به اولین مریخ‌لرزه ثبت شده گوش کنید!!

 

 

در 6 آوریل، اینسایت ناسا اولین صدای مریخ‌لرزه “احتمالی” مریخ را ثبت کرد.

 

https://www.youtube.com/embed/DLBP-5KoSCc

 

این ویدیو و صدا نشان دهنده یک رویداد لرزه‌ای است که توسط اینسایت ناسا در تاریخ 6 آوریل 2019 شناسایی شده است. شما می‌توانید 3 نوع متفاوت صدا را بشنوید، همه آنها توسط لرزه‌سنج اینسایت به عنوان ارتعاشات سطحی ثبت شده است، سر و صدای باد مریخی؛ رویداد لرزه‌ای و حرکت بازوی رباتیک برای عکاسی.

 

در تاریخ 6 آوریل 2019 فرودگر اینسایت مریخ ناسا اولین صدای ضبط شده را ثبت کرد که به احتمال زیاد «مریخ‌لرزه»می‌باشد. این اولین لرزش ثبت شده است که به نظر می‌رسد از اعماق مریخ نشات گرفته است و به وسیله نیروهای بالای سطح مریخ، مانند باد ایجاد نشده است. برای تعیین علت دقیق سیگنال، دانشمندان ناسا گفتند هنوز در حال بررسی اطلاعات هستند.

 

زمین‌لرزه در اینجا روی زمین هنگام حرکت قطعات پوسته زمین، به نام صفحات تکتونیکی و  لغزش در برابر گسل‌های گذشته هم  اتفاق می‌افتد. مریخ و ماه صفحات تکتونیکی ندارند، اما هنوز هم زمین لرزه دارند که بوسیله فرآیند مداوم خنک شدن و انقباض باعث ایجاد تنش می‌شود. این تنش در طول زمان ایجاد شده، تا زمانی که به اندازه کافی قوی باشد تا پوسته را بشکند و باعث ایجاد زلزله شود.

 

در مقایسه با زمین، سطح مریخ بسیار آرام است و به زلزله‌سنج اینسایت که SEIS نامیده می‌شود، اجازه می دهد تا لرزه‌های ضعیف را نیز احساس کند. ناسا گفت که یک رویداد با اندازه مشابه در جنوب کالیفرنیا، در میان ده‌ها صدای کوچک که هر روز رخ می‌دهد، گم شده است.

 

لری گلاس که مدیر بخش علوم سیاره‌ای  ناسا است، گفت:

 

رویداد [6 آوریل] مریخ هیجان‌انگیز است زیرا اندازه آن و طولانی‌تر بودن آن به مشخصات زلزله‌های ماه که در طول ماموریت‌های آپولو در سطح ماه دیده شدند، مطابقت دارد.

 

فضانوردان آپولوی ناسا پنج سنسور روی ماه را نصب کرده‌اند که هزاران زلزله را بین سالهای 1969 تا 1977 اندازه‌گیری کرد و فعالیت لرزه‌ای را در ماه نشان داد.

 

اینسایت در 19 دسامبر 2018 زلزله‌سنج خود را بر روی سطح سیاره قرار داده است. در طول سه ماه 14 مارس، 10 آوریل و 11 آوریل 2019 سیگنال‌های لرزه‌ای دیگری را شناسایی کرده است. این سیگنال‌ها حتی کمتر از رویداد تاریخ 6 آوریل (128 روز مریخی) و مبهم تر بودند. ناسا گفت که تیم تحقیقات خود را ادامه خواهد داد تا سعی در تعیین علت آن داشته باشند.

تشخیص زلزله‌های کوچک مریخ، یک مهندسی بزرگ بود. در زمین، سنجش با کیفیت بالا اغلب در غرفه‌های زیر زمینی به منظور جدا شدن آنها از تغییرات دما و آب و هوا، مهر و موم شده است. ابزار اینسایت دارای چندین مانع انعطاف‌پذیر است، از جمله این پوشش، سپر باد و سپر حرارتی، برای محافظت از آن از تغییرات دما و تغییرات شدید دمای سیاره و بادهای زیاد می‌باشد. این عکس 19 مارس 2019 توسط یک دوربین اینسایت مریخ ناسا گرفته شد. تصویر از NASA / JPL-Caltech.

 

ناسا گفت که اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مأموریت‌های آپولو، دانشمندان را قادر خواهند ساخت اطلاعات مربوط به مریخ را جمع‌آوری کنند. بروس بانردت، پژوهشگر اصلی اینسایت، آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL)، در بیانیه‌ای گفت:

 

اینسایت پس از مأموریت‌های آپولوی ناسا اولین پژوهش علمی در این زمینه است که آغاز شده است. ما تا کنون صداهای زمینه  بسیاری را جمع‌آوری کرده‌ایم، اما این اولین رویداد رسمی از یک پژوهش جدید است که شروع شده است: لرزه‌نگاری مریخ!

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Listen to 1st-ever recorded marsquake

Posted by Eleanor Imster in SPACE | April 25, 2019

https://earthsky.org/space/insight-lander-marsquake-audio

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *