احتمالا زمین پیش از برخوردی که منجر به وجود آمدن ماه شده، از اقیانوس‌های ماگمایی پوشیده شده بوده است!!

پژوهشگران معتقدند زمین مذاب می‌تواند یکسان نبودن ترکیبات ماه و تیا را توجیه کند

طی دهه‌های گذشته تصور همگانی بر این بوده که جرمی به اندازه سیاره بهرام (مریخ) با نام “تیا” (Theia) به زمین ابتدایی برخورد کرده و علاوه بر شکل گیری ماه، ابرهایی از ذرات به فضای اطراف پرتاب شده است. در حمایت از این نظریه دلایل محکمی وجود دارد.

اما اگر عمیق‌تر به بررسی نظریه مذکور بپردازیم متوجه می‌شویم این نظریه اشکالاتی نیز دارد؛ برای مثال تصور میشود که ذراتی از “تیا” در ماه وجود داشته باشد اما پژوهشات ماه و زمین، نشان دهنده شباهت ترکیبات شیمیایی این دو جرم می‌باشند.
بر پایه پژوهشی جدید که طی آن برخورد زمین و تیا شبیه سازی شده است، اگر زمین در زمان آن برخورد از اقیانوسی عظیم ماگمایی پوشیده شده باشد می‌توان به پرسش همیشگی نحوه‌ی شکل گیری ماه پاسخ داد.

برخورد عمیق
اگر این دو جسم از قسمت بالایی خود به یکدیگر برخور کرده باشند ابری از ذرات به وجود آمده که می‌تواند شباهت ترکیبات سازنده زمین و ماه را توجیه کند؛ اما محاسبات ریاضی نشان می‌دهد در این صورت ماه در مدار کنونی خود قرار نداشت.

اگر برخورد را از بخش‌های کناری دو جسم در نظر بگیریم ماه در مدار کنونی خود قرار گرفته اما باید ترکیباتی همچون ترکیبات تیا داشته باشد.

می‌توان تصور کرد که احتمالا ترکیبات تیا با ترکیبات زمین اولیه یکسان بوده؛ البته این نظریه کمی دور از ذهن می‌باشد.
“ناتسوکی هوسنو” از سازمان علوم و تکنولوژی دریایی از ژاپن و تیمی از پژوهشگران نظریه‌ای جدید در “nature science” ارائه داده‌اند؛ آن‌ها معتقدند اگر زمین در هنگام برخورد تیا مذاب بوده، مواد بیشتری به فضای اطراف پرتاب شده و در نتیجه مواد تشکیل دهنده ماه شبیه به ترکیبات زمین می‌باشد.
تنوع نظریات برخورد زمین می‌تواند برخی تفاوت‌های ترکیبات ماه و زمین را توجیه کند؛ برای مثال مقدار آهن اکسید موجود در ماه بیشتر از مقادیر آن بر روی زمین است. اما اگر زمین پوشیده از ماگما بوده باید مقدار بیشتری آهن اکسید داشته باشد.
این تیم پژوهش از اطلاعات بیشتری نسبت به مطالعات پیشین استفاده کرده اند اما قطعا این پژوهش نمی‌تواند به پرسش‌های ما پاسخ قاطعی بدهد و برای دست یابی به نحوه‌ی دقیق و صحیح شکل گیری ماه باید پژوهشات بیشتری انجام شود.

ترجمه سرکار خانم مریم هادی‌زاده

http://astronomy.com/news/2019/04/magma-ocean-blanketed-earth-before-moon-forming-impact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *