یک سیستم خورشیدی متولد شده است!!!

ستاره‌شناسان 2 حلقه گرد و غبار را در اطراف ستاره جوان DM Tau یافته‌اند. این امر  نشان می‌دهد که مانند سیاره‌های منظومه شمسی ما در 4.6 میلیارد سال پیش، تشکیل شده باشد.

تصویر ALMA از دیسک گرد و خاک در اطراف ستاره جوان DM Tau. شما می‌توانید 2 حلقه متمرکز را مشاهده کنید که در آن سیارات ممکن است شکل بگیرد. تصویر از ALMA

 

ستاره‌شناسان ژاپنی این ماه، مشاهدات خود از سایت‌های تشکیل سیارات در اطراف یک ستاره  جوان را گزارش کرده‌اند که شبیه خورشید ما می‌باشد. ستاره DMTau، در فاصله 470 سال نوری در جهت فلکی ثور یا گاو قرار دارد. اخترشناسان آن را با استفاده از تلسکوپ ALMA در صحرای آتاکامای شمال شیلی مشاهده کردند. جرم ستاره DM Tau حدود نیم برابر جرم خورشید ما می‌باشد. بر خلاف خورشید ما که 4.6 میلیارد ساله است، سنش حدود 3 تا 5 میلیون سال پیش تخمین زده می‌شود. ستاره شناسان دو حلقه گرد و غبار در اطراف ستاره را در فاصله‌های قابل مقایسه با کمربند سیارکی و مدار سیاره نپتون یافته‌اند. وجود حلقه در این فاصله نشان می‌دهد که ما شاهد شکل‌گیری سیستم سیاره‌ای شبیه به سیستم خودمان هستیم.

 

این مقاله در مجله Astrophysical Journal توسط Peer-reviewed در ماه نوامبر 2018 منتشر کرد. اخترشناسان این ماه آن را در نشست سالانه انجمن نجوم ژاپن ارائه کردند.

 

Tomoyuki Kudo از رصدخانه ملی نجوم ژاپن (NAOJ) که این پژوهش را هدایت می‌کرد، گفت:

مشاهدات پیشین دو مدل متفاوت برای دیسک را در اطراف DM Tau نشان داد. برخی مطالعات نشان داد که شعاع حلقه، جایی در حدود کمربندهای سیارکی منظومه شمسی است. مشاهدات دیگر اندازه نپتون را دربر‌می‌گرفت. مشاهدات ALMA به ما یک پاسخ واضح ارائه دادند: هر دو مدل درست هستند. DM Tau دو حلقه دارد.

 

محققان گفتند که آنها نیز یک حلقه درخشان در حلقه بیرونی پیدا کرده‌اند. این نشان دهنده غلظت گرد و غبار است که می‌تواند محلی برای تشکیل یک سیاره مانند اورانوس یا نپتون باشد. جون هاشیوتو، محقق مرکز آستروبیولوژی ژاپن، اظهار داشت:

 

ما همچنین علاقه‌مند به مشاهده جزئیات در قسمت داخلی دیسک هستیم، زیرا زمین در چنین منطقه‌ای در اطراف خورشید جوان تشکیل شده است. توزیع گرد و غبار در حلقه درونی DMTau اطلاعات مهمی را برای درک مبدأ سیارات زمین مانند فراهم خواهد کرد.

 

مفهوم هنری از دیسک در اطراف ستاره جوان DM Tau. فکر می‌کنم که سیاراتی مانند زمین ما و سیارات دیگر در منظومه شمسی در یک دیسک گرد و خاک مانند این شکل گرفته‌اند. تصویر از  NAOJ.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Here’s a solar system being born

By EarthSky in SPACE | March 28, 2019

https://earthsky.org/space/2-dust-rings-dm-tau-formation-sites-of-planets

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *