کار حفاری ابزار “مول” اینسایت متوقف شده است!!

 

عملیات حفاری برای کاوشگر اینسایت مریخ ناسا برای ابزار “مول” با موانع غیرمنتظره‌ای همراه بوده است.

 

حفاری هرگز آسان نیست – به ویژه هنگامی که شما در حال تلاش برای انجام آن در فاصله 172 میلیون مایلی در سیاره دیگر باشید. ناسا اخیرا اعلام کرده است که کاوشگر اینسایت مریخ، حدود دو هفته پس از توقف غیرمنتظره عملیات حفاری، حفاری را متوقف خواهد کرد. مهندسان فکر می‌کنند علت توقف به دلیل سنگ‌های کوچکی می‌باشد که مته را متوقف کرده است.

مفهوم هنری از مریخ. NASA / JPL

 

تیلمان اسپوهن (مرکز تحقیقاتی فضایی آلمان) در یکی از نشریات اخیرا چاپ شده اعلام کرد: “تیم تصمیم گرفته است تا در حال حاضر عملیات حفاری را متوقف کند تا  وضعیت را دقیقا بررسی کند تا با دست یافتن به استراتژی‌هایی برای غلبه بر موانع تلاش کند.

به نظر می‌رسد ابزار حفاری آلمانی نصب‌شده در کاوشگر «اینسایت» با چند سنگ برخورد کرده است. البته ابزار مذکور فقط توانسته سوراخی ۱۸ تا ۵۰ سانتی ایجاد کند. این  سوراخ بسیارکم عمق‌تر از هدف موردنظر است.

ابزار مته که بخشی از دستگاه بررسی حرارت می‌باشد، طوری طراحی شده است تا به عمق حداقل 16 فوتی (3 متر) مریخ برسد تا گرمای ناشی از داخل این سیاره را اندازه‌گیری کند. این مرکز با ابزار مرکز آلمانی هوا و فضا (DLR)، در اولین تلاش خود در روز 28 فوریه، شروع به حفاری کرد. پس از حدود پنج دقیقه، به عمق حداقل 7 اینچی رسید، اما نتوانست به بیش از 20 اینچ (18 تا 50 سانتیمتر) دست یابد. بررسی‌های بعدی عمق مته را در حدود 12 اینچ (30 سانتی‌متر) برآورد کرده است. در این عمق، مته حدود سه چهارم راه را طی کرده است. سه ساعت و نیم بعد، مته حدود 15 درجه چرخید؛ که ممکن است با یک سنگ کوچک یا یک لایه سنگی مواجه شده باشد.

 

ابزار مته، که همچنین به عنوان “مول” شناخته می‌شود، به مدت سه روز قبل از آغاز دومین جلسه حفاری، در 2 مارس متوقف شد. این بار، امحتان مجدد هیچ پیشرفت قابل توجهی نداشت، و باعث شد که تیم به دنبال علت مشکل باشد. این تیم گمان می‌کند که مته ممکن است به یک سنگ کوچک دیگر یا یک لایه شنی برخورد کرده باشد.

استقرار بسته HP3 در سطح مریخ. تصویر از انجمن سیاره / امیلی لاکداوالا

 

اینسایت در 5 ماه می2018 از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال، پرتاب شد و در 26 نوامبر 2018 در مریخ فرود آمد

 

دانشمندان امیدوار بودند که رگولیت در اطراف خطوط نسبتا سنگی باشد – به همین دلیل تیم محل Elysium Planitia را برای ماموریت انتخاب کرد. حفاری تا عمق حداقل 3 متر برای دستیابی به هدف نیاز است، و تیم ماموریت امیدوار به رسیدن به عمق پنج متر می‌باشد.

 

پروب گرما، HP3، قبل از آزمایش بر روی اینسایت در آلمان مورد آزمایش قرار گرفت.

NASA / JPL-Caltech / DLR

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

Mars Insight’s “Mole” Hits a Snag

By: David Dickinson | March 11, 2019

https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/mars-insight-drill-hits-snag/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *