سفر به زمان با اسکای‌واچر

سفر به زمان یکی از بهترین چیزها در نجوم است. هر زمانی که ما به خورشید نگاه می‌کنیم،  8.3 دقیقه نوری قبل آن را می‌بینیم.

 

همه ما سریع‌ترین راه برای مسافرت را  بازگشت به زمان می‌دانیم. فقط به ستاره‌ها نگاه کنید. صبر کنید. شما حتی نباید این کار را انجام دهید. دست خود را 6 اینچ (15 سانتیمتر) از چهره خود نگه دارید و آن‌ها را همانطور که در حدود یک میلیاردم ثانیه بود مشاهده کنید. ما نمی‌توانیم به شما کمک کنیم اما شما می‌توانید گذشته را  نگاه کنید، زیرا نور به زمان نیاز دارد تا به چشمانمان برسد، زیرا 300000 کیلومتر بر ثانیه سفر می‌کند.

ماه کامل زیبا که ما در طول آخر هفته دیدیم 1.3 کیلومتر بر ثانیه فاصله دارد، خورشید 8.3 دقیقه و نزدیکترین ستاره، پروکسیما سنتوری 4.24 سال نوری دور است. شما تعجب می‌کنید که آیا چنین چیزی در حال حاضر می‌تواند وجود داشته باشد، زمانی که بسیار گذشته است!!!

هر وقت که با گروهی از دانش آموزان برای رصد در شب می‌روم، به یک ستاره‌ی روشن مانند سماک رامح یا دنب اشاره می‌کنم و ستاره‌هایی که در آن شب خودنمایی می‌کنند. از آنجایی که سماک رامح در فاصله 37 سال نوری قرار دارد، هنگامی که نور آن شب را روشن می‌کند، نور آن در سال 1981 غول نارنجی رنگ را ترک کرده. چیزی که من نتوانستم در سال 1981 آن را ببینم.

هنگامی که شما به آسمان شب نگاه می‌کنید، نوری که چشمتان می‌بیند همان چیزی است که این ستاره‌ها را صدها سال پیش ترک کرده است. به عنوان مثال، گامای بره، یکی از ستاره‌های صورت فلکی بره می‌باشد که تقریبا 164 سال نوری دور است، به این معنی نوری که امشب از این ستاره  می‌بینید در سال 1854 از آن ساطع شده است.

 

 این گرافیک‌ها تعامل ستاره‌های صور فلکی دایره‌البروجی را نشان‌می‌دهد و سالی که نور هر یک از آنها را ترک می‌کند.

 اگر کسی نقشه‌های صورت فلکی رسم که به شما نشان دهد که در آن لحظه به چه زمانی نگاه می‌کنید، خوب نیست؟ شانس با شماست، یک شرکت تامین کننده قطعات الکترونیکی به نام RS اخیرا صفحه‌ای با 12 صورت فلکی دایره‌البروجی سنتی بعلاوه ستاره‌ها با سالی که نور آنها را ترک کرده است، درست کرده است. این یک روش منحصر به فرد و آسان برای به اشتراک‌گذاری و مقایسه فاصله‌های ستاره‌ای در یک نگاه است. شما ممکن است بخوانید که یک ستاره 2100 سال نوری دور است اما فاصله آن بسیار ملموس‌تر می‌شود اگر شما بدانید که نور آن را در 100 سال قبل از میلاد، هنگامی که ژولیوس سزار متولد شد، ترک کرده است و شما نور آن زمان را می‌بینید.

هنگام استفاده از سایت، تاریخ مربوط به سال جاری سال 2018 است. برای سال 2019 و فراتر از آن، سالهای بیشتری را به تاریخ نشان داده شده اضافه کنید.

 

دیدن تاریخ های بازبینی با هم مانند این، باعث می‌شود که مقایسه‌های شگفت‌انگیزی را تجربه کنید. صورت فلکی قوس را در نظر بگیریدستاره ای ستاره ای را در بالای گلدان قرار دهید، با μی قوس، ستاره درست بالای “قوری” قرار دارد و لامبدا (λ) قوسی، ستاره را در بالای گلدان قرار دارد. پرتوهای نور مربوط به آنها بیش از 2900 سال متفاوت است!

 

من فاصله‌های ستاره‌های آبگردان بزرگ را نگاه کردم تا یک نقشه مشابه ایجاد کنم. شما هم می‌توانید همین کار را انجام دهید.

 

اگر چه تصویر یک راه تازه برای دیدن صورت فلکی است، تنها یک دهم از آنها را نشان می‌دهد. انتخاب دیگر شما، می‌تواند یک برنامه نرم‌افزاری آسمان شب مانند برنامه Stellarium یا Cartes du Ciel باشد، نرم‌افزار مورد علاقه خود را نصب کنید و روی صفحه نمایش تصویر موردنظر خود را پیدا کنید. سپس از یک موتور جستجوی وب برای یافتن فاصله سالهای نوری برای هر ستاره در تصویر استفاده کنید. از فاصله سال 2018 فاصله خود را تعیین کنید تا سالی را که نور ستاره را ترک کرده است تعیین کنید. این تاریخ‌ها را در کنار هر یک از ستارگان درخشان ستاره‌ای با استفاده از فتوشاپ یا گزینه‌های نرم‌افزاری مشابه اضافه کنید، شما باید یک اسلاید پاورپوینت دستی یا عکس فیس‌بوک برای به اشتراک گذاشتن این تصاویر می‌توانید استفاده کنید.

زمانی که در پی یافتن زمان هستیم، اگر زمان زیادی را مثل من صرف مسافرت کنید و می‌خواهید وب‌سایت دیگری را بازدید کنید. می‌توانید از وب‌سایت تونی داون به نام حرکت صحیح صور فلکی (http://orbitsimulator.com/constellations/constellationProperMotion.html)، برای ساختن آینده الگوهای ستاره‌ا‌ی مورد علاقه خود استفاده کنید.  هر ستاره‌ای که در آسمان دیده می‌شود یکی از اعضای کهکشان راه‌شیری است. هرکدام در مرکز کهکشان با سرعت و جهت خاصی چرخش می‌کنند. با گذشت زمان، خطوط صورتهای آشنا دچار دگرگونی می‌شود و انسان را گمراه می‌کند. در آینده‌ای دور، هیچ‌کدام قابل شناسایی نخواهد بود. اگر چه من دوست دارم زندگی کنم تا میلیونها سال بعد از تولدم را ببینم، زیست‌شناسی محدودیت‌های خاصی را اعمال می‌کند. به همین دلیل است که سایت why Dunn’s به ما اجازه می‌دهد نگاه ابدی به صورت فلکی را ببینیم.

 

 

این ساعت آینه‌ای سرگرم کننده است! همانطور که در طول سفر به عقب و جلو حرکت می‌کنیم، قوس شکل‌های متفاوتی به خود می‌گیرد (Courtesy of Tony Dunn with additions by author).

 

با کلیک بر روی صورت فلکی و تماشای ستاره خود را به مکان‌های جدید بین حدود 30000 BC تا 30000 AD می‌روید. با این کار 60000 سال، سفرهای کیهانی انجام می‌دهید. یک دکمه ساعت را تنظیم می‌کند؛ یک کلیک دوم ساعت را بازنشانی می‌کند. برای تجربه بیشتر، شما می‌توانید صورت فلکی و سرعت ساعت را انتخاب کنید، و حتی بیشتر به جلو و عقب سفر کنید، از سایت  Dunn’s Orbiting Simulator (https://bit.ly/2HK4PrN) دیدن کنید. منتظر بمانید تا ببینید که ستاره‌های شباهنگ و شعرای شامی در چه حد هستند؟

ستاره‌های با حرکت سریع اغلب به ما نزدیک هستند. اما نه همیشه. ستاره وگا تنها 25 سال نوری دورتر است، اما به نظر می‌رسد که به آرامی حرکت می‌کند، زیرا خورشید در جهت آن حرکت می‌کند. ستاره‌هایی که در طول خط دید ما حرکت می‌کنند، به نظر می‌رسد که در مقایسه با ستاره‌هایی  که در طول خط دید ما حرکت می‌‌کنند سریعتر حرکت می کنند.

 

منبع:

Time Travel for Skywatchers

By: Bob King | May 2, 2018

http://www.skyandtelescope.com/observing/new-interactive-constellation-guide-takes-you-back-in-time/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *