ستاره شناسان، سیاهچاله جرم متوسطی ​​را در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری ما کشف کرده‌اند!!

 

 این سیاهچاله کلان‌جرم نیست، بلکه فقط یک سیاهچاله با جرم متوسط ​​است که در نزدیکی مرکز شیری قرار گرفته است. این سیاهچاله ممکن است یکی از 100 میلیون سیاهچاله‌ای باشد که در کهکشان ما نهفته است.

مفهوم هنری از یک ابر گازی که در اطراف یک سیاهچاله می‌چرخد. تصویر NAOJ

 

یک تیم از ستاره شناسان ژاپنی با استفاده از تلسکوپ ALMA، اطلاعاتی از یک ساختار قبلا ناشناخته واقع در نزدیکی مركز راه شیری پیدا کرده‌اند. تجزیه و تحلیلها نشان داد که این جسم، یک سیاه‌چاله با جرم متوسط است.

 

ستاره‌شناسان اظهار داشتند که این سیاهچاله ممکن است یکی از 100 میلیون سیاهچاله‌ای است که درون کهکشان راه شیری مانده است . کار آنها در مجله ” Astrophysical Journal” در 20 ژانویه 2019 منتشر شد.

 

سیاهچاله‌ها تمایل دارند به دو دسته تقسیم شوند: نسبتا کوچک – در حدود پنج برابر جرم خورشید – و یا ابرسیاهچاله – میلیونها برابر جرم خورشید است. اما در سالهای اخير اخترشناسان شواهدی از نوع دیگری از سیاه‌چاله را پیدا کرده‌اند که سیاه‌چاله‌هایی با جرم متوسط ​​هستند که به نظر می‌رسد جرمی در حدود 100 تا 100000 برابر خورشید داشته باشند.

 

تا به حال هیچ‌کسی آن را پیدا نکرده است.

 

سیاه‌چاله‌ها به طور کلی با عظمتشان شناخته می‌شوند. آنها اشیای قدرتمندی هستند که همه چیز، از جمله نوری که از  نزدیکی آنها عبور می‌کند، نمی‌تواند از دستشان فرار کند. از آنجایی که سیاهچاله‌ها نوری از خود ندارند، اخترشناسان باید وجود خود آنها را از اثرات جاذبه سیاهچاله بر اشیاء دیگر تشخیص دهند. اخترشناسان این سیاهچاله جرم متوسط ​​را از اثرات آن بر ابر گازی بین ستاره‌ای تشخیص دادند.

 

ستاره شناسان متوجه شده بودند که سیاهچاله HCN-0.009-0.044 در حال حرکت عجیب و غریب، در نزدیکی مركز راه شیری است. یک تیم از مشاهیر ملی نجوم ژاپن از تلسکوپ ALMA در شمال شیلی برای انجام مشاهدات با وضوح بالا از ابر استفاده کردند. به عبارت دیگر، آنها آن را واضحتر از هر شخص دیگری دیدند. در نتیجه، آنها متوجه شدند که ابر در اطراف یک شیء عظیم نامرئی می‌چرخد.

کشف این تیم نشان می‌دهد که بسیاری از سیاهچاله‌های مشابه دیگر می‌توانند در اطراف مرکز شیری پنهان شوند.

تجزیه و تحلیل دقیق سینماتیک نشان داد که یک جرم عظیم، 30000 برابر خورشید، در یک منطقه بسیار کوچکتر از منظومه شمسی ما متمرکز شده است. این جسم و فقدان هر شیء مشاهده شده در آن محل، نشان دهنده این است که یک سیاهچاله دارای جرم متوسط در آنجا حضور دارد

 

با تجزیه و تحلیل سایر ابرهای غیرمعمول، ما امیدواریم که وجود دیگر سیاهچاله‌های پنهان را افشا کنیم.

 

 

Black hole found near Milky Way’s heart

By EarthSky in SPACE | March 6, 2019

https://earthsky.org/space/hiding-intermediate-black-hole-milky-way-galaxy-center

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *