با رسم کمانی از صورتواره آبگردان بزرگ به ستاره ژوبین‌دار می‌توانید به ستاره بی‌ژوبین، دست پیدا کنید!!

قوسی به ژوبین‌دار  (سماک رامح) کشیده و سپس آن را به طرف صورت فلکی سنبله ادامه دهید تا به ستاره بی‌ژوبین (سماک‌اعزل) برسید.

 

قوسی به ستاره ژوبین‌دار رسم کنید. در آسمان شب به سمت شمال شرقی نگاه کنید، صورتواره آبگردان بزرگ را پیدا کنید، هنگامی که آبگران بزرگ را می‌بینید متوجه می‌شوید که دو قسمت دارد: کاسه و دسته. سپس، به صورت ذهنی، خطی خیالی به صورت منحنی در دستگیره آبگردان بزرگ امتداد دهید تا زمانی که به ستاره نارنجی روشنی برسید: قوس را تا رسیدن به ستاره ژوبین‌دار امتداد دهید.

 

ستاره ژوبین‌دار (Arcturus) درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی ثور یا گاو است. این ستاره به عنوان نگهبان خرس نیز مشهور است.

 

ستاره‌شناسان، ژوبین‌دار را به عنوان یک ستاره غول پیکر با فاصله تخمینی 37 سال نوری دانسته‌اند. این ستاره خاص است زیرا با جریان کلی ستارگان در دیسک تخت کهکشان راه شیری حرکت نمی‌کند. در عوض، ژوبین‌دار به طور عمود بر روی دیسک کهکشان با سرعت فوق‌العاده‌ای … حدود 93 مایل (150 کیلومتر) در ثانیه حرکت می‌کند.

 

 

در طول میلیونها سال این ستاره از دید هرکدام از ساکنان زمین، و یا حداقل کسانی که در زمین متولد شده‌اند و تنها با چشم به آن  نگاه می‌کنند، محو خواهد شد.

 

درباره ژوبین‌دار در لینک زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری دریافت کنید:

https://earthsky.org/tonightpost/brightest-stars/bright-orange-arcturus-use-the-big-dipper-to-find-it

 

به سمت ستاره بی‌ژوبین (Spica) حرکت کنید. هنگامی که منحنی آبگردان بزرگ را به سمت ستاره ژوبین‌دار دنبال کردید، در راه یافتن ستاره بی‌ژوبین روشن، آبی و سفید هستید. فقط منحنی را به صورت مشابهی در گنبد آسمان گسترش دهید.

 

ستاره بی‌ژوبین (Spica) درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی دوشیزه، یک صورت فلکی بزرگ و پر جنب و جوش می‌باشد.

 

امروز ما بی‌ژوبین را به عنوان یک ستاره دوتایی می‌دانیم. دو ستاره از یک منبع نور از طریق تلسکوپ‌های معمولی قابل تشخیص نیستند. طبیعت دوگانه آنها تنها با تجزیه و تحلیل نور از طریق یک طیف‌سنج یا ابزاری که نور را به رنگ‌های طیفی آن تقسیم می‌کند، متوجه می‌شویم. هر دو ستاره در سیستم دوتایی بی‌ژوبین بزرگتر و گرمتر از خورشید ما هستند. قطر آنها حدود 7.8 و 4 برابر قطر خورشید تخمین زده می‌شود و آنها بیش از 2000 برابر روشن‌تر از خورشید هستند!

 

جدایی زاویه‌ای ستاره دوتایی بی‌ژوبین فقط کمتر از 11 میلیون مایل (18 میلیون کیلومتر) است و تنها چهار روز در مرکز جاذبه مشترک قرار دارند.

 

درباره ستاره بی‌ژوبین در لینک زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید:

https://earthsky.org/tonight/drive-a-spike-to-spica

 

در شبهای بهاری در نیمکره شمالی، دسته آبگردان بزرگ را به صورت قوسی به سمت ستاره ژوبین‌دار گسترش دهید، مسیر را ادامه دهید تا به ستاره بی‌ژوبین برسید. در کنار این ستاره می‌توانید صورت فلکی کلاغ را مشاهده کنید. گاهی اوقات آن را  قوس Spring Semicircle  می‌نامیم.

 

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

Follow the arc to Arcturus, and drive a spike to Spica

By EarthSky in TONIGHT | April 5, 2019

https://earthsky.org/tonight/follow-the-arc-to-arcturus

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *