کهکشان کوتوله‌ای توسط یک آماتور کشف شد!!

Donatiello I یک کهکشان کوچک می‌باشد که در حدود 10 میلیون سال نوری قرار گرفته است و توسط یک علاقه‌مند ایتالیایی با یک تلسکوپ خانگی کشف شده است.

تصویر ترکیبی از کهکشان dwarf spheroidal Donatiello I

کهکشان مارپیچی کوتوله Donatiello I، کشف شده توسط ستاره‌شناس آماتور Giuseppe Donatiello، در وسط این تصویر ترکیبی دیده می‌شود. تلسکوپ ملی Galileo / Gran Telescopio Canarias / G. Donatiello

در دوران تلسکوپ‌های غول پیکر که آسمان را از هر دو زمین و فضا کنکاش می‌کنند، در مورد چیزهای زیادی که برای علاقه‌مندان مشتاق برای کشف وجود دارد، می‌توانند کمک کنند. اما با صبر و تجهیزات مناسب، حتی یک ستاره شناس آماتور نیز می تواند به کشف یک کهکشان بپردازد.

از آسمان تاریک پارک ملی Pollino در جنوب ایتالیا، جوزپه دوناتلیو، کهکشان آندرومدا را با استفاده از تلسکوپ ساخته شده در خانه خود، هنگامی که به دنبال کهکشان‌های کوتوله و جریا‌نهای ستاره‌ای بود، کشف کرد. در تصاویری که در اواخر سال 2010 و 2013 به دست آمده، Donatiello متوجه لکه‌های ناشناخته نور شد. این لکه به نظر می رسد یک کهکشان dwarf spheroidal است که اکنون Donatiello I نامیده می‌شود و در سمت راست آندرومدا قرار دارد.

دوناتلیو می‌گوید: “من به معنای واقعی کلمه از شادی به هوا پریدم.” “من همیشه علاقه زیادی به گروه محلی و کهکشان‌های کوتوله داشته ام، بنابراین پیدا کردن یکی از این سیستم‌ها واقعا شادی بسیار زیادی است.”

دوناتلیوی من، یک کهکشان دور است. با در نظر گرفتن فاصله حدود 10 میلیون سال نوری، به نظر می‌رسد تقریبا چندین هزار سال نوری وسعت. کهکشان خودمان، در مقایسه، حدود 100000 سال نوری را شامل می‌شود. این کهکشان کوتوله ضعیف است. با قدر فقط 26.5 درجه در هر ثانیه مربع، به سختی در آسمان قابل مشاهده است.

دوناتلیو برای کشف خود، به 127 مگا پیکسل f / 9 از تلسکوپ و دوربین CCD 2 مگاپیکسلی تکیه کرد. دیوید مارتینز دلگادو (دانشگاه هایدلبرگ، آلمان) می گوید: “اخترشناسان امروزی آماتور دارای تجهیزات شگفت انگیزی برای کمک قابل توجهی به موضوعات جدید در ستاره شناسی، مانند شکل گیری کهکشان و… هستند.

در ضمن، دوناتلیو قصد دارد جستجو را ادامه دهد. او می‌گوید: “من همیشه علاقه زیادی به کهکشان های کوتوله داشتم، بنابراین من این مسیر را ادامه خواهم داد.” “اما به طور کلی، من علاقه مند به باستان شناسی کهکشانی هستم، بنابراین همزمان جستجوی خود را برای جریان ستاره ای در اطراف کهکشان راه شیری ادامه خواهم داد.”

برای مشاهده تصاویر بیشتر از دوناتلیو به صفحه فلیکر او مراجعه کنید (https://www.flickr.com/people/133259498@N05/).

منبع: https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/dwarf-galaxy-found-by-amateur/