ درصد از جمعیت ستارگان کهکشان راه شیری را دربردارد. علاوه بر ستارگان انتظار می‌رود گایا تا ده‌ها هزار سیاره فراخورشیدی هم‌اندازهٔ مشتری را فراتر از منظومه شمسی، ۵۰۰٬۰۰۰ اختروش و ده‌ها هزار سیارک جدید و دنباله‌دار در منظومه شمسی را شناسایی کند.این فضاپیما هر یک از ستارگان هدف را، در حدود ۷۰ بار طی یک دوره پنج ساله به منظور یافتن موقعیت، فاصله و جابه‌جایی دقیق هر یک از هدف‌ها رصد و دنبال خواهد کرد تصویری که اخیرا منتشر شد، مدار 14000 سیارک را نشان می‌دهد که طی دو سال اول رصد آنها نقشه برداری شده است. اکثر این اشیاء شناخته شده بودند. اما سه شیء جدید در بین آنها قرار دارند، یعنی آنهایی که در تصویر گایا به رنگ خاکستری نشان داده شده‌اند. اشیا زرد نشان دهنده سیارکهایی هستند که نزدیک زمین قرار دارند، در حالی که رنگ نارنجی نمایانگر کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری است، و رنگ قرمز تیره نیز سیارکهای تروجان را نشان می‌دهد که به مشتری نزدیک می‌شوند.

هر سه این اشیاء جدید، مدار منظومه شمسی و بسیاری دیگر از جمعیت سیارک را قطع می‌کنند، که در بررسی‌های قبلی، مشاهده نشده‌اند. اما گایا به کل آسمان نگاه می‌کند، و بنابراین محدودیت کمتری نسبت به بسیاری از بررسی‌های گذشته دارد.

گرچه تمرکز اصلی گایا روی ستاره‌های خارج از منظومه شمسی ما است، اما دانشمندان از آن به عنوان سیستم اخطار برای اشیاء محلی استفاده می‌کنند که فضاپیما آنها را شنایایی می‌کند. هنگامی که گایا یک سیارک را پیدا می‌کند در ابتدا نمی‌تواند بلافاصله آن را به عنوان یک شی مشخص معرفی کند، ناظران مبتنی بر زمین به فضاپیما هشدار می‌دهند تا مشاهدات و پیگیری هدفمند را دنبال کند. اغلب، آنها اطلاعات در مورد یک شی که قبلا کشف شده اما با یک مدار ضعیف شناخته شده است را اضافه می‌کنند و چند بار، یک شی را برای تایید جدید بودنش بررسی می‌کنند.

تا کنون، همه سیارک‌های جدید گایا متعلق به کمربند اصلی سیارک هستند. اما دانشمندان مشتاق هستند که ردیابی اشیاء جدید را ادامه دهند تا در صورتی که هر یک از آنها به زمین نزدیک شود، تهدیدی برای زمین ایجاد نکند.

ترجمه: سارا سیدحاتمی
منبع:
Gaia spacecraft maps 14,000 asteroids
By Korey Haynes | Published: Thursday, May 02, 2019
http://www.astronomy.com/news/2019/05/gaia-spacecraft-maps-14000-asteroids

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *