نیتروژن موجود در اتمسفر تیتان از “پخت” مواد آلی در داخل قمر ناشی می‌شود؟!

تیتان بزرگترین قمر زحل است و بیشترمثل یک سیاره است تا ماه. این قمر بسیار شبیه به زمین است، اما دنیایی بسیار متفاوت از زمین، با رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دریاهای بزرگ متان / اتان مایع است. همچنین، تیتان تنها قمری در منظومه شمسی است که اتمسفری ضخیم دارد، و به همین ترتیب، یادآور سیارات بزرگ در منظومه شمسی ما است. اتمسفر تیتان در درجه اول مثل زمین از نیتروژن تشکیل شده است. فقط چگونگی ایجاد اتمسفر تیتان، یکی از رمز و رازهای قدیمی این دنیای عجیب و غریب بود.
یک مطالعه جدید بررسی شده توسط پژوهشگران در این مورد برخی نکات را روشن می‌کند. این مطالعه در مجله Astrophysical Journal در تاریخ 22 ژانویه 2019 منتشر شده است. مطالعه – از موسسه تحقیقات جنوب غربی (SwRI) – نشان می‌دهد که نیتروژن موجود در اتمسفر تیتان از “پخت” مواد آلی در داخل قمر ناشی می‌شود. کلی میلر، یکی از دانشمندان تحقیقاتی در بخش علوم و مهندسی فضایی SwRI و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت:
تیتان یک قمر بسیار جالب است زیرا اتمسفر بسیار ضخیمی دارد که در میان قمرهای منظومه شمسی ما منظره‌ای منحصر به فرد دارد. این قمر نیز تنها جسمی در منظومه شمسی، غیر از زمین است که مقدار زیادی مایع در سطح خود دارد. اما تیتان، به جای آب، دارای هیدروکربنهای مایع است.
بسیاری از واکنشهای شیمیایی آلی بدون تردید در تیتان اتفاق می‌افتد، بنابراین این منبع غیرقابل‌انکار جالبی است.
نظریه اصلی در مورد اتمسفرتیتان این است که یون آمونیاک از دنباله‌دارها، به نیتروژن تبدیل شده تا اتمسفر تیتان را شکل دهد. با توجه به گفته میلر، ترکیب دنباله‌دار می‌تواند از لحاظ شناخت اتمسفر تیتان مهم باشد.
دنباله‌دار و اجسام ابتدایی در منظومه شمسی واقعا جالب هستند زیرا فکر می‌کنند که سازه‌های باقی مانده از منظومه شمسی هستند. این اجسام کوچک میتوانند به اجسام بزرگتر مانند تیتان اضافه شوند و مواد سنگی غنی از ارگانیسمهای متراکم موجود در هسته آنها یافت میشوند.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://earthsky.org/space/saturn-moon-titan-cook-nitrogen-atmosphere

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *