ویجر 2 وارد فضای بین‌ستاره‌ای شد!!

ناسا اعلام کرد که برای دومین بار در تاریخ، یک دست‌ساخته انسان در فضای بین ستاره‌ای قرار گرفت.

امروز (10 دسامبر 2018) ناسا اعلام کرد که برای دومین بار در تاریخ، یک دست‌ساخته انسان در فضای بین ستاره‌ای قرار گرفت.

ویجر 2 ناسا از هلیوسفر خارج شده است (سپر محافظ ذرات و میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط خورشید).

دانشمندان مأموریت، با مقایسه داده‌های مختلف ابزارهای مختلف در فضاپیما، دانشمند مأمور پروب را در 5 نوامبر 2018 از لبه بیرونی هلیوسفر عبور دادند.


تصویر هنری موقعیت ویجر 1 و 2، را هم اکنون در خارج از هلیوسفر، و در حوزه نفوذ خورشید ما نشان می‌دهد. تصویر از NASA / JPL-Caltech.

این مرز، هلیوپوز (مرز بیرونی هلیوسفر) نامیده می‌شود. فضاپیمای ویجر1، در سال 2012 از این مرز عبور کرد، اما ویجر 2 دارای ابزار کاری است که ماهیت این دروازه را به فضای بین ستاره‌ای ارائه می‌دهد.

ویجر 2 اکنون در  بیش از 11 میلیارد مایل (18 میلیارد کیلومتر) زمین قرار گرفته است. اپراتورهای مأموریت هنوز با Voyager 2 می‌توانند با این مرحله جدید از سفر خود ارتباط برقرار کنند، اما اطلاعات – که در سرعت نور حرکت می کند – برای سفر از فضاپیما به زمین حدود 16.5 ساعت طول می کشد. در مقایسه با نور خورشید که حدود هشت دقيقه طول می کشد تا به زمين برسد. در مجموع، دو ویجر نگاهی دقیق به چگونگی تعامل هلیوسفر با باد بین ستاره‌ای می‌کنند.

در حالی که فضاپیماها هلیوسفر را ترک کرده‌اند ولی ویجر 1 و 2 هنوز منظومه شمسی را ترک نکرده‌اند و در آینده به این زودی هم نخواهند گذاشت. مرز منظومه شمسی به فراتر از لبه بیرونی ابر اورت می‌رسد (مجموعه‌ای از اجسام کوچک که هنوز هم تحت تاثیر گرانش خورشید قرار دارند). عرض ابر اورت دقیقا مشخص نیست، اما تخمین زده می‌شود که از حدود یک هزار واحد نجومی (AU) خورشید شروع شود و تا حدود 100000 AU (1 AU فاصله خورشید تا زمین) باشد که مدت حدود 300 سال طول می‌کشد تا ویجر 2 برای رسیدن به لبه درونی ابر اورت و احتمالا 30،000 سال به فراتر از آن پرواز کند.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Voyager 2 enters interstellar space

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *