تلسکوپ گرینلند با حرکت بر روی صفحه یخ گرینلند به جمع تلسکوپهای تصویربرداری از سیاهچاله‌ها ملحق می‌شود؟!

قرار است تلسکوپ گرینلند بر روی صفه یخی گرینلند جابجا ‌شود تا به ارتفاع تقریبی 3000 متر بالاتر از سطح دریا نزدیک شود که در آنجا هوا خیلی خشکتر بوده و آب و هوای صاف، خشک و سرد شرایط مناسبتری را نسبت به هوای مرطوب در امتداد ساحل ارائه می‌دهد. وظیفه پیچیده حرکت دادن تلسکوپ در یخ در تابستان 2021 برنامه‌ریزی شده است. محققان بخش فیزیک یخ، آب و هوا و زمین موسسه نیلز بور در این عملیات همکاری خواهند کرد.

در نتیجه دانشمندان موسسه نیلز بور، دانشگاه کپنهاگ، به زودی می‌توانند در برنامه “تلسکوپ افق رویداد” (EHT) با تلسکوپ‌های گرینلند (GLT) شرکت کنند.

 

چطور تصویری از چیزی که هیچ نوری را منعکس نمی‌کند، گرفته شده است!!

دشوار است که یک تصویر از سیاهچاله بگیریم. آنها تاریک‌ترین اجسام در جهان هستند، زیرا گرانش آنها چنان شدید است که هیچ نوری نمی‌تواند از آنها فرار کند و تراکم فوق‌العاده آنها به رغم جرم عظیم آنها بسیار کوچک است. برای غلبه بر این مشکلات، دانشمندان سیاهچاله‌های بسیار بزرگتری را هدف قرار می‌دهند، یعنی به اصطلاح سیاهچاله‌های کلان‌جرم، میلیون‌ها یا میلیاردها بار پرجرمتر از خورشید، و همچنین توزیع شبکه‌ای از تلسکوپها در سراسر جهان برای به حداکثر رساندن کیفیت تصویر، امکان شناسایی سیاهچاله‌ها را بوجود می‌آورد زیرا تلسکوپ افق رویداد، می‌تواند “سایه” سیاهچاله را در برابر پس‌زمینه روشن مواد گرم در نزدیکی آن به تصویر بکشد.

 

اولین شواهد قطعی برای وجود سیاهچاله‌ها در سال 2015 به دست آمد، زمانی که امواج گرانشی از ادغام دو سیاه‌چاله کوچک شناسایی شدند. با این حال، تا کنون هیچ‌کسی موفق به گرفتن یک تصویر از یک سیاهچاله نشده است، زیرا آنها خیلی کوچک و تاریک هستند. در مرکز تقریبا هر کهکشانی در جهان، یک جسم جمع و جور و کلان‌جرم وجود دارد که اخترشناسان بر این باورند که سیاهچاله‌های کلان‌جرمی هستند که بسیار گسترده‌تر از سیاهچاله‌هایی هستند که در سال 2015 کشف شده‌اند. اما شواهد نهایی وجود دارد که این غلظت جرم در قلب کهکشانها در واقع متعلق به سیاهچاله‌ها می‌باشد. با تشخیص و ایجاد تصویری از سیاهچاله، که توسط تابش قدرتمند گاز سیاهچاله مشاهده می‌شود، محققان می‌توانند تأیید کنند که جسم جمع و جور هیچ سطحی برای نشان دادن نور ندارد و نور در این روش از تئوری نسبیت عام در نزدیک یک سیاهچاله و میدان گرانشی قوی آن بوجود می‌آید.

 

یک کنفرانس مطبوعاتی در روز چهارشنبه 10 آوریل، در DTU Space برگزار شد، که اولین نتیجه از کنسرسیوم EHT بود. با افزودن تلسکوپ گرینلند، دقت و حساسیت تصاویر به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و در عین حال محققان دانمارکی به EHT دسترسی خواهند داشت.

 

جالب است بدانید که نسل ما نه تنها اولین کسانی است که با کشف امواج گرانشی یاد می‌گیرد که سیاهچاله‌ها واقعا وجود داشته‌اند. ما همچنین اولین کسی هستیم که می‌بینیم آنها به چه چیزی شبیه هستند!” ماریان وسترگارد می‌گوید: “ما، محققان، هیجان زده هستیم.” این نتایج عالی از تلسکوپ افق رویداد، چیزهای قابل‌توجهی را نشان می‌دهد که یک همکاری اختصاصی بین‌المللی می‌تواند به آن دست یابد، و این پتانسیل بزرگی برای کشف قسمت‌های پیچیده جهان ما که توسط سیاهچاله‌ها آشکار می‌شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

How do you take a picture of something that emits no light?

https://phys.org/news/2019-04-greenland-telescope-image-black-holes.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *