سوخت کپلر: تلسکوپ شکار سیاره‌ای ناسا تمام شد!!

مقامات آژانس امروز (30 اکتبر) اعلام کردند که تلسکوپ فضایی کپلر ناسا، که 70 درصد از 3800 جهان کشف شده تا به امروز را تایید کرده است. کپلر دیگر به مطالعه اشیاء کیهانی و یا انتقال داده‌های خود به زمین نمی‌تواند بپردازد. سوخت کپلر تمام شده و به پایان ماموریت خود رسیده است.

جسی داتسون، دانشمند پروژه کپلر که در مرکز تحقیقات آمیس ناسا در موفیت فیلد، کالیفرنیا مستقر است، گفت: “کپلر به ما آموخت که سیارات در همه جا گسترده شده و فوق العاده متنوع هستند.” “این باعث تغییر نگرش ما به آسمان شب شد.”

مقامات آژانس در 30 اکتبر 2018 اعلام کردند سوخت تلسکوپ فضایی کپلر فضایی ناسا تمام شده است، . تلسکوپ فضایی شکار سیاره‌ای هزاران دنیای بیگانه در اطراف ستاره های دور را از زمان پرتاب  آن در سال 2009 کشف کرد.
اعتبار: ناسا / وندی استنزل / دانیل راتر

اطلاعیه امروز غیر منتظره بود. کپلر برای ماه‌ها سوخت کمی مصرف کرده و مدیران ماموریت اخیرا فضاپیما را چندین بار در خواب نگه داشته‌اند تا عمر عملیاتی آن را تا حد ممکن افزایش دهند. اعضای تیم ماموریت در جریان گفتگو با خبرنگاران گفتند: اما کپلر نمی‌تواند برای همیشه فعال باشد؛ مخزن سوخت کپلر دو هفته پیش تمام شد.

پل هرتز، رئیس بخش استروفیزیک ناسا، گفت: “این پایان عملیات فضاپیمای کپلر و پایان مجموعه داده‌های علمی است.”

این فضاپیما در ماه مارس سال 2009، با یک مأموریت 600 میلیون دلاری به منظور تعیین اینکه چگونگی شکل‌گیری سیاره های مشترک زمین مانند در طول کهکشان راه شیری، پرتاب شده است.

در ابتدا، کپلر به طور مداوم به یک تکه کوچک از آسمان خیره شد، به طور همزمان به مطالعه حدود 150،000 ستاره پرداخت. این کار فوق العاده سازنده بود و تاکنون 2،327 اکتشاف از پیش تعیین شده را به دست آورده است.

در ماه مه 2013، دومین چرخۀ عملیات کپلر، شکست خورد. فضاپیما نمیتوانست خود را برای اندازه گیری  فوق العاده دقیق به اندازه کافی پایدار نگه دارد، و شکار اصلی سیاره کپلر به پایان رسید.

اما این پایان فضاپیما نبود. سازندگان کپلر به زودی راهی با استفاده از فشار نور خورشید کشف کردند و در سال 2014، ناسا ماموریت جدیدی را به نام K2 تایید کرد. (فرستادن فضانوردان برای سرویس کپلر اصلا جای فکر ندارد؛ فضاپیما به خورشید خیلی نزدیک است، نه به زمین، و میلیون‌ها مایل از سیاره ما فاصله دارد.)

در طی K2، کپلر در طول 80 روز، انواع مختلفی از اشیا و پدیده‌های کیهانی، از دنباله‌دار و سیارک‌ها را در سیستم منظومه شمسی ما تا انفجارهای ابرنواختری را مطالعه کرد. شکار سیارات همچنان یک فعالیت قابل توجه بود؛  K2 تا به امروز 354 جهان بیگانه را کشف کرده است.

مشاهدات کپلر در مورد هر یک از مأموریت‌هایش نشان می‌دهد که سیاره‌ها در کهکشان راه شیری بیشتر از ستارگان هستند و سیارات اغلب زمین مانند هستند. در واقع، حدود 20 درصد ستاره‌های خورشیدمانند در کهکشان ما، سیاره‌های سنگی را در منطقه قابل سکونت،  با طیف وسیعی از آب مایع می‌پذیرد.

داتسون به Space.com گفت: “میراث  کپلر کاملا بی‌نظیر است.”

اما مأموریت به سایر زمینه‌ها نیز گسترش می‌یابد. به عنوان مثال، اندازه‌گیری دقیق کپلر – که تلسکوپ آن را برای بیش از 500،000 ستاره تکمیل کرده است – به ستاره‌شناسان کمک می‌کند تا اسرار درونی ستارگان را بهتر درک کنند. مشاهدات ابرنواختری این ابزار می‌تواند نور قابل توجهی را در مورد برخی از رویدادهای دراماتیک  عناصر جهان کشف کند.

دتسون گفت: “ما انفجارها را به زودی در همان ابتدا مشاهده کردیم.” “و این بسیار هیجان انگیز است اگر شما بخواهید بفهمید که چرا همه چیز، بوم منفجر شد!”

حتی اگر کپلر چشمان خود را بسته است، اکتشافات ماموریت باید سالها ادامه داشته باشد. اعضای تیم کپلر گفته‌اند که حدود 2،900 “کاندید” شناسایی شده توسط این فضاپیما هنوز باید مورد بررسی قرار گیرند و بیشتر آنها باید در واقع  واقعی باشند.

داتسون تاکید کرد که بسیاری از اطلاعات دیگر هنوز هم باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

و راه کپلر ادامه خواهد یافت که جرقه‌ای در کشف سیارات بود. به عنوان مثال، در ماه آوریل، ناسا یک فضاپیمای جدید به نام Transmission Exoplanet Satellite Survey (TESS) را پرتاب کرد که شکار دنیاهای بیگانه را که در نزدیکی خورشید قرار دارند (با استفاده از روش گذر، درست مانند کپلر).

تلسکوپ فضایی جیمز وب  8.9 میلیارد دلاری ناسا قرار است در سال 2021 پرتاب شود. Webb قادر خواهد بود که ابرزمینهای بیگانه را پیدا کند، به دنبال متان، اکسیژن و دیگر گازهایی که ممکن است نشانه های زندگی باشند بگردد.

چارلی سوبک، مهندس سیستم کپلر، به Space.com گفت، مرگ کپلر “پایان دوره نیست.” “این فرصتی است برای نشان دادن بودن، اما پایان آن نیست.”

ترجمه سارا سیدحاتمی