برخورد سنگ فضایی بزرگ، احتمالا اورانوس را کج کرده است!!

تصویری از پژوهشگر نجوم دانشگاه دورهام جاکوب کگرریز یک شبیه‌سازی کامپیوتری را نشان می‌دهد که برخورد جسمی را به سیاره اورانوس نشان می‌دهد. کگرریز می‌گوید شبیه‌سازی‌های دقیق نشان می‌دهد که برخورد و تغییر شکل مدار اورانوس 3 تا 4 میلیارد سال پیش به احتمال زیاد باعث شد تا مدار سیاره عظیم به حدود 90 درجه برسد. (Jacob A. Kegerreis/Durham University via AP).

 

اورانوس سیاره عجیب و غریبی است، چرخش پادساعتگرد دارد. دانشمندان اکنون فکر می‌کنند که اکنون می‌دانند چگونه به این شکل درآمده است: سنگی حداقل دو برابر بزرگتر از زمین، با اورانوس برخورد کرده است.

 

محققان دانشگاه نجوم دانشگاه دورهام، جاکوب کگرریز ، پژوهشگر نجوم دانشگاه دورشم، که تحلیل خود را در یک کنفرانس علمی بزرگ زمین و فضا در این ماه ارائه داد، نشان داد که شبیه‌سازی‌های کامپیوتری دقیق نشان می‌دهد که سنگی عظیم به سیاره هفتم برخورد کرده است.

 

اورانوس در سیستم خورشیدی منحصر به فرد است. سیاره عظیمی که با انحراف مداری در حدود 90 درجه حرکت می‌کند، همانطور که دارای پنج قمر بزرگ می‌باشد. دانشمند ارشد ناسا، جیم گرین، گفت: میدان مغناطیسی آن نیز یکپارچه است و قطبهایی مانند زمین ما ندارد. این تنها سیاره‌ای است که فرایند حرارتی داخلی در هسته ندارد. حلقه‌هایی مانند زحل دارد، هر چند ضعیف هستند.

 

این برخورد سه میلیارد تا 4 میلیارد سال پیش رخ داده است، احتمالا قبل از اینکه قمرهای بزرگ اورانوس تشکیل شده باشد. در عوض یک دیسک از مواد اطرافش در نهایت می‌توانستند قمرها را تشکیل دهند. کگرریس گفت: هنگامی که این اتفاق افتاد، انحراف محور عجیب و غریب اورانوس مانند یک نیروی ناشی از گرانش عمل کرد و این پنج قمر بزرگ را به همان شیب حرکت داد.

 

کگرریس گفت، این امر نیز می‌تواند یک پوسته یخی ایجاد کند که حرارت داخلی اورانوس را ثابت نگه دارد. (سطح اورانوس منهای 357 درجه یا حداقل 216 درجه سانتیگراد است).

 ترجمه سارا سیدحاتمی

منبع:

A big space crash likely made Uranus lopsided

December 21, 2018 by Seth Borenstein

https://phys.org/news/2018-12-big-space-uranus-lopsided.html

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *