کاوشگر اوسیریس  رکس، رکورد اکتشاف فضا را شکست!!

در 31 دسامبر –  کاوشگر اوسیریس رکس ناسا به مدار اطراف سیارک بنو،  نزدیک شد. بنو کوچکترین شیء است که تا به حال توسط یک کاوشگر در حال پرواز روی آن مانور داده شده است.

کاوشگر ناسا که 70 میلیون مایل (110 میلیون کیلومتر) فاصله داشت، رکورد اکتشاف فضا را شکست. کاوشگر اوسیریس  رکس ناسا، روی سیارک بنو به عنوان کوچکترین شی مانور داد، بنو واقعا کوچک است. قطر متوسط ​​آن حدود 1614 فوت (0306 مایل، 492 متر) است. مانور در تاریخ 31 دسامبر 2018 رخ داد. دانته لاورتا، محقق اصلی اوسیریس  رکس در دانشگاه آریزونا، توسان گفت:

این تیم [مانور] را به طور کامل انجام داد. کمپین ناوبری که به پایان می‌رسد، به دنبال نقشه‌های علمی و مرحله انتخاب نمونه‌های سایت مأموریت می‌گردیم.

او اضافه کرد:

ورود به مدار اطراف بنو یک موفقیت شگفت‌انگیز است که تیم ما سالها روی آن برنامه‌ریزی کرده است.

طی بیانیه‌ای از تیم اشاره کرد که بنو – به نام یک پرنده اسطوره ای مصری مرتبط با خورشید، خلقت و تولد دوباره – به اندازه کافی جاذبه دارد که کاوشگر را در مدار ثابت نگه دارد.

 رکورد قبلی برای نزدیکترین مدار، متعلق به فضاپیمای روزتا بود که حدود 4 مایلی (7 کیلومتری) از مرکز دنباله‌دار 67P/Churyumov-Gerasimenko در ماه می 2016 جابجا شد. اوسیریس  رکس بسیار نزدیک به بنو است، در حدود یک مایلی (1.75 کیلومتر) مرکز آن قرار گرفته است. دانشمندان گفتند که این فاصله برای حفظ کاوشگر به بنو قفل شده است و گرانش آن تنها 5 میلیونم زمین است.

 این فضاپیما قرار است در اواسط فوریه به مدت 62 ساعت در مدار حرکت کند.

 

این تصویر از سیارک بنو شامل 12 عکس PolyCam است که در 2 دسامبر 2018 توسط فضاپیمای  اوسیریس  رکس از محدوده 15 مایلی (24 کیلومتری) گرفته شده است. تصویر از ناسا / گودارد / دانشگاه آریزونا.

 

مایک مورو، مدیر سیستم دینامیکی اوسیریس  رکس، که در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرین بلت، مریلند مستقر است، اظهار داشت:

طراحی مدار ما بسیار وابسته به خواص فیزیکی بنو است مانند میدان جرم و گرانشی که ما قبل از رسیدن به آن نمیدانستیم.

 

تا به امروز، ما مجبور بودیم برای طیف گسترده‌ای از سناریوهای ممکن در شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای حساب کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم به راحتی نزدیک بنو حرکت کنیم. همانطور که این تیم بیشتر درباره سیارک یاد گرفت، ما اطلاعات جدیدی را در طراحی مدار نهایی وارد کردیم.

 

اگرچه اوسیریس  رکس در پایدارترین مدار ممکن است، تیم گفت، کشش گرانشی بنو بسیار ضعیف است که کاوشگر را نگه دارد و  نیاز به تنظیمات گاه به گاه دارد. دن ویبن، مانور طراحی اوسیریس  رکس و طراحی خطوط مسیر در KinetX Aerospace در Simi Valley کالیفرنیا گفت:

به گفته تیم، یکی از اهداف مهم این فاز این است که در مورد وزن و گرانش بنو، ویژگی‌هایی که بر برنامه‌ریزی بقیه مأموریت‌ها تاثیر می‌گذارد، بویژه نزدیک شدن به سطح برای جمع‌آوری نمونه‌ها در سال 2020 اطلاعات کسب کند. در مورد بنو، دانشمندان می‌توانند این ویژگی‌ها را فقط با نزدیک شدن اوسیریس  رکس به سطح، اندازه‌گیری کنند تا ببینند که مسیر آن از کشش گرانشی بنو چگونه خم می‌شود.

 

ماموریت اوسیریس  رکس در ماه سپتامبر 2023 قرار است نمونه‌ای را به زمین تحویل دهد.

 

سیارک بنو به عنوان یک جسم بالقوه خطرناک در نظر گرفته می‌شود، زیرا مدار آن را در نزدیکی زمین قرار دارد و به اندازه کافی بزرگ است و خطر آن در اثر برخورد به زمین بسیار بزرگ است.

 

مفهوم هنری از کاوشگر اوسیریس  رکس  در سیارک بنو. این وسیله برای جمع‌آوری نمونه در سال 2020 برنامه‌ریزی شده است و نمونه در سال 2023 به زمین می‌رسد. تصویر از هدر روپر / دانشگاه آریزونا.

 

کاوشگر اوسیریس  رکس ناسا در روز 31 دسامبر 2018 در ساعت 18:43 UTC (ساعت 2:43 بعد از ظهر) EST با مانوری موفق به نزدیک شدن به سطح بنو شد. بنو کوچکترین شیء که تاکنون توسط یک کاوشگر در حال پرواز روی آن این مانور انجام شده است.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Spacecraft orbits tiny Bennu, breaks record

By Deborah Byrd in SPACE | January 1, 2019

https://earthsky.org/space/osiris-rex-goes-into-orbit-bennu-breaks-record

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *