اژدهای اوریون

اخترشناسان با استفاده از رصدخانه استراتوسفریک ستاره‌شناسی فروسرخ ناسا، سوفیا، ساختاری در سحابی اوریون را کشف کرده‌اند که ممکن است کلیدی برای یکی از اسرار قدیمی این سحابی روشن باشد.

به‌صورت سه‌بعدی توسط هوایی ناسا گرفته‌شده است

رصدخانه استراتوسفریک ستاره‌شناسی فروسرخ ناسا، سوفیا، درحالی‌که بیش از هفت مایل بالاتر از سطح سیاره ما پرواز می‌کند، اخیراً بر روی نزدیک‌ترین منطقه شکل‌گیری ستاره‌ای زمین زوم کرده است: سحابی اوریون.

 

محققان بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط آن‌که با تلسکوپ قطر 106 اینچی (2.7 متری) مجهز شده، تصور می‌کنند که بادهای قوی ستاره‌ای از یک ستاره به‌خصوص جوان و فعال، گاز را درون سحابی اوریون که در 1300 سال نوری زمین قرارگرفته است. این بادهای قوی، به‌نوبه خود، شکل‌گیری ستاره در منطقه را فرومی‌نشاند (مانع آن می‌شوند).

 

برای پیدا کردن یافته‌های جدید، گروه از داده‌های سوفیا برای ایجاد یک دیدگاه سه‌بعدی از محیط محبوب سحابی استفاده کرد که این تصمیم نیز به آن‌ها کمک کرد تا ویژگی جدیدی را کشف کنند که به نام «اژدهای اوریون» نام‌گذاری کرده‌اند.

 

در کل، سوفیا حدود 40 ساعت صرف جمع‌آوری مشاهدات طیفی از سحابی اوریون با یک ابزار به‌تازگی ارتقا داده‌شده به نام GREAT شناخته می‌شود. محققان با جمع‌آوری و ترکیب میلیون‌ها طیف فردی که اثرانگشت شیمیایی نور را اندازه‌گیری می‌کنند، توانستند یک تصویر سه‌بعدی ایجاد کنند که شامل اطلاعات سرعت و اطلاعات فضایی برای گاز درون سحابی بود.

 

ریس تیلور، دانشمند مؤسسه نجوم آکادمی علوم چک و مشاور در گروه سوفیا، گفت: «همان‌طور که ما مکعب داده را تغییر می‌دادیم، اولین نگاه‌ها را به ساختارمان داشتیم که به‌عنوان اژدهای اوریون آن را نام‌گذاری کردیم».

با ترکیب ده‌ها ساعت مشاهدات طیفی، منجمان یک ویژگی در سحابی اوریون را کشف کردند که آن‌ها اژدهای اوریون خوانده‌اند. ناسا/سوفیا

 

مهم نیست که چه مخلوقی یا موجودی در اژدهای اوریون ببینید، لذت واقعی این است که اطلاعات جدید سوفیا بسیاری از سرنخ‌هایی را درباره ساختار و تکامل سحابی نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال تا همین اواخر، محققان فکر می‌کردند که انفجارهای ابرنواختری یکی از اصلی‌ترین عامل‌های ایجاد ابرهای ستاره‌ای مانند سحابی اوریون است؛ بااین‌حال، با کشف اژدهای اوریون، قضیه فرق می‌کند.

 

با چرخاندن مکعب داده جدید، محققان توانستند بینش خود را در مورد اینکه چگونه حباب در حال گسترش در قلب سحابی اوریون با شدت بادهای ستارهای شکل می‌گرفت، به دست آورند. در نزدیکی مرکز حباب، ستاره‌های تازه متولدشده Theta1 Orionis C [θ1 Ori C] قرار دارد و گروه می‌گوید که از انرژی بسیار بالایی برخوردار است که گاز اطراف آن را تحریک می‌کند و مانع از تولد هرگونه ستاره جدیدی در آن نزدیکی می‌شود.

اگرچه کارهای زیادی پیش می‌آید تا محققان بتوانند با اطمینان تائید کنند که بادهای قوی از پیدایش ستارگان اصلی جلوگیری می‌کنند، اژدهای تازه کشف اشاره می‌کند که ما ممکن است در مسیر افشای این راز قرار بگیریم.

 

جهت مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.sofia.usra.edu/Orion3D

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *