هارتمن ظاهر سیارک”آدم برفی” را پیش‌بینی کرده بود!!

تصویربرداری هارتمن از سیارکهای دوتایی ترکیب شده در برخوردهای کم سرعت (1978) (سمت چپ بالا)، نقاشی 1980 (سمت راست بالا)، نقاشی 1996 (سمت چپ پایین) – در مقایسه با تصویری از اولتیما تولی توسط مأموریت افق‌های نوی ناسا، سمت راست پایین. اعتبار:  NASA/APL/SWRI.

 

در 2 ژانویه، فضاپیمای افق‌های نو ناسا به دورترین نقطه‌ای از فضا قدم گذاشت که تا به حال برای رسیدن به آن تلاش شده بود و با موفقیت تصاویری از شی کمربند کوییپری اولتیما تولی را به زمین فرستاد. در حالی که جهانیان آن را به شکل سیارک یخی آدم برفی‌شکل  دیدند، این مفهوم چیز جدیدی برای دانشمند و هنرمند PSI، بیل هارتمن نیست. هارتمن نقاشی‌هایی را از سال 1978 تا 1996 برای نشان دادن نتیجه احتمالی برخورد بسیار کم سرعت سیارک های دور کشیده بود. این نقاشی‌ها همراه با اولین تصویر رنگی اولتیما تولی منتشر شده است. قدمت این داستان به 50 سال پیش میرسد.

 

 

در سال 1969، ستاره شناسان دانشگاه آریزونا در آزمایشگاه LPL، لری دانلپ و تام گرهلس، متوجه شدند که سیارک 624 هکتور که بسیار فراتر از کمربند اصلی سیارکها در منطقه مشتری قرار دارد، تغییرات شدید در روشنایی را نشان داد و چرخید. در اواخر دهه 1970، هارتمن (که اخیرا PSI را تاسیس کرده است) و دیل کوریکشان (در دانشگاه هاوایی)، با مشاهدات رصدخانه موستانک 14000 فوتی، ثابت کرد که تغییر روشنایی ناشی شکل بسیار طولانی غیر معمول است.

 

هارتمن با دانستن این موضوع که چگونه چنین اجسامی ممکن است در منظومه شمسی اولیه شکل گرفته باشند (با تصادم کم سرعت اجسام سیارکی که از آن سیارات شکل می‌گیرند)، هیجان‌زده شد. این اجسام، سیارک‌های دوتایی ترکیبی نامیده می‌شوند – واژه “دوتایی” به معنای دو هسته و واژه “ترکیب” که نشان می‌دهد که آنها  با یکدیگر تماس دارند، و به دور یکدیگر نمی‌چرخند.

 

مقاله‌ای در Stu Weidenschilling PSI در مورد چگونگی تغییر شکل ترکیب دوتایی، بسته به محدوده قدرت و سرعت چرخش این شی، منتشر شده است.

 

نقاشی هارتمن در سال 1978 مفهوم دوتایی ترکیبی را می‌توان با رنگ خاکستری بر روی ماه یافت. چنین جسمی در محدوده نزدیک مشاهده نشده بود، اما هارتمن می‌خواست آنها را به تصویر بکشد. هارتمن گفت: “نقاشی‌های منحصر به فردی نیستند. درست است که فقط فانتزی هستند، اما تلاش جدی می‌باشد برای ایجاد چیزی زیبا و واقع‌بینانه از آنچه ما انسان‌ها در مورد دیگر جهان‌ها آموخته‌ایم.” تا سال 1980، کرایکشانک و هارتمن نشان دادند که بسیاری از اجسام در منظومه شمسی بیرونی تاریک و رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز دارند و نقاشی‌های 1980 و 1996 او، تخمین هارتمن را از این که با این رنگ ممکن است دیده شوند، تایید کرد.

 

اولتیما تولی نه تنها اولین نمونه آشکار ساختار دوتایی ترکیبی بود، بلکه به شکل قابل توجهی مانند تجسم 1996 هارتمن از 22 سال پیش بود. هارتمن با خوشحالی خاطرنشان می کند که نقاشی‌های او در سال‌های 1978 و 1996 مواد روشنی را در ناحیه تماس با جایی که دو جسم به هم برخورد می‌کنند، نشان می‌دهد. هارتمن گفت: “ما در دورانی زندگی می‌کنیم که در آن یافته‌های علمی مورد انتقاد قرار می‌گیرند، اما اگر ما بتوانیم پدیده‌هایی را که در سایر جهان‌ها پیش‌بینی کنیم، باید چیزی درباره آنچه که انجام می‌دهیم، بدانیم.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Scientist anticipated “snowman” asteroid appearance

January 15, 2019 by Alan Fischer, Planetary Science Institute

https://phys.org/news/2019-01-scientist-snowman-asteroid.html#jCp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *