وجود سیارات غول‌پیکر در اطراف ستاره جوان، پرسش‌هایی در مورد نحوه تشکیل سیارات ایجاد کرد!!


اعتبار: دانشگاه کمبریج

محققان یک ستاره جوان با چهار سیاره به اندازه مشتری و زحل در اطراف آن شناسایی کرده اند، اولین بار است که تعداد بسیاری از سیارات عظیم در چنین سیستم جوانی یافت شده‌اند که سوالات جالبی در مورد چگونگی تشکیل چنین سیستمی ایجاد می‌کند.

ستاره فقط دو میلیون ساله است – یک کودک نوپا در مقیاس نجومی – و با یک دیسک بزرگ گرد و غبار و یخ احاطه شده است. این دیسک، به نام دیسک پیش-سیاره ای شناخته می‌شود، جایی که سیارات، قمرها، سیارک‌ها و دیگر اجرام نجومی در سیستم‌های ستاره ای شکل می گیرند.

این ستاره قبلا شناخته شده بود و قابل توجه است زیرا شامل اولین مشتری داغ است – یک سیاره ی عظیم که در نزدیکی ستاره  والد قرار دارد و در اطراف چنین ستاره ای کشف شده است. گرچه مشتری‌های داغ اولین نوع از اجسام پنهانی بودند که کشف شده بودند، وجود آنها مدتها ستاره شناسان را متعجب کرده است، زیرا اغلب به نظر می رسد که در اطراف ستاره والدشان شکل گرفته‌اند.

در حال حاضر تیمی از محققان تحت رهبری دانشگاه کمبریج از آرایه بزرگ آتاکاما (ALMA) تصویری از سه شکاف متمایز در دیسک نشان دادند که براساس مدل سازی نظری آنها به احتمال زیاد توسط سه سیاره غول پیکر گازی که به دور ستاره جوان می‌چرخند، ناشی می‌شود. نتایج تحقیقات آنها در Astrophysical Journal Journal گزارش شده است.

ستاره CI Tau در حدود 500 سال نوری در یک منطقه پرجمعیت ستاره ای کهکشانی بسیار پر جنب و جوش قرار دارد. چهار سیاره آن در مدارهای بسیار متفاوت قرار گرفته‌اند: نزدیکترین (مشتری داغ) در مداری معادل مدار عطارد قرار گرفته است، در حالی که دورترین مدار در فاصله بیش از سه برابر بزرگتر از نپتون واقع شده است. دو سیاره بیرونی هم جرم زحل هستند، در حالی که دو سیاره درونی به ترتیب حدود یک و ده برابر جرم مشتری دارند.

این کشف سوالات بسیاری را برای اخترشناسان مطرح می کند. حدود 1٪ از ستاره ها مشتری داغ را تشکیل می دهند، اما اکثر مشتری‌های معروف داغ صدها برابر بزرگتر از CI Tau هستند.

کلارک گفت: “مدل های تشکیل سیاره تمایل دارند که بتوانند بر روی انواع سیاره هایی که قبلا مشاهده شده اند، تمرکز کنند، بنابراین اکتشافات جدید لزوما به مدلها نمی رسد.” سیاره های هم جرم زحل ابتدا با تشکیل یک هسته ی جامد تشکیل می شوند و سپس در یک لایه ی گاز قرار می گیرند، اما این فرآیند ها در فاصله های بزرگ از ستاره بسیار آهسته می‌باشد.

دانشمندان باید این سیستم پیچیده را در طول موج های مختلف مطالعه کنند تا سرنخ های بیشتری درباره خواص دیسک و سیارات آن بدست آید. در عین حال، ALMA احتمالا شگفتی های بیشتری را در سایر سیستم‌ها پیدا می کند تا تصویر جدیدی از نحوه تشکیل سیستم های سیاره ای را شکل دهد.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://phys.org/news/2018-10-giant-planets-young-star.html#nRlv

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *