معرفی و بررسی فیلم Apollo 13

اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 میلادی یعنی از سال 1969 تا 1972 را می‌توان نقطه عطفی در تاریخچه تسخیر فضا توسط انسان نامید. در طی این سال‌ها سازمان فضانوردی ایالات متحده یعنی “ناسا” موفق شد اولین انسان‌ها را به ماه سیمین روی زمین بفرستد و آن را به زیر لگام بشر در آورد. هر چند در میان این سال‌ها چندین ماموریت فضاپیماهای “آپولو” که وظیفه بردن انسان را به ماه بر عهده داشتند با شکست مواجه شد. فیلم بسیار زیبای “آپولو 13” به یکی از همین ماموریت‌های شکست خورده می‌پردازد که در سال 1970 اتفاق افتاد.

خلاصه داستان

“جیم لاول” فضانورد ناسا که پیش از این در ماموریت “آپولو 8” حضور داشته و با این فضاپیما به دور ماه چرخیده است، در آرزوی این است که روزی بتواند بر سطح ماه قدم بگذارد و خاک آنرا لمس کند. او به عنوان فضانورد ذخیره ماموریت “آپولو 14” در نظر گرفته شده است ولی پس از چند ماه و تغییر برنامه‌های ناسا رییس او “دیک اسلیتون”او را مطلع می‌سازد که باید با “آپولو 13” به ماه سفر کرده و برای تحقیقات قدم بر سطح ماه بگذارند. بدین ترتیب “جیم لاول”، “کن متینگلی” و “فرد هیس” برای ماموریت جدید انتخاب شده و آموزش آن‌ها آغاز می‌گردد. تنها چند روزی مانده به پرواز “کن متینگلی” مهندس پرواز به علت سرخک از تیم حذف می‌گردد و “جک سوییگرت”جایگزین او می‌شود. پس از پرتاب فضاپیما و خروج از جو زمین اتفاقات ناخوشایندی در موتورهای “ساتورن 5” که وظیفه رساندن “آپولو 13” را به خارج زمین برعهده دارد، به سرعت باعث اشکال در ماموریت “آپولو 13” می‌شود و جان 3 فضانورد به خطر می‌افتد. مهندسان ناسا از زمین سعی می‌کنند به هر طریق ممکن اشکالات را رفع کرده و آن‌ها را سلامت به زمین بازگردانند ولی هر لحظه‌ای که می‌گذرد وضع بد و بدتر می‌شود …

بررسی فیلم

فیلم “آپولو 13” که آن را می‌توان یک فیلم درام-مستند گونه فضایی در نظر گرفت ساخته‌ی کارگردان نام آشنای سینما “ران هاوارد” می‌باشد. فیلم با شرکت “تام هنکس” در نقش “جیم لاول” و همچنین بازیگران دیگری چون “کوین بیکون”، “بیل پکستون”، “گری سینیس” و “اد هریس” ساخته شده است. فیلمنامه بر اساس داستان واقعی و کتابی به همین نام یعنی “ماه از دست رفته؛ سفر پرمخاطره آپولو 13” نوشته “جیم لاول” و “جفری کلوگر”، توسط “ویلیام برویلس جونیور” و “ال راینهارت” نوشته شده است.

و اما در مورد خود فیلم، “ران هاوارد” کارگردان فیلم تلاش بسیاری نموده است فیلمی بسیار نزدیک به واقعیت اتفاق افتاده در ماموریت “آپولو 13” بسازد. او برای به تصویر در آوردن هر چه بهتر اتفاقات ماموریت “آپولو 13” که به عبارتی سومین ماموریت آپولو بر سطح ماه بود از دانشمندان و فضانوردان ناسا کمک بسیاری گرفت و کارشناسان بسیاری از ناسا برای ساخت فیلم به او کمک نمودند، او همچنین برای فیلم‌برداری صحنه‌های بی‌وزنی موجود در فیلم از هواپیماهای جاذبه صفر ناسا استفاده نمود.

“ران هاوراد” پیش از تولید فیلم تصمیم گرفت از هیچ کدام از فیلم‌های موجود و اصلی ماموریت‌های “آپولو” استفاده ننموده و تمام صحنه‌ها را خود فیلم‌برداری نماید. فضای داخلی فضاپیما توسط یک شرکت طرف قرارداد ناسا که فضای داخلی فضاپیمای اصلی آپولو را ساخته بود، طراحی و ساخته شد. بدین ترتیب 2 ماژول مجزای فرماندهی و سطح نشین و از هر کدام 2 نسخه برای فیلم‌برداری ساخته شد که هر کدام با نسخه اصلی فضاپیما فرق چندانی نداشتند و در ساخت آن‌ها از بعضی قطعات اصلی فضاپیمای “آپولو” نیز استفاده شده بود. این کپسول‌ها طوری ساخته شده بودند تا بتوان هر قسمت از آن‌ها که نیاز بود جابه‌جا شود، تا بتوان از تجهیزات فیلم‌برداری به راحتی در آن‌ها استفاده نمود. یک نسخه از ماژول‌های ساخته شده برای فیلم‌برداری صحنه‌های همراه با بی‌وزنی به هواپیمای مخصوص کاهش جاذبه ناسا که یک فروند “بویینگ KC-135” بود، برده شد و بازیگران دقیقا لباس‌های فضایی که فضانوردان “آپولو” استفاده می‌کردند برای ایفای نقش خود به تن کردند.

 

در این میان بازی بسیار تاثیرگذار و زیبای بازیگران فیلم از جمله “تام هنکس” در نقش اصلی فیلم یعنی فرمانده “جیم لاول” بر زیبایی فیلم افزوده است.برای آماده سازی بازیگران فیلم 3 بازیگر اصلی فیلم یعنی “تام هنکس”، “بیل پکستون” و “کوین بیکون” به کمپ فضایی ایالات متحده در “هانتسویل آلاباما” فرستاده شدند و فضانوردان اصلی آپولو “جیم لاول” و “دیوید اسکات” فرمانده “آپولو 15” وظیفه آموزش آن‌ها را همچون فضانوردان واقعی برعهده گرفتند. همچنین “اد هریس” و دیگر بازیگرانی که قرار بود در قسمت کنترل پرواز ایفای نقش کنند به مدرسه کنترل پرواز در لوس‌آنجلس فرستاده شدند.

فیلم در سال 1995 بر پرده سینماهای سراسر جهان به نمایش درآمد و موفق شد در 9 رشته نامزد جوایز آکادمی “اسکار” گردد که از این میان موفق به کسب دو جایزه در رشته‌های “بهترین ویرایش فیلم” و نیز “بهترین صداگذاری” گردید. فیلم نقدهای بسیار مثبتی از منتقدین سینما دریافت نموده است.

 

شناسنامه فیلم

نام فیلم : آپولو 13

محصول : سال 1995 آمریکا

کارگردان : ران هاوارد

بازیگران:

تام هنکس ……………………….. جیم لاول

بیل پکستون …………………….. فرد هیس

کوین بیکون …………………….. جک سوییگرت

گری سینیس ………………… کن متینگلی

اد هریس ……………………… جن کرنز

کتلین کویینلن …………….. ماریلین لاول

 

نوشته: جناب اقای وحید نوکار

روحشون شاد، یادشون گرامی، به یادت هستیم دوست خوبمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *