کشف دورترین جرم منظومه شمسی به نامFarFarouut !!

  سیاره غول‌پیکری شبیه به اورانوس یا نپتون ممکن است در منظومه خورشیدی وجود داشته باشد. سیاره نهم در اینجا در تصور هنری که شامل رعد و برق فرض بر روی سطح سیاره است نشان داده شده است. ستاره روشن موجود در سمت راست، خورشید است. مشاهدات اجرام بسیار دور مانند FarFarOut تازه کشف شده می‌تواند منجر به کشف سیاره نهم فرضی شود که در تصویر هنری دیده می‌شود. (تصویر: © Caltech / R. Hurt (IPAC

 سیستم خورشیدی یک عضو جدید با فاصله دور دارد.

 اخترشناسان جسمی را پیدا کرده‌اند که در 140 واحد نجومی (AU) از خورشید قرار دارد. این جسم140 برابر فاصله زمین و خورشید است که حدود 93 میلیون مایل (150 میلیون کیلومتر) است.

 اسکات شپارد از موسسه تحقیقاتی علوم کارنگی در واشنگتن دی سی، در سخنرانی عمومی خود در روز پنج شنبه (21 فوریه) گفت: “این خبر داغی برای مطبوعات است.”

 شپارد و تیمش درباره FarFarOut اطلاعات زیادی ندارند.

 نام مستعار جسم جدید به Farout، رکورد قبلی فاصله را شکسته است، که کشفش را شپارد و همکارانش در ماه دسامبر اعلام کردند. Farout، که به طور رسمی به عنوان 2018 VG18 شناخته می‌شود، در حال حاضر در حدود 120 AU خورشید قرار دارد. به نظر می‌رسد این جسم یک سیاره کوتوله است که حدود 1000 سال طول می‌کشد تا یک بار به دور ستاره‌اش در اطراف ستاره ما بچرخد.

 شپارد سالیانه منظومه خورشیدی را به همراه همکار اصلیش چاد تراجیلو از دانشگاه آریزونای شمالی و دایو تالن از دانشگاه هاوایی، با استفاده از ابزارهایی مانند تلسکوپ سوبارو 8 متری در هاوایی، می‌کاوند. محققان نه تنها به بررسی قلمرو شناخته شده هستند، بلکه همچنین به دنبال نشانه‌هایی از Planet Nine (یا Planet X یا Planet Next یا Planet Giant 5) فرض می‌باشند.

 این موضوع باعث شد که مایک براون و کنستانتین باتیگین از موسسه فناوری کالیفرنیا یا کلتک، فرضیه‌ای غیرمعمول را مطرح کنند. براون و باتیگین متوجه برخی ناهنجاری‌های گرانشی در لبه‌ی منظومه شمسی شده بودند که می‌توانست ناشی از سیاره‌ای عظیم باشد که فراتر از نقطه مشاهده ما و در فاصله‌ای حدود ۲۰ برابر دورتر از فاصله نپتون به خورشید قرار داشته باشد. آن‌ها اعلام کردند که مدارهای غیرعادی این اجرام تصادفی نیستند، بلکه این مسیرها نشان می‌دهد که این اجرام از برخورد با یک جرم بزرگ‌تر اجتناب می‌کنند.

جرمی که براون و باتیگین از آن صحبت می‌کردند، پس از انتشار مقاله‌ی این دو، به صورت موقت سیاره نهم نام‌گذاری شد. در حالی که باتیگین و براون از جرم فرضی به عنوان سیاره نهم نام بردند، اما حق واقعی نامگذاری جرم کیهانی معمولا به کاشف آن داده می‌شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Newfound ‘FarFarOut’ Is Most Distant Solar System Body Ever Seen

By Mike Wall 2 hours ago Science & Astronomy 

https://www.space.com/farfarout-most-distant-solar-system-body.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *