ناسا اولین عکس‌های نزدیک به دورترین شیء را منتشر کرده است – و مانند آدم برفی قرمز غول‌پیکری به نظر می‌رسد!!

تصویر افق‌های نوی ناسا از 2014 MU69 یا اولتیما تولی. NASA/JHUAPL/SwRI/Steve Gribben

 

دانشمندان، فضاپیمای افق‌های نو را طی یک مانور فضایی بر روی جرمی به نام MU69 2014 در روز سال نو پرواز دادند.

 

MU69 نام مستعار اولتیما تولی در 4 بیلیون مایلی زمین است و دورترین شیء‌ای است که انسان تا به حال کاوش کرده است.

 

فضاپیمای ناسا صدها عکس از MU69 را ضبط کرد و محققان اولین تصاویر این شی را به نمایش گذاشتند.

 

تصاویر نشان می دهد MU69 به رنگ قرمز و به مانند آدم برفی است.

گرفتن تمام داده های پرواز ممكن است حدود دو سال طول بكشد، اما اطلاعات حاصل می‌توانند چگونگی ایجاد سیارات در منظومه شمسی ما در حدود 4.5 میلیارد سال پیش نشان دهند.

سنگ فضایی به طور رسمی به عنوان (486958) 2014 MU69 شناخته می‌شود، هر چند که بیشتر به عنوان “Ultima Thule” شناخته می‌شود (نام مستعاری است که برخی بحث‌ها را به دست آورده است). این سنگ در  بیش از 4 میلیارد مایلی زمین و 1 میلیارد کیلومتری پلوتون واقع شده است، و MU69  دورترین شیء‌ای است که انسان تا به حال کاوش کرده است.

 

افق‌های نو صدها عکس را در پروازی با سرعت 32200 مایل در ساعت در حدود 2200 مایلی MU69ضبط کرد. در روز چهارشنبه، محققان به طور خلاصه اولین عکاسی فضاپیمای مأموریت بی‌سابقه خود را نشان دادند.

 

آلن سرتر، که ماموریت «افق‌های نو» را هدایت می‌کند، در طی یک کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه گفت.”این یک آدم برفی است”.

 

استرن توضیح داد که MU69 به نظر می‌رسد چیزی است که به طور فنی باینری تماسی نامیده می‌شود و یا “دو شی کاملا جدا شده که در حال حاضر به هم متصل هستند”.

یک مقایسه طنزآمیز توسط دانشمندان افق‌های نو  نشان می‌دهد که MU69 چگونه به نظر می‌رسد. ناسا

 

جف مور، زمینشناس و محقق در مورد ماموریت‌های افق‌های نو ، طی جلسه‌ای گفت که دو لوب MU69 ممکن است با سرعت چند مایل در ساعت، یا “سرعتی که شما ممکن است ماشین خود را پارک کنید” حرکت می‌کنند.

 

وی افزود: “اگر شما با یک ماشین با این سرعت برخورد کردید، ممکن است حتی فرم‌های بیمه را نتوانید پر نکنید.”

تصویر نشان می‌دهد که چگونه MU69 در منظومه شمسی شکل گرفت. ناسا

 

دانشمندان همچنین به MU69 به عنوان یک دو لوبی (یا دو لبه) که هرگز به نزدیکی خورشید سفر نکرده‌اند، اشاره می‌کنند. آنها در حال حاضر لوب بزرگتر را “اولتیما” و لوب کوچکتر را “تولی” می‌نامند.

 

MU69 خیلی دور، سرد و نسبتا بدون تغییر است – هر لوب شگفت‌آور دور است – که مور گفته است که احتمالا “ابتدایی‌ترین شیء است که هنوز توسط هر فضاپیمایی دیده شده است.”

 

وی افزود: “آنچه ما به دنبال آن هستیم محصول نهایی فرآیندی است که احتمالا طی چند صد هزار یا چند میلیون سال – که از ابتدای تشکیل سیستم خورشیدی تشکیل شده است.”

 

هیچ کس نمی‌دانست MU69 شبیه به این چیزی باید که این هفته مشاهده شد. با رویت تصاویر قبل از پرواز، برخی از دانشمندان حدس می‌زدند که آن یک شیء انحصاری است که مانند یک توپ بولینگ یا بادام زمینی یا دو شی که در مداری تنگ با یکدیگر برخورد کرده‌اند.

 

اولین تصاویر با وضوح پایین که از افق‌های نو به نمایش در می‌آیند نشان می‌دهد MU69 شی‌ای است که از دو بخش جداگانه تشکیل شده و دارای رنگ قرمز است. دانشمندان آن را با رنگ قمر پلوتو، شارون مقایسه کردند.

مقایسه قمر پلوتو، شارون و 2014 MU69. ناسا

کارلی هووت، یکی از همکاران مأموریت افق‌های نو، گفت: “ما قطعا می‌توانیم بگوییم اولتیما تولی

قرمز رنگ است.”

هووت اشاره کرد که رنگ قرمز احتمالا به خاطر تابش بروی ترکیبات آلی سطح  MU69 می‌باشد که آنها را به مواد شیمیایی به نام تولین تبدیل کرده است.

 استرن قبلا به Business Insider گفته است که اعضای تیم افق‌های نو انتظار دارند که در ماه فوریه عکس‌های با وضوح بالا دریافت کنند. او همچنین گفت که تیم نخستین مقاله علمی خود را (بر اساس اطلاعاتی که در حال حاضر بدست آورده  است) هفته آینده می‌نگارد.

تصویر رنگی با رزولوشن پایین MU69 (سمت چپ)، یک تصویر سیاه و سفید با وضوح بالا (در مرکز) و یک نسخه ادغام شده برای نشان دادن رنگ شیء (سمت راست) .NASA / JHUAPL / SwRI

 

استرن گفت: “این اتفاق باعث انقلابی در دانش ما در مورد علم سیاره‌ای خواهد شد.”

 

زمانی که ناسا در سال 2006 افق‌‌های نو را به پلوتو هدایت کرد، هیچ کس نمی‌دانست MU69 وجود دارد. حتی یک روش قابل اعتماد برای شناسایی این شی وجود نداشت، تا زمانی که فضانوردان یک دوربین ارتقا یافته را به تلسکوپ فضایی هابل در سال 2009 وصل کردند.

تصویری از کمربند کوئیپر با خط پرواز جدید افق‌های نو، پلوتو و اولتیما تولی  NASA / JHUAPL / SwRI / Alex Parker

 

افق‌های نو، اولین سفر خود را به پلوتو در ماه ژوئیه 2015 به دست آورد. هنگامی که فضاپیما این مأموریت را به پایان رساند، به منطقه‌ای به نام کمربند کوییپر رسید.

 

در این منطقه سرد و یخی، نور خورشید به همان اندازه ضعیف است که از یک ماه کامل بر روی زمین می‌تابد. باقی‌مانده‌های منجمد شکل‌گیری منظومه شمسی، که به نام اشیاء کمربند کویپری (KBO) نامیده می شوند، در اینجا حضور دارند.

 

 

داده های بی‌سابقه‌ای که توسط افق‌های نو به دست می‌آید، احتمالا سرنخ‌های جدیدی در مورد چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی به شکل سیاراتی مانند زمین را به ما نشان دهد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA just released the first close-up photos of the farthest object humanity has ever explored — and it looks like a giant red snowman

https://www.businessinsider.com/nasa-new-horizons-first-images-ultima-thule-mu69-2019-1Dave Mosher

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *