چگونه می‌توانید کاوشگر‌های فضایی بین‌ستاره‌ای را درآسمان مشاهده کنید؟ (قسمت پنجم)

تاکنون، انسان‌ها پنج کاوشگر را به فضا فرستاده‌اند که فراتر از منظومه شمسی هستند: پایونیر 10 و 11، ویجر 1 و 2 و افق‌های نو. حال به عنوان یک تمرین و سرگرمی، در این مقاله می‌توانید مکان‌ این کاوشگرهای فضایی را در آسمان پیدا کنید.

قسمت پنجم: افق‌های نو

پس از پرتاب آن در سال 2006 و استفاده از گرانش مشتری در سال 2007، افق‌های نو حرکتش را به طرف هدف نخستینش پلوتو و ماه پلوتو یعنی شارون آغاز کرد، که در سال 2015 پرواز موفقیت‌آمیزی به دست آورد. پس از اتمام اولین ماموریتش، افق‌های نو در اکتبر 2019، 1 ژوئیه 2019، جسم کمربند کویپری 2014 MU69 (Ultima Thule) را بررسی کرد.

 

در این زمان مشخص نیست که مسیر نهایی افق‌های نو کجاست؛ یک احتمال وجود دارد که بتواند اشیاء دیگر کمربند کویپری را ببیند. با این وجود برای اهداف بعدی، افق‌های نو دارای سرعت لازم برای ترک منظومه شمسی است.

 

از آنجا که افقهای نو از چهار کاوشگر دیگر بین ستاره‌ای به ما نزدیکتر است، این کاوشگر از سالی به سال دیگر سریعتر حرکت می‌کند. افقهای نو در حال حاضر در صورت فلکی قوس می‌باشد – هنوز بسیار دور از پلوتو نیست، اگر چه در طی چند سال آینده به آرامی دورتر خواهند شد. ساده‌ترین راه برای یافتن افق‌های نو، احتمالا یافتن اپسیلون قوسی می‌باشد، ستاره‌ای است که علی‌رغم نام آن – در واقع ستارۀ درخشانی با قدر 1.85 است. از گوشه پایین قوری قوس، به طرف ستارگان دسته قوری قوس حرکت کنید. به پایین ستاره Pi قوسی با قدر 2.9- در انتهای دسته قوری قوس نگاهی بیندازید. افق‌های نو در نزدیکی ستاره Pi قرار دارد.

 

موقعیت افق‌های نو از دسامبر 2018:

Right ascension:         19h, 07m, 12s

Declination:                  –20°, 41′, 23”

Sky & Telescope

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *