چگونه می‌توانید کاوشگر‌های فضایی بین‌ستاره‌ای را درآسمان مشاهده کنید؟ (قسمت چهارم)

ویجر 2

یک کاوشگر فضاییبی‌سرنشین میان‌سیاره‌ای است که در 30 اوت 1977 در قالب برنامهٔ ویجر برای مطالعهٔ سیاره‌های خارجی منظومه شمسی و همچنین فضای میان سیاره ای توسط ناسا به فضا پرتاب شده‌است. این کاوشگر ۷۲۲ کیلوگرمی تا تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۱۹ به مدت ۴۱ سال، ۵ ماه و ۳ روز در مأموریت بوده و همچنان به ارسال پیام ادامه می‌دهد. گرچه وویجر ۲ شانزده روز پیش از وویجر ۱ به فضا پرتاب شد، اما به دلیل داشتن مسیر متفاوت (که در نهایت پرواز کناری اورانوس- نپتون را ممکن می‌ساخت) توسط همتای خود وویجر ۱ پشت سر گذاشته می‌شد. وویجر ۲ با فاصلهٔ ۱۰۲/۷واحد نجومی از خورشید (۳٬۱۵۰ میلیون کیلومتر) در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۳ به‌همراه وویجر ۱، پایونیر 10 و پایونیر 11 از دورترین ساخته‌های دست بشر در فضا محسوب می‌شود.وویجر ۲ بخشی از برنامهٔ ویجر بود که به همراه فضاپیمای خواهرش وویجر ۱ اجرا شد؛ که مأموریتش بررسی و مکان‌یابی مرزهای منظومهٔ شمسی شامل کمربند کوییپر، هلیوسفر و فضای میان ستاره ای است. این کاوشگر نخستین کاوشگری است که از سیاره‌های غول یخی؛ اورانوس و نپتون، دیدار کناری کرد. وویجر ۲ در ۲۹ ژوئن ۱۹۷۹ به برجیس رسید و نیز در ۲۶ اوت ۱۹۸۱ از کنار کیوان و در ۲۶ ژانویه ۱۹۸۶ از کنار اورانوس گذر کرد.

وُویجر ۲ در فاصلهٔ ۱۱۹ یکای نجومی (۱٫۷۸×۱۰۱۰ کیلومتر) از خورشید، تا اواخر سال ۲۰۱۸، ۱۵٫۳۴۱ کیلومتر بر ثانیه (۵۵٬۲۳۰ کیلومتر بر ساعت) با سرعت ۱۵٫۳۴۱ کیلومتر بر ثانیه (۵۵٬۲۳۰ کیلومتر در ساعت) نسبت به خورشید، در حرکت است. با این سرعت برداری، وویجر ۲ چهارمین از پنج فضاپیمایی است که برای رسیدن به سرعت گریز؛ که امکان ترک سیستم خورشیدی را به آن‌ها می‌دهد، برخوردار بوده‌اند. در دسامبر ۲۰۱۸ پروب رسماً گزارش داد که کاوشگر ویجر ۲ هلیوسفر را بسوی فضای بین ستاره ای در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۸ ترک کرده و نخستین اندازه‌گیری مستقیم چگالی و دمای پلاسمای بین ستاره‌ای را گزارش کرده‌است.

ویجر 2 برخلاف ویجر1، پروازی نزدیک fi تیتان داشت، جایی که در نهایت توانست از اورانوس در سال 1986 و نپتون در سال 1989 دیدن کند – تنها تا به امروز تنها کاوشگر مجهزی که به مشاهدات نزدیک این سیارات و سیستم‌های قمری آنها پرداخت.

هنگامی که ویجر 2 در نوامبر 2018 از هلیوسفر عبور کرد، به ویجر 1 به عنوان تنها فضاپیمای فعال به این کار پیوست. ویجر 2 همچنان به انتقال اطلاعات علمی محیط اطراف خود از فاصله 11 میلیارد مایلی می‌پردازد.

پس از پرواز  بر فراز نپتون در سال 1989، مسیر ویجر 2 آن را در زیر صفحه دایره‌البروجی قرار داد، بنابراین از دیدگاه ما امروزه، موقعیت ویجر2 تنها از نیمکره جنوبی قابل مشاهده است. علاوه بر این، پیدا کردن آن ممکن است چالش‌برانگیز باشد، زیرا ستارگان زیادی در این نزدیکی نیستند. با قرار گرفتن در صورت فلکی طاووس و یک پرش کوتاه از مثلث جنوبی شروع کنید. سپس به دنبال دو ستاره درخشان آلفای طاووس و بتای طاووس  باشید تا موقعیت عمومی ویجر 2 را در نزدیک آلفای طاووس پیدا کنید.

 

موقعیت ویجر 2، از دسامبر 2018:

Right ascension:         20h, 2m, 57s

Declination:                  –57°, 37′, 12”

Sky & Telescope

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *