صورتهای فلکی: سگ بزرگ و سگ کوچک

در افسانه ها جبار، شکارچی است پس به نظر می رسد سگ ها از آن او باشند. سگ بزرگ و سگ کوچک هردو با فاصله ی کم شکارچی را دنبال می کنند. یونانیان باستان در ابتدا نمی توانستند سگ کوچک را به عنوان یک صورت فلکی مجزا تمیز دهند به همین دلیل در افسانه های یونان باستان شکارچی فقط یک سگ داشته است. رومیان سگ کوچک را نیز دومین سگ شکاری جبار می دانستند. در اروپای باستان سگ بزرگ به عنوان لیلاپس، سگ شگفت آور آکتئون، شناخته شده بود.

در افسانه های رومی سگ بزرگ مامور بود تا نگهبان پرنسس اروپا باشد. اما هنگامی که ژوپیتر( نام رومی زئوس) ودر شکل یک ورزای سپیدفام او را اغوا کرد نتوانست جلوی شاهزاده را بگیرد. طبق افسانه های دیگر آن سگ بدست شاه سرزمین کرت یعنی مینوس افتاد و او نیز برای این که بتواند معشوقه اش پروکریس را تطمیع کند سگ را به او پیشکش کرد.

افسانه ی دیگر می گوید سرنوشت برای کلب اکبر اینگونه بود که هیچ حیوانی نتواند از چنگال او فرار کند. اما تا جایی برقرار بود که هنوز با آخرین شکارش برخورد نکرده بود. آخرین شکار او روباهی بود که سرنوشت روباه اینگونه بود که هرگز شکار نشود. زئوس این معادله غیرممکن را با تبدیل کردن هردوی آن ها به سنگ حل نمود.

درمورد سگ کوچک افسانه ای که وجود دارد می گوید مرا سگ باوفای ایکاریوس بود. این سگ تمام عمر و حتی پس از کشته شدن صاحبش در کنار او ماند و خدایان نیز به پاس این وفاداری بعد از مرگش او را در آسمان قرار دادند.

سگ بزرگ( کلب اکبر/ Canis major)

نماد اختصاری: Cma

این صورت فلکی درخشان ترین ستاره ی آسمان را در خود جای داده است. پهنای این صورت فلکی 16 درجه و ژرفای آن 20 درجه است. از نطر اندازه در بین سایر صورفلکی رتبه 43 را به خود اختصاص داده است. بازه ی مشاهده پذیری این صورت فلکی 56 درجه شمالی تا 90 درجه جنوبی است.

 

جذابیت ها:

آلفا کلب اکبر( شعرای یمانی/ تیشتر/ شباهنگ):

این ستاره درخشان ترین ستاره ی آسمان با قدر 1.4- است و یکی از نزدیک ترین ستاره ها به  ما محسوب می شود. قاصله ی این ستاره با زمین 8.6 سال نوری است. این ستاره یک مثلث را با دو ستاره ی دیگر از مرتبه ی قدری 1 شامل شعرای شامی در کلب اصغر و ابط الجوزا در جبار به وجود می آورد. یک کوتوله ی سفید کم سو این ستاره را هر 50 سال یک بار دور می زند.

 

ادامه دارد…

گرداورنده: زهرا خیتال

منبع: اخترشناسی ایان ریدپات، اطلس کارکوشکا، اساطیر یونان و صور فلکی نیلوفر فشنگ ساز

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *