مأموریت پرتاب موشک به سیاره عطارد

مأموریت پرتاب موشک به سیاره عطارد

فضاپیمای بپیکولومبو در تاریخ 19 اکتبر، از گیانای فرانسه با آریان 5، سفر 7 ساله خود را به سمت سیاره عطارد آغاز کرد. این سفر به‌طور کامل از بالای ستون‌های بلند شعله‌ای که اوایل صبح در آسمان زبانه کشیده بود، شروع شد و تا 2 دقیقه بعد از سوختن کامل بالابرنده‌های جانبی و محو شدن نور یکنواخت درصحنه راکت اصلی که مثل نقطه سبز فامی در آسمان مشاهده می‌شد، قابل‌رؤیت بود. در سفر بیپیکولومبو به کره زمین، قبل از اینکه درنهایت در پنجم دسامبر سال 2025 در مدار جای گیرد، 2 بار از کنار سیاره زهره و 6 بار از کنار سیاره مریخ خواهد گذشت (اس و تی: نوامبر 2018، صفحه 22).
رسیدن به سیاره عطارد دشوار است، آن‌قدر دشوار که دانشمندان فضایی کمتری نسبت به سیاره زحل این سیاره را رؤیت کرده‌اند. پیش‌ازاین ناسا، دو فضاپیما را به این سیاره فرستاده بود که عبارت‌اند از: آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس اکتشافی پزشکی هوافضای ژاپن (JAXA) که علم مربوط به طبقه فضاپیمای حامل پرچم را جهت پاسخگویی به پرسش‌های جدید و قدیمی را به ارمغان می‌آورد. پرسش‌هایی مثل «چطور سیاره خاکی با داشتن بزرگ‌ترین هسته آهنین، چنین آهن کوچکی را در پوسته خود نگه می‌دارد؟» و یا «چگونه بااینکه پوسته آن به سیاره خورشید نزدیک است، سولفور بسیار زیادی را دارا می‌باشد؟» و «چرا زمین‌مغناطیسی این سیاره در قسمت شمالی مرکز سیاره متغیر است؟»
این مأموریت متشکل از دو فضاپیمای علمی (به‌علاوه کرافت سومی است که خروج یون را در بیشتر سفرهای هوایی فراهم می‌آورد). اوربیتر نجومی مریخ (MPO) که توسط آژانس فضایی اروپا ساخته‌شده است تقریباً در مدار گردشی نزدیک به سیاره عمل خواهد کرد. اوربیتر میدان جاذبه اجسام عطارد (MMO) که توسط آژانس اکتشافی پزشکی هوافضای ژاپن ساخته‌شده است، در مدار بیضوی، دور از سیاره گردش خواهد کرد.


هر دو کاوشگر حامل دستگاه‌های سنجش نیروی مغناطیسی هستند تا درباره اینکه زمین‌مغناطیسی سیاره عطارد، به چه نحوی راه خود را به سیاره خورشید بازکرده است، مطالعه کنند. هر دو حامل ابزارهایی جهت بررسی قسمت خارجی جو سیاره و اتم‌های خنثی می‌باشد.
اوربیتر نجومی عطارد دارای دوربین‌ها و طیف‌سنج‌هایی جهت عکس‌برداری و اندازه‌گیری‌های ترکیبی نیرو در سطح می‌باشد. اوربیتر نجومی عطارد از سمت مدار گردش نزدیک خود به نیمکره جنوبی سیاره عطارد بسیار نزدیک خواهد شد و تصاویر بسیار تیزبینانه‌تری را نسبت به مسنجر به دست خواهد آورد. اوربیتر تلاش خواهد کرد، ترکیب نیروی پوسته سیاره مریخ، ماهیت آتش‌فشانی آن و زمان‌بندی جمع شدگی آشکار این سیاره را درک کند. دانشمندان برای اولین بار است که به دیدن قطب جنوب سیاره مریخ به‌ویژه از فاصله بسیار نزدیک علاقه نشان می‌دهند تا ثابت کنند که این سیاره دارای ذخایر یخ و مواد غنی ارگانیک می‌باشد، درست مثل آنچه در قطب شمال آن صادق است.
بیپیکولومبو راه دور و درازی در پیش دارد، بااین‌وجود خطرناک‌ترین بخش مأموریت خود یعنی پرتاب موشک را با موفقیت سپری کرده است.
قرارگیری در مدار در دسامبر سال 2025 باید به‌طور تقریبی چیزی مثل تکه‌ای کیک باشد. تا این زمان فضاپیما در گذر از سیاره عطارد در ژانویه همان سال، ششمین ماه خود را کامل می‌کند.

برگرفته از sky & Telescope
مترجم: حبیبه شیخ پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *