پایان امپراطوری درخشش ایریدیوم!!

درخششهای مورد علاقه ماهواره‌های ایریدیوم تقریبا از آسمان شب رخت بربسته‌اند، زیرا مجموعه 66  عددی ماهواره اصلی ارتباطاتی ایریدیوم از کار افتاده و مجاز است دوباره وارد جو زمین شود. پرتاب  نهایی 10 ماهواره Iridium NEXT برای 8 ژانویه 2019 هدف قرار گرفته است. ماهواره‌های Iridium NEXT دیگر نمی‌درخشند.

Iridium NEXT. پرتاب نهایی 10 ماهواره Iridium NEXT برای 8 ژانویه 2019، ساعت 7:48 بعد از ظهر به وقت محلی PST صورت می‌گیرد. در عین حال، عکاسی از عوارض ایریدیوم در آسمان شب زمین از بین می‌رود.

تصویر از  IridiumNEXT.com.

 

مردم اغلب در مورد چشم‌انداز این درخششها در آسمان شب می‌پرسند و – در طول 20 سال گذشته – بسیاری از درخششهاا به دلیل مدارهای ماهواره‌ای ارتباطات، توسط شرکت Iridium SSC پدید آمده‌اند. از سال 1997، این کمپانی حدود 66 ماهواره مخابراتی را به اطراف زمین هدایت کرد، که در آسمان شب دوام آورده بودند، زیرا پانل‌های خورشیدی اشعه‌های خورشید را می‌گرفتند. شما برخی از درخشش‌های کوتاه عوارض ایریدیوم را در عکس‌های گرفته شده توسط افراد EarthSky، را در پایین این صفحه خواهید دید. با این حال، همانطور که ما به جلو پیش می‌رویم – هرچند هنوز تعداد کمتری از 66 ماهواره اصلی وجود دارد – ماهواره ایریدیوم تبدیل به چیزی از غیر از مدل‌های گذشته می‌شود. 66 ماهواره اصلی منسوخ شده‌اند و نسل دوم ماهواره‌ها یعنی – Iridium NEXT – تقریبا به طور کامل در محل قرار دارند. ماهواره‌های Iridium NEXT از بسیاری جهات برترند، اما متأسفانه ستاره‌شناسان آماتور، دیگر نمی‌توانند عکسهای محبوبشان از درخشش را بگیرند.

 

در حال حاضر Iridium Communications با موفقیت 65 ماهواره Iridium NEXT را با مدارگرد SpaceX از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا پرتاب کرده است. پرتاب نهایی Iridium NEXT در 8 ژانویه 2019، ساعت 7:48 بعد از ظهر به وقت محلی PST می‌باشد. پس از تکمیل، مجموعا 75 ماهواره جدید به کار گرفته خواهد شد – 66 در مرحله عملیاتی و 9 قطعه در مدار.

Mike Taylor Photography called this image Nature & Man: Iridium Flare, Milky Way, Clouds and Light Pollution. Thanks, Mike!

درخشش را از دست داده‌اید؟ در اینجا چیزی است که انعکاس ایریدیوم به نظر می‌رسد:

 

 

چندین ماهواره اصلی Iridium، که گاهی اوقات درخشان است، هنوز هم در مدار کم‌ارتفاع زمین است. آنها دارای سه پانل بازتابنده هستند که گاهی اوقات نور خورشید را جذب می‌کنند و یک درخشش قابل مشاهده بین پنج تا 20 ثانیه را ایجاد می‌کنند.

 

درخشش می‌تواند روشن باشد!  گزارش شده است که قدری به اندازه 8- دارد، که درخشان‌تر از زهره است. در طول سالها، آنها به هدف بسیاری از ستاره‌شناسان و اخترشناسان تبدیل شده‌اند. شما هنوز هم می‌توانید اطلاعات ردیابی برای چند ماهواره باقی مانده را در وب‌سایت‌هایی مانند HeavensAbove.com پیدا کنید.

یکی از ماهواره‌های اصلی ایریدیوم، در موزه هوا و فضا. عکس از Flickr user ideonexus via Wikimedia Commons.

 

Matt Desch@IridiumBoss

هنوز هم می‌توانید در آسمان شب درخشش‌ها را ببینید. اشیاء دیگری که باعث ایجاد درخشش می‌شوند در آسمان شامل، مثلا، موشک می‌شوند. پس از راه‌اندازی ماهواره، برخی از موشک‌ها ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها به حرکت در مدار زمین ادامه دهند. همانطور که آنها در حال چرخش هستند، ممکن است به عنوان یک “ستاره” کم نور در حال حرکت به نظر برسند که ممکن است باعث ایجاد درخشش شود، زیرا این شیء نور بیشتری را نشان می‌دهد.

و البته، درخششهای عادی‌تر – اما اغلب بسیار دیدنی – درخشش شهابها و … وجود دارند. برای اطلاع از این بارشها می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

EarthSky’s 2020 meteor shower guide

 

بعلاوه، برخی از 66 ماهواره‌های اصلی Iridium هنوز هم وجود دارد (هر چند، به صورت یک به یک، آنها دوباره وارد جو زمین می‌شوند).

 

Iridium Communications یک صفحه وب و هشتگ را به نام #flarewell تنظیم کرده است تا پایان درخشش ایریدیم را نشان دهد.

 

مکان دیگر برای پیگیری آنها در توییتر @CatchtheIridium on Twitter است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمس

منبع:

So long, Iridium flares

By Deborah Byrd in SPACE | January 7, 2019

So long, Iridium flares

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *