آب و هوای فضایی چیست؟

 

فعالیت در سطح خورشید، شرایطی را به نام آب و هوای فضا ایجاد می‌کند که می‌تواند در بدترین حالت، باعث آسیب رساندن به ماهواره‌های زمین شده و باعث خاموش شدن برق شود.

ویدئویی که مشاهده می‌کنید، آب و هوای فضایی به خصوص باد خورشیدی و CMEs  را نشان می‌دهد.

خورشید بر روی سیارات داخلی، حیات می‌بخشد. این امر در عطارد و زهره غیرممکن است، به دلیل تابش شدید و مقدار زیادی از مواد پرانرژی که در هر جهت پخش می‌شود، ایجاد شرایط همیشه در حال متغیری در فضا می‌کند که ما آن را به نام آب و هوای فضا می‌شناسیم.

با توجه به همه اینها، چگونه زندگی بر روی زمین ایجاد شد؟

میدان مغناطیسی زمین، ما را از باد خورشیدی محافظت می‌کند ( جریان ثابت الکترون، پروتون و یون‌های سنگین‌تر از خورشید – و از انتشار خروج جرم از تاج خورشیدی (CMEs) – انفجار گاه به گاه خورشید از پلاسما خورشیدی به فضا)

اما شدیدترین حوادث هوائی فضایی، ورود سریع CMEs ها یا جریانهای باد خورشیدی با سرعت بالاست که سپر مغناطیسی محافظتی ما مانع آنها شده و ایجاد توفان‌های ژئومغناطیس در زمین می‌کند.

این طوفان بالقوه می‌تواند مشکلات جدی برای سیستم‌های فن آوری مدرن، خرابی یا آسیب رساندن ماهواره‌ها در فضا و بسیاری از خدمات مانند ناوبری و مخابرات را ایجاد کند، که بر آنها متکی است، از شبکه‌های برق و ارتباطات رادیویی گرفته تا ایجاد خطر تابشی برای فضانوردان در فضا، حتی با تابش زیاد برای فضانوردانی که در ماموریت‌های آینده به ماه یا مریخ خدمت خواهند کرد، مشکل‌ساز خواهد شد.

البته اثرات آب و هوای فضایی همیشه بد نیست. بخش زیبای آن هنگامی رخ می دهد که طوفان های خورشیدی هنگام رسیدن به زمین، با میدان مغناطیسی زمین واکنش نشان داده و تولید شفق قطبی(Aurora) می کنند.

منبع: https://earthsky.org/space/what-is-space-weather-video

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *