زنبورها در خلال خورشیدگرفتگی سکوت اختیار کردند!!

یک مطالعه اظهار داشت که در مسیر خورشیدگرفتگی کلی در ماه اوت 2017، زنبورها سکوت اختبار کردند. که مثل خاموشی  “چراغ‌ها” در کمپ تابستانی بود.


تصویر از سوزان الیس، Bugwood.org.

در حالی که میلیون‌ها آمریکایی خورشید گرفتگی کلی را در 21 اوت 2017 نظاره‌گر بودند، ممکن است متوجه پدیده مشابهی در این منطقه نبودند: در مسیر گرفت کلی، زنبورها نسبت به روزهای معمولی خود خاموش شدند.

محققان دانشگاه میسوری برای بررسی تاثیر نفوذ خورشید بر رفتار زنبورها، گروهی از دانشمندان شهروندی و کلاس‌های ابتدایی را در ایستگاه‌های کنترل آکوستیک برای گوش دادن به وجود وزوز زنبورها یا عدم آن – در گرفتگی 2017 به کار گماشتند. نتایج، منتشر شده 10 اکتبر 2018، در مجله Annals of Entomology Society of America، واضح بود: زنبورها در طول دوره خورشید گرفتگی پرواز را متوقف کردند.

Candace Galen استاد علوم بیولوژیکی در دانشگاه میسوری و پژوهشگر ارشد در این مطالعه است. او در بیانیه‌ای گفت:

ما براساس گزارشاتی که منتشر شده بود، انتظار داشتیم که فعالیت زنبور عسل در طول گرفت به شدت کاهش یابد و به حداقل برسد. اما ما پیش‌بینی نکردیم که این تغییر به طرز ناگهانی رخ دهد، این زنبورها در طول گرفت همچنان پرواز می‌کردند ولی در گرفت کامل پرواز را متوقف کردند. مثل اردوگاه تابستانی که «چراغ ها» خاموش می‌شود! این امر ما را شگفت زده کرد.

گالن گفت:

همه در مورد عملکرد حیوانات در طی یک گرفت کامل اطلاعات داشتند، با این حال، تا به حال مطالعات رسمی در مورد رفتار حشرات، به طور خاص، در طی یک گرفتگی خورشیدی بررسی نشده است و هیچ کس به بررسی زنبورها فکر نکرد. در همین حال، گالن و همکارانش اخیرا سیستم آزمایشگاهی را برای ردیابی گرده افشانی زنبور عسل از راه دور با گوش دادن به صدای پرواز خود در ضبط های صوتی انجام دادند. گالن گفت:

به نظر می رسید میکروفون های کوچک و سنسورهای دما می تواند در نزدیکی گل ساعتی قبل از گرفتگی قرار بگیرد، و ما می توانیم عینک های خورشیدی خود را بگذاریم و از نمایش لذت ببریم.


در اینجا، آنچه شبیه یک توپ سفید از خز است، در واقع یک میکروفن با فلش درایو است، به یک پست کوتاه در کنار شبدرها گره خورده است. تصویر از Candace Galen، Ph.D.

این پروژه بیش از 400 شرکت کننده را شامل دانشمندان، اعضای عمومی و معلمان و دانش آموزان ابتدایی در 16 ایستگاه نظارتی در طول مسیر کلی (http://earthsky.org/astronomy-essentials/best-places-to-watch-2017-eclipse) در اورگان، آیداهو و میسوری به همراه داشت. در هر مکانی، میکروفن های کوچک USB برروی کمربندهایی در نزدیکی گل‌های گرده‌دار که زنبور عسل از آنها استفاده می‌کند در مناطق دور قرار گرفتند. در بعضی از نقاط، داده‌های نوری و دما نیز ثبت شد. شرکت کنندگان سپس دستگاه را به آزمایشگاه گالن فرستادند، جایی که ضبط‌ها با دوره های گرفتگی از هر مکان همسانسازی شد و برای تعداد و مدت زمان پرواز زنبور عسل بررسی شد.

داده‌ها نشان می دهند که زنبورها در طول مراحل گرفتگی جزیی قبل و بعد از گرفت کامل فعال بوده اند، اما عملا در طول دوره کامل بودن گرفتگی پرواز را متوقف کردند. در تمام 16 مکان نظارت، فقط یک وزوز در طول کل گرفتگی ثبت شد. با این حال، مدت کوتاهی قبل و به زودی بعد از تمام شدن، پروازهای زنبور عسل در مدت زمان طولانی‌تر از زمانی که در اوایل مرحله قبل از کل گرفتگی و در اواخر بعد از تمام شدن آن، بیشتر بود. گالن و همکارانش این دوره های طولانی پرواز را به عنوان شاخصی از پرواز کمتر در نور کاهش یافته و یا احتمالا برگشت زنبورها نسبت می‌دهند.


پس از آنکه دانش آموزان مقطع ابتدایی در مطالعه رفتار زنبور عسل در کل خورشید گرفتگی 2017 شرکت کنند، محققان این پروژه، از دانش‌آموزان خواسته بودند تا دید زنبورها، را به عنوان راهی برای تلفیق نتایجشان، نشان دهند. در اینجا یک تصویر توسط Olivery Ni، و سپس Ulysses S. Grant مدرسه ابتدایی در کلمبیا، میسوری نشان داده شده است. تصویر از Entomology Today.

یکی دیگر از  گرفتهای کامل خورشیدی برای آمریکای شمالی دور از دسترس نیست: 8 آوریل 2024. گالن می‌گوید تیمش در تلاش است تا نرم افزار تجزیه و تحلیل صوتی خود را بهبود بخشد تا پروازهایی را که زنبور عسل هنگام ترک و بازگشت به کندوهایشان انجام می‌دهد، ثبت کند. به این ترتیب، او امیدوار است که به پرسش این سوال پاسخ دهد که آیا زنبورها به هنگام تولد «چراغ‌ها» در سال 2024 به خانه می‌روند؟

خلاصه: یک مطالعه می‌گوید که زنبورها در طول خورشید گرفتگی کلی در اوت 2017 سکوت اختیار کردند!!

منبع: http://earthsky.org/earth/bees-stopped-buzzing-during-aug2017-total-solar-eclipse

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *