همه چیزی که شما باید در مورد بارش شهابی اسدی 2018 بدانید!!

در اینجا تمام جزئیات موردنیاز برای بارش شهابی اسدی  2018 است که صبح روز 17 یا 18 نوامبر اتفاق می‌افتد

نکته: صبح شنبه ماه نوری کمتری خواهد داشت!


بارش شهابی اسدی، سال 1997 در فضا. تصویر از ناسا.

بارش شهابی اسدی از مشهورترین بارشهای شهابی است که  هر ساله در فصل پاییز در شبهای 26 تا 28 آبان (17 یا 18 نوامبر) اتفاق می‌افتد، کانون این بارش صورت فلکی اسد می‌باشد و شامل ۱۰ تا ۲۰ شهاب در هر ساعت می‌شود. دنباله‌دار تمپل ـ تاتل با دوره تناوب ۳/۳۳ سال منشاء بارش شهابی اسدی است. شهابهای اسدی از سریعترین شهابها هستند و به همین دلیل اغلب به رنگ سفید دیده می‌شوند.

برای پیدا کردن زمان طلوع و غروب ماه در آسمان جایی که شما قرار دارید، می‌توانید به لینک (https://www.sunrisesunset.com/predefined.asp) مراجعه کنید.

ا

جیمز یانگر  این عکس در اوج بارش شهابی اسدی 2015 گرفته است. این بارش شهابی از جزایر سن خوآنز در شمال غربی اقیانوس آرام، بین سرزمین اصلی ایالات متحده و جزیره ونکوور، بریتیش کلمبیا گرفته شده است. سن خوانز بخشی از ایالت واشنگتن است.

چگونه خواهید توانست تعداد زیادی شهاب اسدی را در سال 2018 مشاهده خواهید کرد؟

پاسخ، همیشه این امر بستگی به زمان مشاهده بارش، و وضوح و تاریکی آسمان شب دارد. این بارش به طوفان‌های بارش شهابی خودش شناخته شده است، اما امسال هیچ طوفان شهابی اسدی انتظار نمی‌رود. بارش اسدی معمولا در حدود 10 تا 15 شهاب در ساعت اوج خود دارند.بهترین شانس شما برای مشاهده این بارش بین خورشید و سپیده دم  (در تاریکی قبل از طلوع آفتاب) می‌باشد.

برای مشاهده گرگ و میش نجومی و طلوع ماه و طلوع خورشید می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

https://www.sunrisesunset.com/predefined.asp

 

چه هنگام می‌توانید بارش شهابی اسدی را در سال 2018 تماشا کنید؟

چه زمانی تماشای این بارش آسان است. همانطور که در بیشتر بارشهای شهابی، بهترین زمان برای تماشای بارش اسدی معمولا بین ساعات نیمه شب و سپیده دم  اوایل صبح روز شنبه، 17 نوامبر یا یکشنبه 18 نوامبر است (صبح‌ها (نه شب‌ها) 17 و 18 نوامبر).

آیا می‌توانید بارش شهابی را در نور ماه ببینید؟بله، اگر به اندازه کافی روشن باشد. عکس گرفته شده در اواخر اکتبر سال 2016 توسط الیوت هرمان در توسان، آریزونا. مهتاب مطمئنا بسیاری از شهاب اسدی را در سال 2018 تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما اگر دقیق تماشا کنید، ممکن است چندتایی را ببینید!

کجا باید بارش شهابی را تماشا کنید؟

ما همیشه اخباری را می شنویم که افراد زیادی شهابها را عرشه، خیابان و به ویژه بزرگراه‌ها در داخل و اطراف شهرها می‌بینند. اما بهترین مکان برای تماشای بارش شهابی همیشه در بیرون شهر است. فقط به اندازه کافی از شهر دور شوید چون که چراغهای پر زرق و برق، دیدن ستاره‌ها و شهابها را مشکل می‌سازند.

اگر می‌خواهید مکانی برای تماشا پیدا کنید، می‌توانید از طریق لینک https://earthsky.org/stargazing اقدام کنید.

هنگامی که شب فرا می‌رسد، احتمالا بی‌صبرانه منتظر خواهید بود که شهاب‌ها را ببینید. اما به یاد داشته باشید که بعد از نیمه شب، بارش شهابی را بهتر ببینید. ا

قلب‌الاسد، درخشانترین ستاره در صورت فلکی اسد، نقطه پایه علامت سوال است. اگر شما تمام شهابهای اسدی را به سمت عقب ردیابی کنید، به نظر می‌رسد که از این منطقه از آسمان پخش می‌شوند.

کدام مسیر را باید نگاه کنم تا بارش را ببینم؟

بارشهای شهابی به خاطر نقطه‌ای که در آسمان در آن قرار دارند، نامگذاری می‌شود. این بارش به خاطر اینکه در صورت فلکی شیر یا اسد قرار دارد، به این اسم نامگذاری شده است.

Old woodcuts depicting 1833 Leonid meteor storm.

سارا سیدحاتمی

منبع:

All you need to know: 2019’s Leonid meteor shower

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *