رصد ستاره وگا و مفهوم آماج یا چکاد خورشیدی!!

امشب، همانطور که نظاره‌گر ستاره‌ها هستید، در مورد مسیر ستاره محلی، خورشید، از کهکشان راه شیری، فکر کنید. ستاره‌شناسان جهت خورشید را از مسیر شیری آماج یا چکاد خورشیدی می‌نامند.

در حقیقت حرکت خورشید در مدار خود به سمت ستاره ی وگا (که در واقع  حرکت زمین و کل مجموعه منظومه شمسی است)  “آماج یا چکاد خورشیدی” نامیده می شود.

خورشید ما زمان زیادی طول می کشد تا مسیر شیری را که مجموعه ای از چند صد میلیارد ستاره است، با قطر تخمینی 100000سال نوری طی کند. پیش‌بینی‌های مختلفی برای سرعت خورشید از  کهکشان وجود دارد، اما سرعت آن حدود 140 مایل در هر ثانیه است.

به همین ترتیب، برآوردهای متعددی برای مدت زمانی که خورشید برای تکمیل یک مدار کهکشانی وجود دارد، اما برآورد معمول حدود 230 میلیون سال است.

این دوره زمانی به طول مدار خورشید  اطراف مرکز راه شیری- گاهی اوقات سال کیهانی نامیده می شود.

سال كيهاني، نامي است كه به مدت زمان چرخش يك دور خورشيد به دور مركز كهكشان داده شده است. سال كيهاني معادل حدود 225 ميليون سال است.

ستاره آبی سفید وگا در نزدیکی انتهای مسیر خورشید قرار دارد – جهت حرکت خورشید ما در فضا. عکس از طریق فرد اسپناک در AstroPixels.com.

 

آماج خورشید در آسمان ما در جهت صورت فلکی هرکول، در جنوب غربی ستاره وگا در صورت فلکی شلیاق یا چنگ رومی واقع شده است. وگا یک ستاره درخشان است. بنابراین شما می‌توانید به دنبال آن بگردید، و آن را به راحتی پیدا کنید.

در این زمان سال در عرضهای میانه شمالی، وگا در غروب و اوایل شب در افق شمال غربی قرار دارد. وگا را حدود اواسط شب می‌توانید مشاهده کنید. این ستاره  یکی از زیباترین ستاره هایی است که تا به حال دیده اید.

هنگامی که شما آن را می بینید، این واقعیت را مد نظر قرار دهید که خورشید و خانواده سیارات به سمت ستاره وگا حرکت می کنند.

و، به هر حال، خورشید و سیارات ما از ستاره شباهنگ دور می شوند. شباهنگ درخشانترین ستاره در آسمان است. جای تعجب نیست، وگا و شباهنگ در جهت مخالف در آسمان زمین قرار گرفته‌اند.

وگا ستاره درخشانی در مثلث تابستانی است. از عرضهای میانه شمالی، مثلث تابستانی نزدیک به افق غرب و شمالغربی می‌شود.

وگا درخشانترین ستاره در یک الگوی مشهور ستاره‌ای شناخته شده به عنوان مثلث تابستانی است. از عرضهای میانه شمالی، در اوایل شب ژانویه، مثلث تابستانی در نزدیکی افق غربی و شمال غربی قرار دارد.

 

شما می‌توانید شباهنگ را هم نگاه کنید. به یاد داشته باشید، وگا تقریبا در جهت مخالف شباهنگ قرار گرفته است. اگر شما یک افق بدون محدودیت دارید، ممکن است بعضی وقتها شباهنگ را در جنوب شرقی ببینید، زیرا وگا در شمال غربی قرار گرفته است.

از کمربند شکارچی برای یافتن شباهنگ، درخشانترین ستاره آسمان شب استفاده کنید.

 

از کمربند شکارچی برای یافتن شباهنگ، درخشانترین ستاره آسمان شب استفاده کنید. در عرض جغرافیایی میانی در نیمکره شمالی، شما ممکن است شباهنگ را در افق پایینی جنوب شرقی را ببینید، وگا را هم در پایین شمال غربی ببینید.

خورشید ما در اطراف مرکز کهکشان به سمت ستاره وگا حرکت می‌کند. ستاره‌شناسان این حرکت را آماج خورشیدی می‌خوانند. یک دور چرخش – حدود 230 میلیون سال – سال کیهانی نامیده می‌شود.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Contemplate the apex of the sun’s way

By EarthSky in TONIGHT | January 24, 2019

Contemplate the apex of the sun’s way

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *