لذت رصد عمق آسمان خود را با مشاهده دو جرم در یک نگاه بیشتر کنید (قسمت اول)

 

تا حالا اتفاق افتاده که با نگاه به جرمی، دو عدد جرم را شکار کنید. از انتخاب چنین اجرام عمق  آسمان که در میدان دید تلسکوپ شما قابل مشاهده است، لذت ببرید.

 

جفت مشهور

یکی از بهترین منظره‌های دوقلوی عمق آسمان،  خوشه دوتایی در برساووش است که از NGC 869 و NGC 884 تشکیل شده است. Hunter Wilson

 بسیاری از ما مسیری را که می‌توانیم به خوشه دوتایی در برساووش یا جفت کهکشان M81 / M82 می‌رسد را پیدا کنیم (به اصطلاح “دو جرم در یک منظره” یا با یک تیر دو نشان زدن).

بسیاری از دوتایی‌ها و حتی برخی از سه‌تایی و چهارتایی‌ها و … وجود دارد. با شناخت و چالش دیدن اجرام دوتایی، در سایت Astronomical League (https://www.astroleague.org/content/if-you-could-observe-only-one-object-october) که به شما لیست اجرام دوتایی در یک نگاه (https://www.astroleague.org/programs/two-view) را می‌دهد، می‌توانید یک برنامه مشاهده را با لیستی از 114 شیء (https://www.astroleague.org/files/obsclubs/TwoInTheView/TwoInTheViewByRArev%203.pdf)  داشته باشید. حداقل 100 گروه‌بندی را در لیست مشاهده کنید و یک گواهینامه برای تلاش‌های خود دریافت خواهید کرد.

پادشاه قیفاووس در اواخر اکتبر  در شمال واقع شده است.

Stellarium

من فکر کردم که سرگرم کننده است که ایده دوتایی را به یک صورت فلکی اختصاص بدهم و قیفاووس را به عنوان هدف انتخاب کنم. این صورت فلکی در آسمان شمالی در طول ساعتهای عصر زیاد دیده می‌شود و توسط  راه شیری با مجموعه‌ای غنی از سحابی، خوشه‌های ستاره‌ای و کهکشان‌ها قابل مشاهده است.

 من شروع به فکر کردن کردم که می‌توانم دوتایی را ببینم، اما اشیای عمیق آسمان در مکان‌های بسیار زیاد بودند، 5 از 10 انتخاب سه تایی. من از یک تلسکوپ 15 اینچی در آسمان  Bortle Class 3 کلاس 3 استفاده کردم.

 

NGC 6939 و NGC 6946

هیچ جفتی بهتر از NGC 6946 و NGC 6939 وجود ندارد،  یک خوشه کهکشانی ضعیف در مرز قیفاووس و دجاجه قرار دارد.  NGC 6939 خوشه باز باستانی بیش از 2 میلیارد ساله با حدود 300 عضو است. با قدر 7.8 که این جرم خوب برای تلسکوپ‌های 6 اینچی و بزرگتر است. من یک خط را از ستاره روشن با قدر 11 در انتهای غرب “برجستگی” و “بال” گسترش می‌دهم. شما نمی‌توانیدNGC 6946  را 40 دقیقه‌ای سمت جنوب شرقی آن گم کنید که  با قدر 9.6 می‌درخشد.

NGC 6939 (بالا) و NGC 6946 محل مناسب برای شروع شکار دوتایی‌های عمق آسمان. NGC 6946 کهکشان مارپیچی است که 40000  سال نوری فاصله دارد و حدود یک سوم  اندازه راه شیری است. DSS2 / Aladin Star Atlas

 

با بزرگنمای کم تنها بر روی بازوهای مارپیچی می‌توانید فوکوس کنید. اما اگر قدرت را به 150 × یا بیشتر رسانید، جادویی اتفاق می افتد. با دید  142 × می توان سه بازوی مارپیچی را تشخیص داد. طولانی‌ترین و برجسته ترین قسمت از شرق به سمت هسته، دومی به سمت شمال و سومین – سخت ترین – نزدیک به هسته به طرف جنوب غربی است.

منبع:

Double Your Deep-Sky Pleasure with “Two-in-the-View”

By: Bob King | October 24, 2018

https://www.skyandtelescope.com/observing/two-in-the-view/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *