دیدار با هیپوکامپ، کوچکترین قمر نپتون

 

اگر چه اولین بار این قمر توسط هابل در سال 2004 ثبت شد، تصاویر نشان می‌دهد که این ماه کوچک و بی‌روح  نپتون احتمالا زندگی خشونت‌آمیزی داشته است و از برخورد با پروتئوس بوجود آمده است. قبلا این دو به یکدیگر خیلی نزدیک بودند و اکنون به دلیل تعاملات گرانشی با نپتون از یکدیگر فاصله گرفته‌اند. 

تصویر ترکیبی از سه تصویر تلسکوپ فضایی هابل از 6 نوامبر 2004 که شی کم نوری در پایین سمت چپ نشان می‌دهد که یک قمر کوچک است. نمای بزرگی از آن در سمت راست بالا قرار دارد. در ابتدا به نام S / 2004 N 1 شناخته می‌شد، اکنون هیپوکامپ نامیده می‌شود. در سال 1989، ویجر 2، چهار قمر کوچک نپتون را کشف کرد. Mark Showalter / SETI Institute

 این جرم به اندازه‌ای کوچک است که ویه‌جر نیز در سال 1989 نتوانست حین عبور نزدیک از کنار نپتون و بررسی سیستم حلقه‌ای و قمرهای این سیاره،‌ آن را ردیابی کند.

 شووالتر برای اطمینان از کشفش حرکات نقطه‌ای سفید رنگ موجود در بیش از 150 عکسی که بین سال‌های 2004 تا 2009 هابل از نپتون به ثبت رسانده‌بود مورد بررسی قرار داد. به گفته وی قمرها و حلقه‌ها سرعت بسیار بالایی دارند و برای اینکه بتوان حرکات آنها را دنبال کرده و جزئیات سیستم را مشخص کرد باید راهکاری ویژه یافت، درست مانند عکاسان ورزشی که دونده‌ها را دنبال می‌کنند،‌ دونده در عکس واضح می‌ماند اما مسیر دویدن او ناواضح و غیرشفاف است.

این قمر در بررسی‌های ستاره شناسان بر روی ۱۵۰ تصویر گرفته شده توسط تلسکوپ هابل بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ شناسایی شده است.

مارک شوالتر از موسسه ستی در کالیفرنیا روز اول ژوئیه در حالی که سرگرم بررسی کمان‌های ضعیف نور در اطراف نپتون بود این قمر را کشف کرد.

 مقاله‌ای در شماره 21 ماه فوریه نیچر، توسط مارک شووالتر (موسسه SETI) و سه همکارش به نام “هفتمین قمر داخلی نپتون” منتشر شده است. از این عنوان تنها می‌توان نتیجه گرفت که این ناظران کشف یک جسم کوچک جدید را اعلام کرده‌اند که به دور سیاره هشتم می‌چرخد.

 اتحادیه بین‌المللی نجوم در واقع این کشف را در ژوئیه 2013 اعلام کرد که این قمر به صورت موقت به نام S / 2004 N 1 نامگذاری کرد (زیرا اولین بار در تصاویر گرفته شده در سال 2004 در سمت راست بالا نشان داده شده بود. شما می‌توانید همه چیز در مورد آن را در لینک زیر بخوانید:

https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/neptunes-newest-moon/

 آنچه در مجله نیچر جدید می‌بینید، نام رسمی جسم کشف شده، به همراه تکنیک”stacking” استفاده شده توسط تیم در کشف آن است، و آنچه اندازه سیارک به ما می‌گوید در مورد تاریخ سیستم نپتون است.

 اول، نامی که شووالتر یعنی Hippocamp انتخاب کرده است، نام یک موجود دریایی افسانه‌ای است که معمولا با سر و هیکل اسب (بعضی اوقات با بال) و دم ماهی ظاهر می‌شود.

 

شما ممکن است به یاد آورید که ویجر2 در سال 1989 هنگامی که به دور نپتون پرواز می‌کرد، شش قمر کوچک در داخل مدار تریتون را کشف کرد اما هیپوکمپ خیلی کوچک بود و نتوانست آن را تشخیص دهد. شووالتر شروع به جستجوی بیشتری برای قمرهای درونی کرد و با تلسکوپ فضایی هابل به طور اختصاصی در سالهای 2004 و 2005 برای یافتن آنها تلاش کرد. حرکت مداری حدود 200000 کیلومتری این سیاره بسیار سریع است بطوری که تصاویر HST باید بیش از 5 دقیقه طول بکشد تا از خطای بیش از حد اجتناب شود. اما این عکس‌های کوتاه به اندازه کافی حساس نخواهد بود تا چیزهایی را که کوچک به نظر می‌رسند، ثبت کنید.

این نمودار فاصله‌های نسبی هفت قمر درونی نپتون و حلقه‌های آن را از سیاره نشان می‌دهد.

 

اما هر چیزی که بسیار نزدیک به نپتون است مطمئنا می‌تواند در مدار دایره‌ای در صفحه استوایی سیاره باشد، و حرکت به راحتی قابل پیش‌بینی داشته باشد. بنابراین شووالتر به صورت دیجیتالی هر تصویر هابل را برای تطابق با پیش‌بینی حرکت آنها بررسی کرد. انجام این کار، باعث تشخیص هیپوکامپ شد. او با استفاده از این ترفند با دنبال کردن برنامه‌های هابل در سال‌های 2009 و 2016 هیپوکامپ را کشف کرد.

 

Meet Hippocamp, Neptune’s Smallest Moon

By: Kelly Beatty | February 20, 2019

https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/meet-hippocamp-neptunes-smallest-moon/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *