صورت فلکی گرگ

گرگ (Lupus)       نشان اختصاری:Lup

صورت فلکی گرگ تا 200 سال پیش از میلاد بخشی از صورت فلکی قنطورس به حساب می آمد ولی هیپارک آن را ترایون به معنای جانور نام نهاد.

افسانه ی واضحی درمورد این صورت فلکی وجود ندارد اما در برخی اساطیر با شاه لایکون هم داستان بود. نام این نقش آسمانی زمانی گرگ شد که نوشته های بطلمیوس به لاتین ترجمه شدند و او نام این صورت فلکی را گرگ گذاشت.

ظاهرا این حیوان بی رحمانه به دست قنطورس کشته شده بود.

این صورت فلکی 20 درجه پهنا و 26 درجه ژرفا دارد و از نظر اندازه دربین سایر صورت های فلکی رتبه 46 را به خود اختصاص داده است.

بازه ی مشاهده پذیری آن از 34 درجه شمالی تا 90 درجه جنوبی است. این صورت فلکی بر لبه راه شیری و در نیمکره ی جنوبی سماوی و بین دو صورت فلکی قنطورس و عقرب قرار دارد.

 

جذابیت ها:

ستاره ی اپسیلون گرگ:

این ستاره ی قدر 3 مولفه ای از قدر 9 دارد که با یک تلسکوپ کوچک می توان آن ها را تفکیک کرد.

ستاره ی کاپا گرگ:

یک دوتایی با مولفه های قدر 4 و 6 است.

ستاره ی مو گرگ:

یک ستاره چندتایی جذاب است.

ستاره ی خی گرگ:

یک دوتایی با مولفه های قدری 5 و 6 است.

ستاره ی پی گرگ:

یک دوتایی است که تلسکوپ هایی با دهانه ی بزرگ تر از 3 اینچ می توانند مولفه های آبی و سفید و از رده ی قدری 5 آن ها را آشکار کنند.

NGC5822:

خوشه باز ستاره ای بزرگ که در نزدیک مرز جنوبی این صورت فلکی قرار دارد. قدر آن 6.5 و درخشندگی سطحی آن 14 است. اندازه ی آن 40 دقیقه قوسی است و 2500 سال نوری با ما فاصله دارد.

NGC5986:

خوشه ستاره ای کروی با فشردگی متوسط است که قدر آن 7.5 و درخشندگی سطحی آن 11 است. سایز آن 5 دقیقه قوسی است و 35000 سال نوری با ما فاصله دارد.

گرداورنده: زهرا خیتال

منبع: اساطیر یونانی و صور فلکی نیلوفر فشنگ ساز، اختر شناسی ایان ریدپات، اطلس کارکوشکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *