شمارش معکوس برای جدایی ستارگان خوشه ستاره‌ای قلایص از همدیگر!!

اندازه‌گیری‌های جدید از ماهواره گایای آژانس فضایی اروپا نشان می‌دهد که ستارگان جوان خوشه ستاره‌ای قلایص کم کم در حال جدا شدن از هم هستند.

پنج ستاره روشن، “V” شکل خوشه قلایص را تشکیل می‌دهند. (الدبران در واقع یک ستاره‌ی پیش زمینه است).
باب کینگ

این روزها اگر به آسمان شب نگاه کنید، ستاره‌های مشهور V شکل را خواهید دید که به نام خوشه قلایص شناخته می‌شوند. این نزدیکترین گروه ستاره‌ای شناخته شده، در فاصله 150 سال نوری زمین است.

ستاره‌هایی خوشه “تنها” چند صد میلیون ساله هستند. خورشید نیز در یک خوشه متولد شد، که توسط برادران ستاره‌ای‌اش احاطه شده است. همه آنها از همان ابر گرد و غبار و گاز قبلی جدا شده بودند. در حال حاضر، اندازه‌گیری‌های ماهواره گایای آژانس فضایی اروپا نشان می‌دهد که چگونه خورشید به تنهایی در حال حاضر زندگی می‌کند: ستارگان خوشه قلایص نیز شروع به جدا کردن راههای خود از همدیگر کرده‌اند.

این خوشه باز، که حاوی چند صد و یا شاید هزاران ستاره است، در حال از هم جدا شدن است. گرانش جمعی راه شیری باید در نهایت باعث جدا شدن خوشه‌هایی مثل این شود. اما تا کنون این امر به صورت یک نظریه مطرح بوده است.

در حال حاضر، ماهواره گایای آژانس فضایی اروپا، که از موقعیت جغرافیایی، فاصله‌ها و حرکت‌های میلیاردها ستاره از سال 2013 نقشه‌برداری کرده است. سیگفرید روسر (دانشگاه هایدلبرگ، آلمان) و همکارانش از آخرین اطلاعات منتشر شده گایا برای شناسایی ستاره‌های متعلق به خوشه قلایص استفاده کرده‌اند. اینها شامل نه تنها ستاره‌هایی هستند که درون خوشه قرار می‌گیرند، بلکه شامل ستاره‌هایی هستند که در فاصله صدها سال نوری از مرکز خوشه‌ هستند.

دم جزر و مدی خوشه قلایص


بررسی گایا از موقعیت ستاره‌ها را در خود قلایص و تعدادی که قبل و بعد از خوشه در آسمان قرار گرفته‌اند (هر ستاره یک نقطه سفید). تصویر پس زمینه نمایش گایا از کهکشان ما را نشان می‌دهد.
S. Röser / ESA / Gaia / DPAC

با توجه به داده‌های دقیق گایا، تیم می‌تواند شناسایی کند که ستاره‌ها در حال حرکت با خوشه کهکشانی خود هستند و ستاره‌ها کمی سریعتر و یا فقط کمی کندتر توسط جاذبه راه شیری از مرکز دور می‌شوند. روسر علاوه بر 501 ستاره در خود خوشه قلایص، 292 ستاره را تا فاصله 550 سال نوری در برابر خوشه و 237 ستاره دیگر را که تا 230 سال نوری عقب خوشه بود، شناسایی کرد.

این مطالعه فراتر از انحلال نهایی خوشه قلایص است. روسر توضیح می‌دهد: “کشف ما نشان می‌دهد که می‌توان مسیرهای ستاره‌های فردی راه شیری را از نقطه شروع خود در خوشه ستاره‌ای ردیابی کرد.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/end-hyades-star-cluster/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *